Saturday 30 November 2013

KRISS OPEN SEKILO



kriss body standart enjin open
Kriss enjin open, body standart



  • Assalamualaikum... alhamdulillah, syukur kehadrat Illahi.. kali ini kami akan bercerita pasal mesin kriss sekilo.. bukan 1 kilogram, tapi 1 kilometer :)
  • Mesin ini sengaja kami setting untuk jarak 1km kerana setelah mendengar cerita dari teman-teman seperjuangan bahawa mesin 4 lejang berkapasiti asal 110cc mampu 'berlari' sehingga 200 lebih km/j.. lantas memberi idea untuk mencuba mencari apakah resepi disebalik kelajuan ini.. 
  • Seringkas mungkin kami akan ceritakan perihal mesin ini...
  • Dengan jasa baik seorang sahabat yang sanggup mengorbankan motor krissnya (terima kasih nik zam!) kami mulakan modifikasi ini dengan membuka ruang crankcase sebesar 78mm untuk melepaskan blok yang telah di'slip' sebesar 76mm.. agak besar ruang crankcase ini dibuka hingga terpaksa diwelding untuk membuat semula tapak gasket blok.. Piston pula kami gunakan piston bersaiz 71mm dengan stroke 60mm.. dengan itu cc nya telah 'membesar' menjadi 237cc.. Sengaja kami 'oversquare'kan mesin ini kerana enjin oversquare mempunyai banyak ciri-ciri yang kami mahukan untuk mencari kuasa pada top speednya..


     piston 71 
    Blok slip 76mm dengan pasangannya piston 71mm 


    \crankshaft kriss jek rod
    Crankshaft original kriss rebuild..
     diameter 100mm, stroke 60mm

    crankcase welding
    Bahagian ruang crankcase yang diwelding

    • Untuk bahagian dalaman kami gunakan part yang standart original termasuk sistem gear. Memang kami selalu gunakan gear standart untuk kebanyakkan modifikasi kami kerana ketahanannya yang lebih tinggi berbanding gear racing.
    • Sistem klac pula kami menukar spring klac racing dari motor TZM. Gear klac juga standart. Klac plate original Modenas agar tidak mudah 'slip'. Auto klac dibuang untuk mengurangkan tork demi mencari top speed semaksimum yang boleh.
    • Untuk bahagian terpenting ialah head, jadi kami upgredkan head standart dengan membesarkan valve minyak menjadi 36mm dan ekzos 30mm (maaf tiada gambar kerana kalut sgt nk psg masa tu, tak sempat amik gambar...)  Ruang pembakaran dibesarkan menjadi 60mm dan squish band ditapper 10 darjah selebar 5mm. Isipadunya pula 23ml, menjadikan compression ratio 11.3.. Sengaja disetting tidak  terlalu tinggi untuk menjaga ketahanan mesin agar tidak cepat 'hancur' untuk perjalanan jauh ini...
     

    head blok kriss
    Enjin Kriss 237cc

    • Sekarang adalah bahagian favorite kami, camshaft. Cam untuk mesin ini kami akan ceritakan menggunakan fomula kira gigi.. Untuk cam intake membuka 2 gigi, menutup 4 gigi. ekzos pula membuka 4.5 gigi menutup 2 gigi.. So, berapa degree cam ini? Fikir-fikirkan :)
    • Selain dari sudut cam juga terdapat ukuran yang penting iaitu Lift. Lift juga memainkan peranan untuk memberi kuasa pada RPM tertentu. Namun tidak sekadar dipuncak lift, terdapat misteri juga di area Flank. Untuk lift intake kami porting setinggi 9.8 dan ekzos 9mm, flank pula kurang 2mm dari lift.. Flank yang tepat akan membantu melebarkan rentang kuasa mesin. Oleh itu kami gunakan formula ini agar mesin tidak kehilangan kuasa di hujung garisan penamat..

