Monday 2 December 2013

MENCARI TOP SPEED DENGAN MENGIRA NISBAH MAMPATAN PADA HEAD


head racing ex5
Ruang pembakaran pada head

Salam semua.. Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi.. 
Post ini adalah untuk menjawab soalan dari seorang teman yang ingin tahu bagaimana untuk mencari topspeed. Walaupun soalan beliau lebih kepada top speed di trek drag 201m, jawapannya lebih kurang sama pada motosikal kendalian harian, motor lumba suka-suka, motor sekilo atau berkilo-kilo, motor nak gi pasar pun sama.. :)


Jika motosikal anda pernah di 'bore up' atau bahasa orang kampung penah lay blok, maka nisbah mampatan pada head telah meningkat. Apatah lagi yang saja-saja up piston hingga sebesar badak (siap masuk slip besar lagi).. Mesin akan menjadi senak hinggakan boleh membawa kesan negative pada motosikal anda.

Oleh itu sebagai langkah penyelesaian ruang pembakaran haruslah diporting semula mengikut kesesuaian kegunaan mesin. 
Jika mesin-mesin khas untuk perlumbaan jarak dekat biasanya mempunyai CR (Compression Ratio) yang tinggi sekitar 13-16:1,
Untuk mesin jarak jauh pula biasanya sekitar 11-13:1,
Mesin 'lumba suka-suka' sekitar 10-11:1..
dan motor gi pasar pula sebaiknya sekitar 8-9:1..

CR ini boleh diukur dengan pelbagai cara. Salah satunya dengan mengunakan picagari. Kira berapa banyak air yang boleh diisi diruang pembakaran. Dapatkan pula nilai isipadu enjin (cc). Selepas itu kita kira dengan formula ini.... 
Contohnya, sebuah mesin telah di jek rod menjadi 65mm, masuk blok besar 63mm, kawah head 20ml.. Cc telah menjadi 203...

(Isipadu head + isipadu enjin) / isipadu head = CR
(20 + 203) / 20 = 11.15
jawapannya dikira 11:1
*Cukup manis untuk motor lumba suka-suka.. :)
 
Dengan pengiraan itu tadi dapatlah kita tentukan CR untuk penggunaan mesin kita.

CR tinggi adalah baik kerana menjadikan mesin lebih respon, terasa dari RPM bawah sampai ke atas, top speed juga meningkat kerana final gear menjadi lebih bertenaga. Namun jika berlebihan pula akan menyebabkan:
  • Mesin cepat overheat
  • Engine break menjadi berat dan kasar
  • Detonation
  • Knocking
  • Yang paling ditakuti RPM atas kehilangan 'nafas' 
CR yang terlalu tinggi yakni head yang sempit tidak memberi ruang pada mesin untuk 'bernafas' kerana senak dengan 'cranking pressure' yang semakin meningkat sewaktu enjin di kemucak RPM.. Biasa kita dengar masalah mesin yang kuat sewaktu starting tapi mendatar pada top speednya. ini adalah berpunca pada CR yang terlalu tinggi.
Jika CR terlalu rendah pula, mesin akan kehilangan kuasa di semua RPM.. Jesteru itu pastikan isipadu head anda berada di jalur yang benar..
 

Camshaft juga berperanan untuk mengatasi masalah ini.. Jika mesin bermain di CR yang agak rendah sekitar 10-13:1, lebih baik gunakan cam yang 'ketat'..( ini isitilah yang kami gunakan, mungkin anda ada istilah lain yang lebih baik ) iaitu menutup valve intake lebih awal, membuka valve ekzos agak lambat kira-kira 55 hingga 60 darjah pada timing camshaft.. Walaupun karektor cam begini lebih berkuasa di rpm bawah jika disetting tepat dengan CR anda, ia akan lebih bertenaga di top gear anda.. mengapa? kerana ruang pembakaran yang tidak terlalu senak boleh membuka rentang kuasa walaupun di RPM rendah, bermakna sprocket boleh dikecilkan dan mesin tetap tegang berlari di top gear... Tidak perlu cam yang berdurasi tinggi atau tinggi-tinggi kerana enjin modifikasi sederhana masih mempunyai tork yang tinggi, maka tidak hairan jika 'shot' mesin begini agak singkat-singkat, tapi bertenaga di top gearnya..... 

Tork tu apa? tanya teman tadi... Insyallah kami akan ceritakan pada post yang akan datang..

Untuk memberi lebih kuasa pada top gear pastikan semua kompenan berfungsi dengan baik. Dari karburator hingga muncung silencer tiada masalah kerana ia boleh mengganggu perjalanan mesin.. Sedikit pun gangguan akan menyebabkab mesin kehilangan kuasa..


Tidak semestinya dengan menukar karburator besar boleh mendapat top speed yang gila-gila atau ekzos perang yang cantik berkilat, CDI racing yang mahal-mahal akan memberi lebih kuasa.. Semuanya diatas setting kita sendiri.. Boleh juga hanya sekadar menukar blok 62mm (contoh untuk motor LC) kita boleh turun ke spoket 33 dengan sport rim standart, tayar 80/90-17 depan belakang meter boleh rapat dinding.. Yang penting kita kena selalu menambah ilmu mencari setting yang terbaik...

Diharap jawapan kami di atas sedikit sebanyak dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh saudara-saudara semua. Bukan lah hendak mengajar atau menunjuk pandai cuma ingin berkongsi ilmu dan penglaman sesama kita.. Jika ada tersalah silap harap betulkan kami... Terima kasih semua...


