Assalamualaikum dan salam sejahtera...
Untuk posting kali ini kami akan berkongsi cara-cara untuk mengira CC (ISIPADU) enjin...
Terdapat beberapa cara / formula untuk mengira CC enjin,jumlah perkiraan hanya berbeza sekitar 0.0++ sahaja,jadi masih boleh diguna pakai atas faktor ralat yang tidak terlalu jauh...
Tujuan utama mencari jumlah kapasiti CC enjin yang telah melalui proses modifikasi sama ada di bore up /jekrod (stroke up) adalah untuk
- mencari CR (nisbah mampatan) yang bersesuaian...
-Untuk mencari karekter camshaft yang bersesuaian.
-Untuk mencari carb yang bersesuaian
-Untuk mengubah karekter enjin...
Formula pengiraan mencari cc adalah seperti berikut...
Bore X Bore X STroke X 3.14 / 4000= CC
Aik itu aje ke mesti ramai yang rasa ingatkan susah sangat
Contoh motor Yamaha lc135 sudah ditukar piston dari saiz asal 54mm kepada 65mm dan gransap hantar ke alaska buat jekrod 3mm dr stroke asal 58.7 jadi stroke terbaru selepas dijekrod adalah 58.7+6 =64.7mm
Kira ikut formula
65 X 65 X 64.7 X 3.14 /4000=214.5cc genapkan jadi 215cc
MUDAHKAN
Lepas ni semua dah boleh kira sndiri main tekan2 dekat calculator henset je...
Ok dekat sini kita share link video sekali jadi yang mana rasa x faham tu boleh tengok video ni...
Jangan lupa like n subscribe youtube chanel ni untuk tidak terlepas sebarang video tutorial asas berkenaan motor...
Semoga bermanfaat untuk semua...,")
..........................................................................................................................................................................................
*BORE- Saiz piston (dalam bacaan mm)
*STROKE -Jarak perjalana piston dr atas ke bawah (tdc ke bdc dalam bacaan mm)
*3.14-Angka bagi pai(formula asas mencari isipadu)
*4000 -Formula dia masukkan jelah
bengkel kat mana bang...??
ReplyDeletebelang saya da jackrod 2mm..
tapi kurang kelajuan nye...
felda keratong 3 bandar tun razak pahang
DeleteKnpe jekrod 3mm..kt atas masa nk tmbah stroke tulis 6mm..mmg kena ganda ke??
ReplyDeleteMmang cm tu.. 3mm atas 3mm bawah..dh jekrod 3mm mesti masa rod tarik pun 3mm kebelakang..
DeleteKlau 57mm.tukar cam racing ??
ReplyDeletebuat tutorial setting angin boleh?
ReplyDeletexblh
Deletehaha... bengkel kt mana... saya nak hantar..
DeleteJack 3mm.. Jadi bila piston di top, akan lebih 3mm.. Jika piston di botton (belakang) akan lebih 3mm.. Jadi total 6mm
ReplyDeletebtl tu
DeletePermisi Numpang Posting....
ReplyDeleteWaletbet99 hadir untuk para Bettor mania sebagai AGEN JUDI,AGEN BOLA,
BANDARJUDI.Permainan SBOBET,IBCBET,338A,ASIAPOKER77,1SCASINO,TANGKASNETBOLATANGKAS,ASIA77,EBET,Sabung Ayam.
Nantikan Hadiah Bonus Menarik Lain nya...Yuk Gabung Sekarang.
=======>WWW.WALETBET99.COM
=======>AGEN JUDI JAMAN NOW!!
=======>BANDAR TARUHAN BOLA
=======>CASINO ONLINE
=======>DAFTAR SEKARANG
=======>BONUS MENARIK
=======>PREDIKSI BOLA
=======>Prediksi Fiorentina vs Verona 28 Januari
Gabung Sekarang Juga Dapatkan Bonus Menarik Menanti Anda
WhatsApp :0812 9000 1119
Line :Waletbet
SMS :0812 9000 1119
BBM :558273F3
Motor ex5 blok 53, carb wave 125, cam merah.. Top speed dpt 150 sukat ngan moto 125zr.. Soalannye, nape bile pakai cam merah carb jadi gile dan tersedu2?? Bile masuk cam gmg baik jee carb tu?? Kene tukar mainjet ngan palet k??
ReplyDeletebila tukar cam mmg kena tukar seting sekali
DeleteTpi bile pakai cam gmg topspeed jadi kurang, cam merah rilex je dpt 150.. Cume carb je jadi problem..
ReplyDeletetumpang tnye klau setting head valve 28,24 dan dah porting ikut size valve , cam merah. sesuai carb ts ke nsr
ReplyDeletensr pon ok
DeleteAssalammualaikum .mcm mna kita nk tahu compression ratio moto kita bila dh modi moto dan mcm mna nk memilih cam yg sesuai dngan crompression ratio moto .sekian terima kasih.
ReplyDelete01160990891 cipun
waalaikumussalam baca posting di blog ni,inshaallah terjawab soalan tu
DeleteSalam. Tumpang tanya. Contoh kalau LC dah standard modi bore up 65mm, boleh ke buat jack rod 4mm lepas tu?
ReplyDeletesalam lepas je
Deletetak payah la jackrod kalau rasa nak pulas lebih dari 10k rpm...
DeleteBos nak no ws, nak beli cam
ReplyDeletestroke asal ex5 brp????
ReplyDeleteSalam tumpang tnya, kriss 110 sya dah tukar blok59mm,cam hispeed .. Agak² spoket brpa ngam eh? Skrang pakai 14-33 dapat 130km/j mcm tu je
ReplyDeleteSalam tumpang tnya, kriss 110 sya dah tukar blok59mm,cam hispeed .. Agak² spoket brpa ngam eh? Skrang pakai 14-33 dapat 130km/j mcm tu je
ReplyDeleteMcm mana ye bila stroke asl 58.7 boley jadi stroke yg terbaru apabila di jekrod 3mm...saya x phm cara kira stroke asl bila di jekrod 3mm boley jadi stroke 64.7. Boley tunjukkan kiraan x
ReplyDeletejackup 3mm stroke jadi naik 6 sebab crankshaft itu bulat jadi piston naik 3mm turun pun 3mm, 3+3 = 6 taraaaa
Deleteingat semakin tinggi stroke semakin rendah la RPM kene pusing kalau tak nak engine pecah berkecai....
Salam boss bila pakai cam merah..spring valve perlu pakai racing ke bia std je
ReplyDeleteBos .kalau jetrod ex5 2mm..timing chain nk pakai berapa mata ye..satunlagi kakau crankshaft ex5class1 sy ubah strok dia ibarat jetrod 2mm jgk kn..sy masuk rod high power..tp timing chain sy lupa berapa mata..itu je masalah sy..sy pnah buat dulu..tp da lupa..hahahaha
ReplyDeleteSelamat petang..nak tanya Cc135..sebelum ini pakai saiz piston 65mm..diturun kepada 62mm..tolong ajar jika ade formula nak dapatkan isipadu bahan bakar
ReplyDeletePiston 65mm diturun 62mm..minyak petrol pun mesti Kene kurang kan jgk kan...ade care atau formula tak tuk minyak petrol
ReplyDeletemacam mana nk kira horsepower motor
ReplyDeleteTerima kasih share ilmu boss
ReplyDeletekalau spec 65..stroke standard
ReplyDeletepakai carb nsr.. berapa main jet dan pilot yg disarankan