    camshaft kriss
    Camshaft yang penuh misteri

    • Setelah enjin siap sepenuhnya kami gantungkan pada body kriss sprint yang kami gunakan untuk bermain dalam katogeri 4t 120cc Body Sdt.. Body asal mesin ini terlalu standart, jadi berat body ini akan mengurangkan km/j yang ingin dicapai..
    • Untuk pengapian kami gunkakan CDI wave 125 dan juga menggunakan sistem total lost. magnet buang habis.
    • Kaburator PWK 36 menjadi pilihan kami untuk 'memberi makan' mesin ini.
    • Ekzos custom made menggunakan muffler RXZ yang telah dibedah 100% dengan manifold termasuk paip sepanjang 1.5ft.
     
    •  Setelah berembum kira-kira 4 malam, buka pasang berbelas kali, kami berjaya menyiapkan mesin ini untuk meluncur dalam jarak 1km dengan kelajuan melebihi 200km/j. Disini kami tidak dapat menyatakan berapa meter sebenar kerana tiada meter digital untuk disukat. cuma pada meter RXZ yang dipasang, jarum menunjukkan di bawah skru, tak sampai lagi km/h.. Jika diambil masa, mesin ini mencatat kelajuan 23 saat/1km.. berapa km/j? anda yang tentukan sendiri.. 
     
    • Alhamdulillah.. berjaya gak hang noh, dapat bawah skru... (kata kawan-kawan seperjuang dari utara) Terima kasih semua..
       

    body kriss
     Kriss sekilo 23 saat, sprocket 17 30



155 comments:

  1. As salam,

    saya nak buat kriss saya jadi setanding 135LC v1 standard ,
    apakah cadangan modifikasi yang perlu dilakukan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk spec 68 dh ckup nk kejar lc135 v1..... Head 31/35 cam amik racing bee h8...tu je... Carb uma 30 atau pwk 30..tu jeee... Resepi kaw kaw konvoi ni bokkk

      Delete
    2. Mkn modai jgkla nk kejar lc v1 je pon..piston kena 68mm ye..lc v1 piston baru 54mm..hahahha...spec besar2 baru dpt keja lc..baik beli lc je..jauh beno spec nk ligan lc v1..aku pn ada kriss jgk..rasanya xperlu smpai spec 68 baru dpt kejar lc 135 ori kilang..ini spec lc apa yg ko ckpkan..sembang gila2..

      Delete
  2. As salam,
    okay tak kalau saya modi ikut yang dinyatakan kat bawah untuk setanding ngan standard 135lc v1 ?

    -block racing 57mm
    -valve spring racing
    -clutch spring racing
    -lowcam faito
    -carb stended ( mj / pj yang sesuai ? )
    -NGK spark plug
    -stock 135LC exhaust
    -kotak angin tanpa filter

    ---------------
    kalau pasang lowcam faito ada bunyi tik2 tak? kena korek pocket piston ea nak bagi senyap ?

    takmau tukar carb sbb nak nampak standard , ekzos sbb nak bagi senyap ( tak suka bising )

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam... ok la, saya akn beri pandangn melalui pengalaman saya.. kriss klau nk kuat mcm lc kena pakai piston jaguh 65mm bersama head valve besar... tork kriss agk tinggi berbanding mesin lain yg seangkatan dgnnya.. jka berkesempatan, saya syorkn msuk slip 71mm, piston jaguh 65mm head racing 28 24 pun dh ok.. bleh setting bersama karb std ngn exzos std.. cuma cam yg perlu di cari sudut terbaik untuknya... cam faito tu maaf la saya tak pnh pakai dan tak penah kira lg degreenya.. cuba dlu, klau ada mslh nnti kita bleh diskus lg.. ok?