179 comments:

  1. kalau guna piston dome. adakah isipadu head akan berubah nanti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup... semakin tinggi dome, isipadu head akan semakin sempit.. so, beware of pre ignition... :)

      Delete
    2. bos sy nak tnya , moto sy piston 61.5 , jenama trim , kenapa ye dh buang knocking semua , moto tetap jem . head std tp sudah porting

      Delete
    3. assalamualaikum..saya nak tnya berapa ml liquid untuk head valve std piston 58mm crank std ex5 dream..soalan saya berapa ml untuk sukatan kawah head? ...harap maklumkan kepada saya siapa yg tahu..maaf budak baru nak belajar

      Delete
    4. kesesuain carb brgntung pada blok atau highcam .maaf brtnya baru brjink dlm bidg prmotorn

      Delete
    5. pade head termasok juga highcam yang ade pade head..

      Delete
    6. Nak tanya kenapa sya buat block 65 head 23 27 moto tak mau hidup ya boleh tolong sya tak

      Delete
    7. Bagi sy betul apa yg di katakan ni.. sbb tlalu ramai yg buat enjin tanpa mgira kerja2 enjin.. head adalah 1 kepala, prestasi semua bgantung pada head, jika head menjadi panas melampau sewaktu kita menarik motor, automatik topsped akn jadi rpm rendah kerana kuasa di gear 3 head dah mgalami overheat dalam istilah kepanasan melampau.. jadi ramai yg ttanya2 knapa enjin topsped mati.. nak tahu lebih mdalam kena pandai tahu kekuatan enjin motor masing2, ada yg beli gearbox racing utk tarikan gear pendek sbb xnk bg enjin cepat overheat,. Baru dapat prestasi gear 4 yang sedap..

      Delete
  2. nak tanya ssuatu. baru2 ni saya ada buat sbuah lagenda. tp bunyi knocking tlampo kuat kalau di ram mcam bunyi bocor head. masa tu guna piston dome. then saya tuka ke forged piston bunyi knocking berkurang. saya tambah lagi spacer. bunyi pun bkurang tapi TDC piston sudah tlampau dalam 5 ke 6mm ke dalam sudah. tp bunyi knocking masih tp ada sdikit bkurang. valve tak laga piston pun. agak2 pinca nya ape yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak tau skg apa spec saudara pakai.. saiz piston, stroke, head valve, cam dan lain2.. klau saya bg pendapat tanpa usul periksa nnti jd lain hal pula.. saudara bleh pm saya kt fb alang motor.. ok?

      Delete
    2. ada buat poket valve x?

      Delete
    3. Kemungkinan pengunaan piston dome dah beri impact pada con rod

      Delete
    4. Nk tnye sy gune. Kriss mr1 . Mcm mne nk main ngn lc standrd dpt potong pun jd lah.

      Delete
    5. Moto jet rod xbeleng kemungkinan

      Delete
  3. Salam .terima kasih byk2 diatas info yg sgt bguna ini .situasi top hilang pada mesen yg dimodi mmg sy alami sndri dan mmbelenggu fikiran hampir 3tahun .

    Sy pernah cuba mengira cr ratio mggunakan picagari .dan tlh mndapat nilai cr .

    Boleh x kita mggunakan pressure gauge utk dpt kn nilai cr ini ?dan adakah nilai yg akn dprolehi nati sama dgn nilai cr dr picagari ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bg mereka yg ada instrumen2 canggih gitu lebih mudah utk mendptkn data.. mybe lebih tepat nilainya nnti.. nilai dr pressure gauge tu terus bgtu brape CR mesin kita, tak perlu dh nk kira2, tekan calculator...

      Delete
  4. salam nk tanye , saye ade buat sebijik lc , cadang nak buat drag , saye masuk piston cbr250 saiz 76 ngan head 28/24 , crank jek 10mm , tp bila start moto die bunyi meletop2 mcm bunyi bocor , bile cek blik suma okey x de yg bocor , so ape masalah mesin saye ye? harap dapat beri pandangan , terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... dgn stroke yg tinggi begitu pd saya CR terlalu tinggi smpai berlaku pre ignition. cek smula volume head... drag mmg nk tinggi, tp jgn terlalu tinggi.. :)

      Delete
    2. terima kasih bro diatas pandangan , saya akan cuba cek balik kiraan CR , nnti ape2 saya akan inform blik :)

      Delete
  5. mesin tahap tinggi ni, nk kena tuned tul2.. serba serbi kena tepat, silap skit bleh membawa padah... cmna pun, gud luck bro!

    ReplyDelete
  6. saya nak tanya..modenas kriss saya dh tukar blok saiz 60..ts carb..crankshaft racing..dengan camshaft s4 ikk...kawan saya cakap camshaft saya ada prob sikit..betul ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika profile camshaft tu untuk high rpm, mesin pun kena setting utk high rpm.. setahu saya camshaft ikk lift tinggi dan degree besar..l

      Delete
  7. salam..
    perlukan sedikit pencerahan..

    sy guna Lagend 110ZR..
    head dah potong.. lubang minyak n ekzos dah porting..
    pernah masuk blok 58.5mm potong 1.5mm dan piston lay tepi utk buat bonjol ditengah.. sy pakai 2 minggu lenjan terus jam..
    kenapa dia cepat jam? adakah kerana CR yg tinggi guna utk daily jadi tak tahan.. betul ke eo 10w40 x boleh guna.. mesti masuk eo 20w40/50..

    lagi satu..
    kalau blok dah guna lama.. nak salin piston sahaja sama dgn saiz blok..
    akan ada masalah x bila dah pasang?
    contohnya macam piston longgar (low compression) dan bunyi yg x menyenangkan ketika ride nnt..

    ape2 pun thanks utk feedback..