      Delete
    2. salam & cuma nk beri pndapat sikit.spring clutch racing bla dpasang biar sama tinggi @ rndah sikit dri spring stndard.kuat mcmana pn spring,bla chnge gear tetap smooth tp pickup cantik.kriss/ex5 user

      Delete
    3. Mana boleh ekzos standard, tak pegi motor kau

      Delete
  3. piston jaguh 65 mm ? agak2 berapa rm?
    masuk slip 71mm? slip tu ape? xD block racing 71mm ke ?
    head racing kalau port and polish head okay dak ?

    and, berapa block paling besar boleh sumbat kat kriss tanpa sentuh enjin?

    ReplyDelete
  4. byk sgt soalan ni... klau cmni, lebih mudah pm saya je kt fb alang motor.. ok?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam bro, saya pakai block 66 head racing valve 27.5/23.5, bearing grensap racing bearing enjin racing, carb pwk 28 cam faito muka head saya buka saiz 63 pastu saya pkai handclucth, cdi racing ikk. Coil std. agak ii spec ni ok tak

      Delete
  5. and, cam standard kriss 1 berapa degree LSA dia? teringin nak tahu sebelum beli lowcam .. better beli lowcam ketat sikit kan ?

    ReplyDelete
  6. low cam tu bkn lift dia rendah tp base dia yg rendah.. klau base rendah sgt rocker arm kena modi sikit.. klau tak skru tepet senang lose.. low cam biasanya agak ramping, so flank menjadi lebih tinggi.. degree tak tentu ada yg besar, ada yg kecik.. kesimpulannya low cam akan menyebabkan valve terbuka agak tinggi di sekitar flank dan dpt membantu melebarkan sedikit rentang kuasa..

    ReplyDelete
  7. 156.5217km/j....

    utk capai 200km/j jarak 1km...perlu cepatkan lg 5 saat

    ReplyDelete
    Replies
    1. klau di kira menggunakan meter GPS mmg berat sgt meternye bro... kurangkan lg 5 saat rasenya bkn enjin kriss dh tu... kita kira guna meter yg normal je.. lum smpai tahap lg nk ikut meter GPS ni..

      Delete
    2. mesin ni baru ejas, last try dpt cepatkn 1 saat lg .. meter normal dkt 10km/j meningkat, meter GPS bru 158km/j... cmna tu? jauh lg nk dpt 200, moto pun mcm nk melayang dh ni...

      Delete
    3. tak perlu GPS utk kira topspeed...data yg ada cukup utk kira kelajuan motor..kalau dpt berikan berat motor dan joki, leh kira brp horsepower motor ni ada..

      kesan aerodynamic akan mula bertindak balas bila capai kelajuan 140km/j..dgn pasangkan full fairing akan bantu kurangkan kesan geseran udara dan mudahkan motor utk capai lebih top speed..ambil kira maximum rpm yg motor leh capai dan setkan sprocket ratio ngam2 gear 4 capai rpm maximum beberapa meter sebelum garisan tamat..

      sekadar pandangan je..

      Delete
    4. fuh... dh mcm F1 dh ni... takpe la bro.. saya buat cara orang kampung je la, pakai meter rxz, set masa.. target 22 saat, meter bwh skru dh dpt cukup la.. saya setting utk tahap saya, org biasa2 je.. bkn nk mencari lwn, sekadar menguji kemampuan diri sendri.. tahap advance2 sgt saya lum smpai lg.. yg biasa2 ni pun byk lg yg saya tak tau..cmna pun thank bro atas pndngan bro.. mmg advance.. insyallah mana tau suatu hari nnti saya smpai ke tahap itu... well, nice to know u:)

      Delete
    5. nak lajukan lgi bole je,tpi pakai crankshaft wave 125 jek 4 ahh,kalau kriss dah jek 8mm,so pakai gasket 8mm,

      Delete
  8. boleh kasi link facebook tak ? saya berminat nk ubahsuai kriss1 saya ni.nak tanya pasal resepinye..tq :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo.. gi je kt fb alang motor.. nnti add la saya.. :)

      Delete
  9. Salam nk tnyer rocker tu ape.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rocker arm yg tekan valve turun tu.. ada yg panggil pelatuk atau nama ikut buku sekolah, aci jumpelang nama dia..

      Delete
  10. Ouh orang sinie panggil burung hehehe sory saye orang terengganu duduk kemaman..

    ReplyDelete
  11. sistem total lost tu macam mne ye?ape fnction buang magnet ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cas utk bateri dh xpakai.. mgnet pun xpakai sbb nk kurgkn tork agar mesin cpt mencapai target rpm.. tp utk moto game je ni.. moto jalan2 tak sesuai..

      Delete
    2. nk tnya..apa problm klau enjin mletup kt head?siap loss smua skru?motor kriss 100 block 53

      Delete
    3. macam mana nak buat magnet kriss total loss ..tolong ajar beleh dak

      Delete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. salam bro ...cmner nak modi set highway maksud saya untuk long distance la ..saya pakai modenas ct110

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saing saya pun pakai motor tu . Niat hati nk buat blik , sbb motor tu bnyk berjasa , tapi tula saya Xtau sgt psl ct110 punya resepi utk main long distance gear 4 X Mintak gear

      Delete
  14. bro kalau saya pakai carb ts, pastu block 57mm, exos racing pipe, cam racing..... untuk dapat pickup ngan long brapa spocket yang perlu sya pakai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try 14-36.. xleyh jgk pakai 15-33

      Delete
  15. saya block 65,head valve 30 26 xtau nk pakai carb apa utk pergi jauh lagi rpm

    ReplyDelete
  16. Kriss aq modi block 57mm. Ts125 untuk carb.. pakai filter angin.. paip ipoh bearing sounds.. cam hispeed ... wyering blum kacau... lc kna tnggal 2 tiang atas highway... aq set long.... kriss pakai crankshaft lc boleh blah tak

    ReplyDelete
  17. Bleh than brow..bleh q nk bncng tntng kriss 110

    ReplyDelete
  18. Hlo acik saiko..bleh bncng kh.hehe

    ReplyDelete
  19. Hlo acik saiko..bleh bncng kh.hehe

    ReplyDelete
  20. assalam bro..kriss cecah 200 kmh memang laju tu..bape modal tu bro supaya bleh dapat 200 kmh tu

    ReplyDelete
  21. NASTARRO AZZURRO...

    ReplyDelete
  22. Slm bos, nk tnya nie. Klau semakin besar bore ngan stroke, semakin byk ke kmj?

    ReplyDelete
  23. bang nk tanya kalau main highwey nk wat pa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blok racing faito 57, carb wave 125, cdi Racing bee, spark Ngk Iridium

      Delete
    2. Blok racing faito 57, carb wave 125, cdi Racing bee, spark Ngk Iridium

      Delete
    3. Blok racing faito 57, carb wave 125, cdi Racing bee, spark Ngk Iridium

      Delete
  24. kriss 57mm sdp spoket bpe?

    ReplyDelete
  25. 163.64 km/h ..
    Kita kira 1km dalam 22 saat .. Jadi unit dia dalam km/s .. Tukar s ke hour 3600/22 dapat 163.64 km/h .. Merujuk maklumat yang diberi.

    ReplyDelete
  26. nak tempah cam boleh tak?? area saya tak ada yg buat cam mcm tu

    ReplyDelete
  27. dan saya nak tempah crankshaft bole tak

    ReplyDelete
  28. barang2 ace 115 org cakap sama ngan kris 120..betul ke..? klau sama nak try..

    ReplyDelete
  29. Kriss 120 boleh pakai cdi wave 125 ke?