    ReplyDelete
  8. salam bos.. pd pndpt saya klau piston dh bore up 58.5 head xperlu di skim lg, CR sudah terlalu tinggi, ditambah pula piston yg telah dibuat dome, mesin terlalu senak.. itu sbb cpt jem.. mesin2 CR tinggi tidak sesuai kita buat jln harian, mesin perlu di set untuk spec perlumbaan..
    lg 1 psl piston tu better lay utk masuk piston baru, tak berapa bagus klau masuk piston baru tnpa lay blok tu.. cpt berasap dan bunyi tak bes nnti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. so klu masuk 58.5 x payah lay ape2.. just plug n play utk kegunaan harian.. betul?

      Delete
    2. kena open crankcase dlu bro..

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. salam..bang saya nk tanye..saye ade suruh org buat motor ex 5 dream lama utk perjalanan jarak jauh bkn utk lumba la...saye masuk block baru 53 dgn cam shaft racing..tapi motor saye boleh pergi plg tinggi 100 je..ape perlu buat utk setting die balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. pergi beli adjustable camshaft sprocket... set kat spoket cam tu.. retard 4degree.... insyaALLAH pergi... saing LC standard
      carb set dgn carb kriss mainjet 85 atau wave124 mainjet 80.. rugi pakai TS kalau takat block 53 aje... bersembuq petrol noooooooo

      Delete
    2. asalam bro, 4 degree tu kire camne, 4 gigi dia ke

      Delete
  11. salam...sye nk mntx tunjuk ajar dr alang ckit...moto ex5 sye spec crankshaft 110,head racing api tp sye masih bingung trhadap pemilihan camshaft n jenis piston n blok...adakah pemilihan sye trhadap head tu kurg tepat??camshaft ap yg ssuai n piston serta blok jenama ap yg ssuai trhadap moto sye??moto kdg2 dgunakan tok brlumba n balik kampung dr ipta..harap dpt mmbntu..

    ReplyDelete
  12. hampir setuju dgn semua penerangan.... dan aku nak ingin menambah sedikit keterangan...
    top speed piston dome boleh diseimbangkan dgn 'kunci'-
    1. bore valve ratio 43-41% contoh ex5 piston 51mm dgn valve standard atau ex5 piston 57mm dgn valve 25mm intake 22mm ex.
    2. cam potong 252degree atau low HRC siam... (open paling cepat 5degree BTDC atau sbaiknye open at TDC. close 67degree ABDC atau paling menjerit 72 ABDC)
    3. Carb tutup satu lubang angin 'rumah jarum' paling atas.
    4.CDI standard sahaja... cdi resing akan knocking bila 'decelarate throttle'
    5. ekzos belah perut tgh.. ekzos muffler bergaya aje lebih.. kat hiway fail habis!

    ReplyDelete
  13. Salam sejahtera , berapakah sproket untuk top modenas ct100 ?

    ReplyDelete
  14. salam bang alang.. saya baru modi wave100r blok53mm cdi yamaha ss110.. setakat ini blum ada mslah, dan saya nak minta pandangan adakah cdi yamaha ss110 boleh mendatangkan mslah pada 1hri nant? mtor cuma pkai p krja kdng2 race jgk:-)

    ReplyDelete
  15. Bro. Law saya pkai blok 62. Carb kips. Ekzos abm. Law saya korek lagy lubang ekzos kat head okay tak klaw wat jln jauh?

    ReplyDelete
  16. Broww..ada block yg nak jual tak....block 125z tolong tau...Ak nak beli

    ReplyDelete
  17. Slm sejahtera Alang motor, 125zr klu masuk blok rxz piston rxz head rxz dan karburetor rxz, perlukah modifikasi bahagian yang lain...

    ReplyDelete
  18. Slm sejahtera Alang motor, 125zr klu masuk blok rxz piston rxz head rxz dan karburetor rxz, perlukah modifikasi bahagian yang lain...

    ReplyDelete
  19. alang motor.
    bgaimanakah cara mengira nisbah head.
    mksud
    jika hi compressor adakah ia ada kesan

    ReplyDelete
  20. boleh minta number contact..untuk keterangan lain..maaf sy baru nak belajar kaitan dengan CC...

    ReplyDelete
  21. salam bro, i motor lc135 es v3. gear 5 sudah tukar,sudah modify block rextor r 66mm,rextor r 22/24 head dan dah port n polish, carb sp 28mm keihin, hi cam spr ,cdi rextor r , pipe exhaust yoshimura dengan 1.3inch lubang depan,spocket sekarang 15-30,0 samapai 140kmh dalam 450meter,top speed hanya 160kmh,mengapa?sudah cuba spocket 14-33 , 15-33,pun sama hanya 160kmh,mengapa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow modal suda busat blok pon busat tapi jarum meter tak mau tunjuk angka busat sayang2...