    ReplyDelete
  30. mintak bantuan. klau kriss mr1 nk kasi laju skit cmne. plzzz..urgent
    0126799908..habuan disediakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kriss mr1 ni klo nak lari-lari stander racing...
      Guna stu set megnet motor momos.
      Dan guna camshaft c.m.s racing.
      Cdi kena pakai uma racing.
      Coburator kena pakai honda wave125 keluaran pertama sekali.
      Sporkeat pulak..
      size nya=
      =14/35
      =15/34
      =16/37/36
      Tapi klo untuk main jarak jau punya guna sprokeat.
      size=14/32 or 16/29..
      Sekian..
      Hehehehe...
      Selamat mencuba

      Delete
  31. Tolong sy..camna nk set ex5 boleh main highway...please...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senang jer ni..
      Guna coburator standart kriss 110/120
      Sporket kena pakai size 14/35 or 16/37
      Nak mantap lgi.. guna C.D.I honda150.. soket c.d.i tue. tdk payah ubah suai. Memang cun cun punya la
      Maaf ye sia lupa nma motor tue
      Tpi moto tue di gunakan aksih lasak

      Delete
  32. Salam.. sy bukan nk kondem owner blog dan motor ni.. cuma selepas sy kira 1km dlm 23 saat kelajuan hanya 156.5 kmj.. kalau 1km dlm 18 saat bru smpai tepat2 200kmj.. sekian calculation dr sy.. anyway nice bike.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh ye yg sy kira tu average speed.. top speed kne pakai laser tembak baru tau brp.. sorryy.. hehe

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  33. Kalau kriss standed sproket berapa sedap

    ReplyDelete
  34. Kalau moto kriss standed boleh x pakai Klac plate racing bee..??ade ape2 masalah x kalau pakai??

    ReplyDelete
  35. Kalau nk buat cam ni..modal baper?

    ReplyDelete
  36. Kalau nk buat cam ni..modal baper?

    ReplyDelete
  37. Kalau nk buat cam ni..modal baper?

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum,,ade x camshaft yang colour2 untuk kriss110.....ade jual ke..brape harga nyeee?????...

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  40. block 57, cam ikk sesuai spoket berapa ?

    ReplyDelete
  41. moto saya dah buat block tapi top speed tak dak...meter boleh p 120 je

    ReplyDelete
  42. Salam, sye bli kriss secondhand drpd ustaz saye...n sye lihat ia standard...knape mase sye ajak mmber sye test kriss sye ngan lc dye...nape lc leh klah...sye cume servis karburator,spoket blakang 33 dpan 11, lowcam...tu jer...mtor sye sesuai tok litar jaoh...jadi tu knape mtor sye x mcm mtor laen???
    Nk kne tkar blok,piston,valvet,head....pe rahsia mtor sye???
    Xkn ustz sye sbelom jual kat sye, dye da jampi² kot...hahaha...sye pkai meter digital...km/h dlm 270...tu kalo sye superman...kalo dok biase dlm 257...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekolah dh hbis belum? Sbb mcm x logik ah cite kau ni

      Delete
    2. Hahaha tau xpe . 270 km/h yg tak tahan tu . Kite pon CT 110 duduk skali RR lambak meter baru berapa ntah . Dia dah 270

      Delete
    3. Merapu je budak ni...dh sunat ke belum.ntah...๐Ÿ˜‚

      Delete
    4. Ni mesti sunat kali kedua..atau pon xsunat sbb sayangkan kulit lebihan kote...hahahahha...atau pon aku kena bersangka baik,mgkn kelajuan moto dia ni 27.0 km/h..lupa buh titik la tu...apala bdk bodoh xsunat lg ni..

      Delete
  43. Kalau main cam & cdi sahaja boleh main sebelah lc tk?

    ReplyDelete
  44. Asalam mcm mna nak bgi moto kriss saya laju sikit

    ReplyDelete
  45. nak tanya psal modenas kriss ..kalau engko clas saja berpusing ..ap masalah nya

    ReplyDelete
  46. slm . sy nk tye ni . kriss sy . sy pakai block n head racing klu pakai cam racing blh maen dgn lc??

    ReplyDelete
  47. as salam , nak tanye moto ct110 nak laju sikit kena tukar ape erkk ??

    ReplyDelete
  48. Abg alang.. Sya ada beli cam merah untuk sya pakai kat mr1 sya.. Bleh abg bgi resepi tak untuk pakai cam merah ni untuk long distance.. Sebab cam dah ada cuma modi enjin tu yg sya tak tau untuk pakai cam tu.. Nnti pandai2 tak jadi pula..

    ReplyDelete
  49. Macam mna nk buat bagi kriss110 laju? Crita resepi skit

    ReplyDelete
    Replies
    1. block 57tokahi low cam pastu carb ts125 sporcket 15 30

      Delete
  50. Bro need help boleh tak cadangkan APA YANG PERLU DIBUAT untuk ubah suai KRISS 110 standard jadi laju sikit biasa2 laju je xnak laju sgt... pm whatsapp saya 0102805992

    ReplyDelete
  51. Bro need help boleh tak cadangkan APA YANG PERLU DIBUAT untuk ubah suai KRISS 110 standard jadi laju sikit biasa2 laju je xnak laju sgt... pm whatsapp saya 0102805992

    ReplyDelete
  52. bos moto kriss 100 sy dh tukar blok 54mm carb. uma saiz 24 hi cam... exhaust ahm... tp lri mcm kureng... ada tips lgi tk bos

    ReplyDelete
  53. bos moto kriss 100 sy dh tukar blok 54mm carb. uma saiz 24 hi cam... exhaust ahm... tp lri mcm kureng... ada tips lgi tk bos

    ReplyDelete
  54. Asalammualaikum..saya nk tnya sikit pasal perbezaan antara low cam dan high cam..kdg² keliru jgk pasal nihh..antara dua tu yg mna lebih power ehh?

    ReplyDelete
  55. nak tanya Size MR1 punya size block, standard berapa?

    ReplyDelete
  56. Nak bagi wave 125 set 1 kilo bleh bagi tip

    ReplyDelete
  57. Nak bagi wave 125 set 1 kilo bleh bagi tip

    ReplyDelete
  58. Slm bro,nak tanya sikit...saya pakai kriss 100..block 54mm,coil racing,camshaft s6 pakai gasket 2mm..karburetor standard...masalahnya,bila nak test speed...paling laju pun dlm 110km/h je kat meter...gear 1 sampai 4...memang drop habis..dan selalu keluar api dekat ekzos...minta tolong bro bgi pencerahan sikit dekat moto saye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ubah size sporket tu.
      Sampai lari lari kaw-kaw punya..

      Delete
  59. Slm bro,nak tanya sikit...saya pakai kriss 100..block 54mm,coil racing,camshaft s6 pakai gasket 2mm..karburetor standard...masalahnya,bila nak test speed...paling laju pun dlm 110km/h je kat meter...gear 1 sampai 4...memang drop habis..dan selalu keluar api dekat ekzos...minta tolong bro bgi pencerahan sikit dekat moto saye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oky cube pakai carb besar sikit..mcm carb wave 125/ts125..

      Delete
    2. Oky cube pakai carb besar sikit..mcm carb wave 125/ts125..

      Delete
  60. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  61. Assalam ..syer nk tnyer sproket ape yng sesuai tok kriss 110 tok long ngn pick up

    ReplyDelete
  62. bro, nk minta tlg. aku pguna kriss 120 dr tahun 2008. mslh aku x sama mcm masalah org lain. kriss aku terlalu laju walaupun standard katak. gear 1 je, meter dah cecah 100kmj. masuk gear 2, meter dah tnjuk 160kmj. top gear, meter aku dah pusing 2 kali. tolong aku bro. x larat aku asyik kne byr aes. mcm2 aku dah buat. aku downgrade piston pkai piston mesin rumput, cdi aku buang. aku ganti dgn getah pemadam. yg terbaru ni, aku sumbat ekzos dgn pisang. aku dah buntu. harap sgt bntuan otai2 modenas. ni la last aku bli modenas. serik dah aku. aku cuma nak beli motor buat pegi market je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha.terhibur hati baca ni...,bingai Btol la ๐Ÿ˜‚

      Delete
  63. Limit crank case brp mm..bro alang???