      Delete
    2. Sbb compression xkuat..head gl head mds kena pakai piston dome..sbb lubang combustion besar..pakai dome mcm piston sbk..head kene skim 1.6mm
      Baru boleh out meter apabila cr 12.5-13

      Delete
    3. ....hi cam buka valve tinggi dan masa bukaan dan tutup valve sgt cepat...cuba tukar low cam atau standard cam bg valve buka rendah dan lambat buka tutup.....u sudah pakai 22/24 air fuel mixture sudah masuk byk...

      Delete
  22. Slm bro bru2 ni modenas ct100 sya tkr blok X1R 53mm sma cam Fcci longer, tpi slps mkanik tu adjust valve moto stndt pon sya x lpas..knp tu bro.??

    ReplyDelete
  23. Slm bro bru2 ni modenas ct100 sya tkr blok X1R 53mm sma cam Fcci longer, tpi slps mkanik tu adjust valve moto stndt pon sya x lpas..knp tu bro.??

    ReplyDelete
  24. Bro alang..boleh sy tanya..jika sudah setting CDI racing..perlu ka setting carburetor?..Terima Kasih

    ReplyDelete
  25. As,salam...... alang...,
    Sya ada hantaq motor g satu kedai nie... head pakai head siam 19,21.5 , block 65mm, camshaft faito 5mm j rod, cdi yosyimura adj., spocket 14 33.. ok dah jelas semuanyekan.... nie soalan saya.. kedai nie dahpasang hampir 6 biji block jenama mcm2 racing b, cms,sck, shark, mcm2 lg lah... semua 65mm.. tapi masalah nye semua jem x sampai habis gear, kadang2 jem kat gear 3 lah, 4 lah... kebanyakkannye gear 3... dah 2 bulan lebih dah ada kat kedai to... sowlannye... pasai apa jadi mcm to... last diaorgnak pasang block 63mm.. saya x nak sebab semua dah bayar habis dah.. tapi moto x siap.... boleh bagi tahu saya kenape jadi mcm to.... silap x mana dia org buat... sila beri tunjuk ajar dari awal hinga akhir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hantar le kdai yg tau setting jekrod bro

      Delete
    2. Motor panas sgt kot..cooling sistem ok xde air masuk enjin ke.?setting lean sgt kot tu

      Delete
    3. Kalau nk thu sgt knape cpat jem??

      1.jekrod
      2.balancing crank
      3.set carb
      4.coolant radiator
      5.minyak hitam

      Check smua bahagian yg tertentu...satu lgi psal jekrod nii jgn main full throttle jersey mmg jem ler...kne main gantung throttle

      Delete
    4. ckp jela ko buat sndiri..xkn kedai kot buat muto sampai abis brand block jem..org yg buka kedai misti da pro...

      Delete
  26. Mcm mne nk atasi masalah mesin yang kuat sewaktu starting tapi mendatar pada top speednya.??

    ReplyDelete
  27. Ct100 boleh masuk head reacing ex5 ka.mksud sy plug in ply saja tanpa ubah 4 lubang pengikat head n block

    ReplyDelete
  28. Sapa2 kat sini taw mcm mna cara nak setting carburator ts125...block 56mm..uma high cam,spring valve racing n cdi racing....minta sifu2 tunjuk ajar

    ReplyDelete
  29. Sapa2 kat sini taw mcm mna cara nak setting carburator ts125...block 56mm..uma high cam,spring valve racing n cdi racing....minta sifu2 tunjuk ajar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba set mj 85 pj 30...cuma bg pndapat..boleh cuba,tapi klau xjdi jngan salahkn sy...sy pun newbie jgak.hee..

      Delete
    2. Cuba try set menjet 95 pelet 22.5..tapi tengok atas tahap kekuatan api plug...cuba set dulu lepas tu test ful torote tutup suit lepas tu cek plug ia putih ka ataw perang...sya pon baru je belajar cuba try test tngok hahaha apa2 mintak tolong tunjuk ajar jgak la

      Delete
  30. ASSALAMUALAIKUM BOSS,SAYA BARU BELI YAMAHA 125ZR,SAYA NK MODI MOTO TU UNTUK HIGHWAY, TAPI SAYA TAK TAHU NK PAKAI PILOT N MANJET SAIZ BERAPA, BLOCK NAK POTONG SAIZ 0.50 , MINTA BOSS BAGI PENCARAHAN MCM MNE NK DAPAT KAN SETTING YG NGAM

    ReplyDelete
  31. Salam
    bagaimana nk set gigi timing chain pabila guna high cam tapi block std
    ct100

    ReplyDelete
  32. saye nak tanya ni .macam mana pasang cam s4 kat kriss100, hari tu aku try pasang tapi bunyi macam nak tercabut jer head...cam jernama yoshi racing s4 ...head dangan blok semua ori..

    ReplyDelete
  33. Boleh nk mintak ilmu sikit x...sy pkai ex5 hp,sy ingat nk pkai jek rod 4mm,blok saiz 56,cam merah...tapi head dream standard..perlukah sy buat kwah head sbub takut CR tinggi..ke dah ok head dream standard dngan spec yg sy nyatakan...harap dibantu...sy newbie...tq untuk reply..:-)

    ReplyDelete
  34. Lau pakai magneto saiz kecil ok x,untuk enjin wave 100 first model..blok 57 ..bearing enduro full set .crankshaft wave 125..tapau lc..hehehe..

    ReplyDelete
  35. Lau pakai magneto saiz kecil ok x,untuk enjin wave 100 first model..blok 57 ..bearing enduro full set .crankshaft wave 125..tapau lc..hehehe..