    ReplyDelete
  64. ass'salam bossboleh bagi resipi kriss 110 standard tp power,xnak kacau enjin,block nak 53mm je karb stndrd..ad ke resipi?boleh kongsi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak nak kacau enjin semua tuh pakai spoket racing je la pastu letak turbo,, tapi mahal sikit lah

      Delete
  65. Nak tanya lah kan, block apa yg nak bagi speed kriss 100 saya,, kalau block kriss 57mm ok tak

    ReplyDelete
  66. Saya pakai kriss 100 (carb nsr 28mm)(block ex5 dream 53)(cam tokahi racing) (cdi racing warna merah) (ekzos cj ipoh paip) (spoket 15 -33) tapi motor saya tak laju jugak, dia tak nak go.... Boleh tak tolong saya.. Bagi cadangan sikit please.... ๐Ÿ˜ž๐Ÿ˜ž๐Ÿ˜ž

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oky SSKTT Wa...ni aku ajar...ko punya kriss100...nk laju senang....ni barang2 yg ko kene pakai.
      1(Carb lcv1)....
      2(Cam uma/arata)...
      3(Block resing saiz 53.lay 2kali)...
      4(Class speet resing 125z)...
      5(Spring class resing masuk 3)..
      6(Cdi resing Bee/arata)....
      7(Spoket 15-30)..
      8(Porting head lobang carb dan exzos)
      Oky tu resepi untuk moto (ex5/kriss100/ct100 dan lain2)..
      Oky lagi satu sebab apa sya x suruh pakai head resing...sebab x tahan main jauh...
      Oky tu saje dari saya...(jemek)

      Delete
  67. Dan boos klau bole nak kriss tu pegi160 untuk long distance sbb membe selalu ajak jalan en..X mampu na beli motor baru

    ReplyDelete
  68. Klau wave125x gear 4 pkaikn 22T set sprocket 15 30 carb ts block 57mm piston kriss... handclutch... head biasa laa porting sikit... clutch plate lc135 spring 4racing... berat bdn ambe 85kg... top speed 170kmh... jln jauh skudai to pagoh lock trotel...

    ReplyDelete
  69. Alang kriss mr1 boleh masok block 57 tak? kena kacau enjin tak ? mr1 boleh masok block berapa sebab takmau kacau enjin ?...

    ReplyDelete
  70. Nk tanya... Apa resepi Kriss 110?

    ReplyDelete
  71. Saya nk top speed Kriss saya dalam 150KM/H

    ReplyDelete
  72. Saya nk top speed Kriss saya dalam 150KM/H

    ReplyDelete
  73. Nk tanya... Apa resepi Kriss 110?

    ReplyDelete
  74. Block kriss 100 standard tu saiz berapa? Ada org kata 53mm, betul ke?

    ReplyDelete
  75. Hebat.. topspeed anda 156.5217 km/h

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengiraan dibuat.. melalui jarak 1km dgn 23 saat.. 100km anda mengambil masa 38.33 minit..

      Delete
  76. Bole ajar cara meracik mesin kriss utk sedap pakai..bwk skag termenung 80km je..