    ReplyDelete
  36. As salam admin... saya nak tnya...sekarang sya pkai blok 57 ,high cam...
    Soalan sya..brpakah saiz yg padan utk saya korek lubang valve... ada formula x?
    Tolong ajar

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. As salam admin... saya nak tnya...sekarang sya pkai blok 57 ,high cam...
    Soalan sya..brpakah saiz yg padan utk saya korek lubang valve... ada formula x?
    Tolong ajar

    ReplyDelete
  39. Saya pakai motor wave 100r.. block racing size 53..carb wave 125 disetting oleh member(mat rempit)..spoket 33.14..
    ADA MEMBER SURUH PAKAI HIGH CAM,ADE YG SURUH PAKAI LOW CAM..MINTA PENDAPAT ALANG ???
    #PLASE REPLY

    ReplyDelete
  40. Salam semua,berapa saiz MJ dan PJ yang sesuai untuk carb wave 125 pada motor ex5.

    ReplyDelete
  41. nk tnya maksud porting sekitar 10-11:1..mcm mna tu??? 10 tu ape....11:1 tu ape pula??

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum, klu wave pakai blok saiz 60 ,62,63 kne alih tiang tak, dan lagy satu, klu blok to bole masok , carb ape yg sesuai

    ReplyDelete
  43. Salam , nak tnya kalau 125z blok saiz 100dt rod smua standard.. brape nisbah head perlu dibuat ye ? brape kawah nak kena bukak ratio dia ? Blok saiz 57mm

    ReplyDelete
  44. Asmekom.. sye nak tnye.. klu sye bwak moto ngan laju p meter sye x nak lpas dri 110.. ap prlu sye wat.. n spoket brape sye prlu guna.. sye pkai mto kriss mr1..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukar spoket racing size 26/28 baru kekaw punya, aku pakai spoket size 35 dulu pakai spoket size standard (38) pun dah laju pergi dia, moto aku same gak kriss mr1

      Delete
    2. Kalau pakai exhaust black cobra kt kriss mr1 std kilang ade effect tk kt block?? Terima kasih

      Delete
  45. Assalamualaikum...Saya baru menggunakan motor fz150i, masalahnya kelajuan maksimum yang saya perolehi cuma 120 km/j sahaja. Sedangkan meter maksimum sehingga 180 km/j. Apakah masalah pada motor tersebut? Terimakasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa salam kereta kancil meter 180 pon dpt 140 je huhuhu

      Delete
    2. Block racing 53,hicam,head korek skit,coil plug racing,..brape CR die?

      Delete
  46. aslam,saya baru modify lc 135 5 speed,

    block rextor r 66mm.
    carburator rextor r power jet 34mm.
    head rextor r 22-24.
    cam rextor.
    exhaust yoshimura tri con.

    pesoalanya knapa exhaust saya bunyi kuat ye? kuat nyaring, dan bila saya pasang exhaust yoshimura tri con saya pada moto lc 135 5 speed lain bunyi dia padat dan tak kuat nyaring..ada kah sebab block atau carburator saya puncanya?

    terima kasih.

    ReplyDelete
  47. Saya ade wave 100r...sy nak modified sperti berikut..
    Block size 56mm
    Carburator keihin 28mm nsr
    Camshaft uma racing..
    Sprocket 15 32
    Ekzos yypang black cobra
    Cdi rextox..
    Sesuai tak?

    ReplyDelete
  48. assalamualaikum,, sy nk tnye mcm mne cara nk kira isipadu engin (cc) ex5 ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 0.785 × saiz blok × saiz blok × panjang con rod.. Harap dapat membantu..

      Delete
  49. assalamualaikum , macam mana nk kira isipadu enjin ye ?

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum. Kenapa moto saya plug asyik rosak..X larat tukar dh..kawan saya kata kena potong blok..moto 125z..tolong bagi pencerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  51. Saya guna Yamaha sport y100 APA saya perlu buat selepas tukar racing blok 56mm
    Yang stoknya 52mm guna piston SS

    ReplyDelete
  52. Saya guna Yamaha sport y100 APA saya perlu buat selepas tukar racing blok 56mm
    Yang stoknya 52mm guna piston SS

    ReplyDelete
  53. Sy nk brtnya ok tk klo ex5 110 klo tkr cdi dan set sprocket je yg len sume stndr untuk long distance

    ReplyDelete
  54. ex5 sya crankshaft c1, blok 54, cam arata, carb kriss 100 x kcw mj pj, head x korek, spoket 15 30, berat owner 70...skarang mengerang ...saiz spoket brapa prlu dtukar, brapa saiz mj ngn pj yg ssuai n saiz lubang in ngn out head yg prlu dkorek untuk set long...klw pkai cam alang ada kna modi head ngn carb ark...??tringin nk pkai cam alang..please

    ReplyDelete
  55. salam..bolehkah menggunakan formula isipadu head ini utk motosikal 2stroke

    ReplyDelete
  56. Saya nak tanya sikit . Saya dah buat moto wave 100 set block 53,Cab SP , cam racing . Ekzoz SPI . Tpi bila jalan kenapa ade kluar asap hitam erk ? Nak kata Vall Patah tak Juga . Tpi asap Bau mnyak ? Adakah set mainjet minyak lebih ?

    ReplyDelete
  57. salam alang..nak tnya ckit sya dh buat moto lagenda 110z set block 56mm carb keihin 30mm valve standart camshaft Espada S4(HIGH) ekzos BM power head sudah korek lubang carb n lubang ekzos.head dipotong 0.3mm(57mm)tp jln ttp 120kmh jer...bleh tak kasi keterangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. carb besar sgt tu.. pakai ts jer. xpon uma 24

      Delete
  58. Salam,tuan nk tnya..kalu 2stroke punya compres sme x dgn 4 stroke?kalu kite set 11:1 utk 2stroke bole ke?tq

    ReplyDelete
  59. salam.nak tumpang tanya.kalau kriss 110.last kawah engine kriss 110 berape?sebab saya nak pakai block racing dengan cam.boleh bagi pendapat

    ReplyDelete
  60. salam.. sya baru nk up pasal moto so sya perlukan cara cara utk buka blok dan head pada kriss 110 sya.. tq

    ReplyDelete
  61. salam.. sya baru nk up pasal moto so sya perlukan cara cara utk buka blok dan head pada kriss 110 sya.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  62. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  63. Mto sy ex5 lama, sy set block 53 head racing cam okko gear box racing, laju dan memuaskan hati, tetapi 23 ari ni, terjadi satu mala petaka iaitu ( marking rantai kecik lari sndri) bila sy ejust blik ok, bila rem kuat skit lari balik (1-2 gigi) dah dekat 10x sy ejust tetap sama, sy call rakan2 yg berpengalaman, mengatakan rod dan crankshaft kena pump blik. Adakah benar?

    ReplyDelete
  64. Kalau kriss 110 pakai sprocket depan 14 belakang 33 then carb ts.top speed brpa ?.sedap tak?

    ReplyDelete
  65. Kalau kriss 110 pakai sprocket depan 14 belakang 33 then carb ts.top speed brpa ?.sedap tak?

    ReplyDelete
  66. Bos. Saya gune ex5 dream. Saya cadang nk tukar block racing saiz 53. Dan gunakan cam tokahi. Apakah seting yg saya perlu lakukan. Nak dpatkan topspeed gile² punye klu bole.

    ReplyDelete
  67. Bos. Saya gune ex5 dream. Saya cadang nk tukar block racing saiz 53. Dan gunakan cam tokahi. Apakah seting yg saya perlu lakukan. Nak dpatkan topspeed gile² punye klu bole.

    ReplyDelete
  68. Bos. Saya gune ex5 dream. Saya cadang nk tukar block racing saiz 53. Dan gunakan cam tokahi. Apakah seting yg saya perlu lakukan. Nak dpatkan topspeed gile² punye klu bole.

    ReplyDelete
  69. bro sy pkai wave100 sume standart lgi tpi sy nk tuka carb ts n block saiz 57shje ape pndangan bos

    ReplyDelete
  70. Bos,nak tanya sikit...saya pakai motor modenas kriss 100,block 54mm,camshaft s6 pakai gasket 2mm,karburetor standard...masalahnya,bila saya nak ambik speed,meter 110 km/h...gear 1 pendek je dlm 20km je panjang...gear 1 sampai 4 sama je bunyi...boleh bos bagitau ape masalah motor saya ye...

    ReplyDelete
  71. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  72. Bos,135lc v1 spec 62mm, head porting, cdi racing,setting sporcket utk long distance top speed nk pkai brapa ye?skrg pkai 15 -33...mencari setting yg lebihh trbaik...

    ReplyDelete
  73. Bos,135lc v1 spec 62mm, head porting, cdi racing,setting sporcket utk long distance top speed nk pkai brapa ye?skrg pkai 15 -33...mencari setting yg lebihh trbaik...

    ReplyDelete
  74. Assalammualaikum,nk tnya leh ? sya nk sarung block saiz 56 dream.. head sya still standart dream.. ap yg perlu sya lakukan kpda head sya untk sarung block saiz 56, dan cam ap yg sedap untk top speed sya. Mintk tlong ajar ye.Saya baru bljar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau nk top speednya knalah sarung headracing skli kalau dh tkar block tu, gna high cam kalau ada bajet lebih cdi racing and carb 28mm

      Delete
  75. Salam boss,nkk tanya ckit nie..saye ade 125z,brg dlm sume standard..kalau saya tukar kpd brg racing semua apa akan jdi boss??contohnya mcm blok saiz 62mm,carb besa,head racing ...tpi sye tak bore tue bore ni...apa pendapat boss ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pda pendapat tuan hamba, tu dah dikira sangat bagus utk pickup dan top speed dan apa yg akn terjadi adalah motor tuan hamba menjadi pelahap minyak hehehe

      Delete
  76. Assalamualaikum... Saya nak tanya... Macam mana nak dapat top speed yang bagus untuk wave125... Dah pakai cam racing blok 56mm carb ts spoket 15-32.. Boleh dapat 120km/h ja... Pickup sedap tapi mencari top... Saya perlu buat apa lagi?? Tolong alang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tukar kpd head racing valve besar high cam cdi racing non cut off

      Delete
  77. macam mana nak kira isipadu engin lc 4 speed ?... mohon pencerahan alang motor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tk payah susah nk kira nisbah tu smua, justkna ingat kalau nk gna block racing kna jga tukarkan head block tu skali masuk superhead baru sedap pickup and top speednya carb kna sesuai dgn saiz block tersebut cth 60mm 28mm dh sesuai dah skali high cam

      Delete
    2. head racing tidak menjaminkan kelajuan sekiranya nisbah mmpatan dan minyak yg masuk kedalam ruang pembakaran xngam
      dan akan mnyebabkn enjin senak

      Delete
    3. Utk lgi mudah.. Spec 62~63 buka kawah head saiz gasket head std lc tuh..cr da cun..utk jarak dekat piston 63 kawah buka saiz piston 60..buka jgn terlalu dlm.. Setiap piston dgn kawah head beza kn 3mm saiz piston utk jarak dekat.

      Delete
    4. Kalau utk jarak jauh ex5 nk bezakan saiz pstn n kwh head brp

      Delete
  78. Salam alang motor tumpang tanya bagaimana cara mengira cc enjin setelah kita modi? Minta pencerahan:)

    ReplyDelete
  79. Salam boss..sy epul daripada rembau n9...sy ingin bertanye pada alang ..boleh ke throttle body n injector Fz std...masuk ke lagenda 115z feul injection??speck 57...tolong beri pendapat sikit boss..ape kesan..buruk or baik..??
    Apa2 pon thanks feedback boss..plssss reply..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesunguhnya injection di tune melalui ecu klau tuka throtle body n injector sahaja tanpa tune ecu . minyak xkn ngam

      Delete
  80. Salam boss..sy epul daripada rembau n9...sy ingin bertanye pada alang ..boleh ke throttle body n injector Fz std...masuk ke lagenda 115z feul injection??speck 57...tolong beri pendapat sikit boss..ape kesan..buruk or baik..??
    Apa2 pon thanks feedback boss..plssss reply..

    ReplyDelete
  81. Kalau y15zr nak pakai block saiz brp yang sesuai dgn jenama block apa yang bagus..

    ReplyDelete
  82. Bos sye nk tnye..klau beli blok 56 1 set yaguso brand..dia siap potong piston kn

    ReplyDelete
  83. salam .. sy pkai wave 125 std bru lps overhaul nk tnya ler set sprocket ape yg sesuai tuk berat bdan 90kg naik double ye ?

    ReplyDelete
  84. salam .. sy pkai wave 125 std bru lps overhaul nk tnya ler set sprocket ape yg sesuai tuk berat bdan 90kg naik double ye ?

    ReplyDelete
  85. Ex5 class 1..cmna ya nk set long..bg naik highway sdp..just nk buat cam n block ja..top speed skrng 120km/j klau tunduk la..pnggung ley 110km/j.spa2,res ya..tq

    ReplyDelete
  86. woi pjuang RXZ,lu org snyap je kan..suare la..125 bkan dh gigit blkg rxz je,tapau sayur belacan kaw2 wei..

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum.. Minta pencerahan sedikit... Saya sekarang tengah mencuba spek baru utk wave 125 saya iaitu jekrod 4m rod rxz.. Blok saiz 63..bagaimana nk tentukan saiz head yg sesuai utk spek ni dan camshaft ape ye yg sesuai

    ReplyDelete
    Replies
    1. pnjang asal blok wave 125 57.9 +dgn 4mm =61.9mm .. 0.7854×6.3×6.3×6.19=193cc

      193cc + kawah head standart ÷ kawah head standart .
      contoh 193+19=212÷19=11.15
      =11:1 cr yg baik

      Delete
    2. tapi sy xpasti isipadu kawah head wave125 standard ...19 tu isipadu cadangan sy

      Delete
  88. Kalau dah jadi knocking nak kena buat cmane?

    ReplyDelete
  89. cr yg rendah spt 9:1 boleh jgk mencapai topspeed yg tinggi sehingga 160/170km/j tetapi memerlukan susunan gr(gearratio) &pemilihan camshaft yg cun betul x admin

    ReplyDelete
  90. salam bos...info n ilmu berguna ni bos...cuma masih xpaham mcm mana nk dptkn kiraan cc moto tu bos...leh terangkn x cara bahagi daran sume tu?

    ReplyDelete
  91. Assalammualaikum alang motor saya mahu Tanya macam mana nak Kira cc motor telah modified

    ReplyDelete
  92. As salam .. tumpang tnye klau pkai piston top .. tpy kwah head std ..saiz piston 54 ..tok ex5 dream perlu ke besarkn kawah head..

    ReplyDelete
  93. Assalam. Dlm kira ii tu macam mana ye nak tahu cc motor ? Ambik cc asal motor ke ade kira ii jugak

    ReplyDelete
  94. Assalamulaikum...sy org baru nk bjinak dgn modifikasi motor ni...mcm mane nak sukat air guna picagari tu (kena pasang blok,lepastu tutup head dn masukkn air melalui lubang plug tu ke)

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum Alang... saya nak guna jek rod 3mm pada kriss 110 saya... jadi timing chain apa yang boleh ngam dengan modification ni....TQ

    ReplyDelete
  96. salam...
    Kaedah pengiraan ni sama ke untuk enjin 2 stroke tuan

    ReplyDelete
  97. Asalam alang, saya ada buat sebijik moto wave 125r, baru siap overhaul, spec"=block espada size 57,camshaft tokahi,hed lubang minyak dah bore, Sekali dengan lubang ezos, crankshaft baru gred b sebab pernah putus, rod standard,bearing crankshaft skf c3 enduro,cabr sp mj dan pj saya lupa size, barang" clutch baru tapi bila dah siap semuanya moto jadi berat gila nak naik bukit pun tak larat, nak tanya apa punca moto jadi berat? Adakah disebabkan crankshaft yang baru? Mohon pertolongan dari abang alang ya

    ReplyDelete
  98. Hai nk tanya sikit.kenapa sampai topgear engine dah x bertenaga.tapi dah tukar block 57,highcam racing,carb ts,cdi racing bee.sporket 15,33.mohon pertolongan abang ya

    ReplyDelete
  99. Kalau head racing ex5..bole tak masok untuk block 53?..Dan cam ape yang sesuai?

    ReplyDelete
  100. Tumpang bertanya...ade saya dgr2 kalau masuk performance cam ni head kene buat taper..ape bende taper tu?

    ReplyDelete
  101. Slm tuan.. Sy guna kriss 100 bolk 55mm.. Spoket apa yg sesuai..

    ReplyDelete
  102. Motor wave 125 sya top pun 125kmh....shedih laaa...spocket dah 15-35...carb ts ...pening laa...

    ReplyDelete
  103. Assalammualaikum tuan..saya tertarik dgn tajuk CR dan piston dome nie..saya ada beberapa soalan..moga2 dpt sedikit ilmu pengetahuan dari tuan
    1- contoh gambar bagaimana nak kira CR dgn cara yg mudah..dan alatannya
    2- berapakah Isipadu kawah head lc std??
    3-perlukah besarkan kawah head utk pakai piston dome block saiz 57mm??

    ReplyDelete
  104. Utk block 53 55 56 ex5 valve kna buat x

    ReplyDelete
  105. Moto sye kriss 110 dh pkai block 60 crankshaft dh tkr jet 2m tpi start xmampat lpstu top xde..cam dh tkr, carb kips rr,. Ap perlu dibuat lgi boss

    ReplyDelete
  106. Moto sye kriss 110 dh pkai block 60 crankshaft dh tkr jet 2m tpi start xmampat lpstu top xde..cam dh tkr, carb kips rr,. Ap perlu dibuat lgi boss

    ReplyDelete
  107. Moto sye kriss 110 dh pkai block 60 crankshaft dh tkr jet 2m tpi start xmampat lpstu top xde..cam dh tkr, carb kips rr,. Ap perlu dibuat lgi boss

    ReplyDelete
  108. Salam bosku.. wave 125 pkai blok 57 selalu brapa size valve utk setting std.. sbb nk pakai carb std.. nk ade tork skit speed dlm 145kmj++ sesedap bwk org

    ReplyDelete
  109. salam boss, 135lc saya spec 65 jetrod 4mm. head 22 24 dengan keadaan kawah berbentuk 8. soalan saya, patut kah saya buka lebih besar kawah head tersebut untuk top?

    ReplyDelete
  110. Apa kelebihan piston bonggol

    ReplyDelete
  111. Low throttle ada knocking adakah tuning kurang cun atau cr problem...piston dome..cr dalam 13.5..

    ReplyDelete
  112. Pertanyaan..motorlcv4 sy baru di ubah suai..block 64 cam racing.cdi racing.karburetor powerjet saiz 34.clucth plate racing. spoket 15/32.tp top speed tiada.boleh tuan jelaskan.

    ReplyDelete
  113. moto lc v1
    nkntye sikit
    kalau head racing 19/22
    spring valve espada(ade cam espada high cam rasenye)
    head complete kecuali rocker arm std pkai blik
    block 62mm GR
    gasket copper ashuka
    blh pnp?
    block ngam ngan head?
    valve buka ttup ngam dgan pocket valve kt piston?
    blh pkai cam std lc135?
    1st time nk buka sendiri
    harap ade yg membantu...😁😁😁

    ReplyDelete
  114. Asslm boh.nk tnye byk klu leh.pape hal mf jika soalan nt x brp perfect sbb bdk br nk blajo..Sy beli block racing 57mm 125wave.head racing 24/28 saiz valve.comey ke dop saiznye Tu boh

    ReplyDelete
  115. bang, nak tanya untuk pendapat bang, motor saya lc135 v4 standard. kalau saya tukar low cam sahaja adakah dpt menambah power pada motor saya? atau kene tukar lain2 komponen juga?

    ReplyDelete
  116. Assamulaikom klau ex5 headblok wave 125 jek 4 piston 65 highcom brpe erkk set spocket

    ReplyDelete
  117. Salam tuan sy mintak pecerahan tuan .sy ada hanta moto lc135 untok di modi sy masok block uma65 head cms 19/22 cab nsr28 .spoket 33/15 stating ok sampai top lemau tuan dan di bagian head bising sy tak pasti bunyi teping atau ape mintak sngt bantun tuan sy hanta ke pomen balik sama sahaja and sy kena kelua duit setiap kali hanta mcm2 tuka still sama

    ReplyDelete
  118. Salam tuan... Rs150 sy spec 63 head 20/23.. cr13 boleh pkai ke utk harian & highway

    ReplyDelete
  119. Lagenda 110 spec 60 head saiz berapa padu boss untuk main jauh...engine bawah standards

    ReplyDelete
  120. Bila ejes tapet berubah x data ug telah di dial

    ReplyDelete
  121. boss nak tanya..motor y15 saya spec 65 X jetrod...kenapa motor saya topspeed/long distence kat hujung maksudnya gear 5 dah x boleh pi dah motor jadi mcm berat....tukar pakai mcm2 size sporket dari 35,38,40 & 41 pun mcm ada sonethingx kena la adakah dari kiraan CR x cukup, head x cukup besar porting ( 22-25 size head )...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...