    ReplyDelete
  77. Ada tip nak laju kan mr1 ,saya baru tukar coil plug uma

    ReplyDelete
  78. Ada tip tak nak lajukan mr1

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pun pakai mr1 jgk, Motor boleh cecah 160km,
      1.Block Racing size 53
      2.Cam tokahi(Ada duit lebih beli lah cam berjenama skit)
      3.Pilot mainjet kena tukar,(Yang tu kena setting sekali ngn carb,suh pomen je setting carb)
      4.Spring clutch racing size
      5.spoket try 15/30, sumpah jln jauh pergi tiptop
      6.Make sure plug tukar tau,(Plug C7 G-power)
      7.Ekzos pakai lah racing,tapi standard un bleh tahan jgk

      Sebarang pertanyaan sila contact whastapp 0179083390-Syed

      (For Kriss MR1)

      Delete
    2. Aku pun pakai mr1 jgk, Motor boleh cecah 160km,
      1.Block Racing size 53
      2.Cam tokahi(Ada duit lebih beli lah cam berjenama skit)
      3.Pilot mainjet kena tukar,(Yang tu kena setting sekali ngn carb,suh pomen je setting carb)
      4.Spring clutch racing size
      5.spoket try 15/30, sumpah jln jauh pergi tiptop
      6.Make sure plug tukar tau,(Plug C7 G-power)
      7.Ekzos pakai lah racing,tapi standard un bleh tahan jgk

      Sebarang pertanyaan sila contact whastapp 0179083390-Syed

      (For Kriss MR1)

      Delete
    3. Senang her bro...besarkan api besarkan minyak.cam pakai potong punye.klu xde member yg boleh buat order dngn alang moto tu.aku just bagi kiasan.kene cari sendiri.#setting negeri selatan.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  79. Kriss100 cuba tukar block racing 53mm,camshaft racing S4,carb std,sprocket saiz 15-35...motor sye pickup mati top ada..sila mencuba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku dah try set spocket 15/30/33/36/37 dan 14/36/37 top soeed tetap sama 110 km/h .apa yg x kena. Block 57,s4 cam,uma racing coil plug,coil magnet baru,carb wave 135 bore 2 mm d lubang ke intake.pj 22.5,pj 85 ,xzaust cutting std dan open pon x leh blah....xvtau la nak buat apa daa...

      Delete
    2. Correction
      Wave 125 carb.top speed mati d 110+- 3 km/ h. Head skim port n polish.

      Delete
    3. Mohon pandangan sahabat semua bagi idea yg bernas.t.kasih

      Delete
  80. Asalm..kriss saya sekarang blok 57.head std..cam apa sedap nk pakai?...blok 57 x buat head xpa ka?

    ReplyDelete
  81. Asalm..kriss saya sekarang blok 57.head std..cam apa sedap nk pakai?...blok 57 x buat head xpa ka?

    ReplyDelete
  82. Assalam bossku..sy skarang pakai motor Kriss 110..tpi motor sy skarang rase xbleh nk go dan rase drop jerr..

    1.block 57mm
    2.carb nsr150(local)ade rase semput
    3.cam tokahi
    4.sprocket 15-33
    5.ekzos std
    6.head stdy
    7.custom fork(rendah fork)
    8.coil plug apido

    Tlong bgi cadangan utk Kriss sy nii...Sy nk agak ii meter tuu bleh dpt 150km pun sy terima...plzz tlong sy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu sy pakai block 63 dgn skali head 30/26 tuu agak ii dpt brape km??

      Delete
  83. Salam. 156.5km/h tu ialah average speed dari start sehingga finish line 1 km. Jadi pada anggaran kasar top speed mestilah lebih pada 156.6km/h kan.

    ReplyDelete
  84. salam.. nak tanya apa piston yg boleh guna tuk ct110 saiz 58

    ReplyDelete
  85. nak tanya lagi motor bila naik bukit moto xda power sampai turun gear 1 (lemas)

    ReplyDelete
  86. kriss limit slip block brapa mm sebelum kena welding crank case?

    ReplyDelete
  87. Aslm..nk tnye klu kriss nk tukar block 53....ad ap² brg lain x nk tukar selain block...tkut head bocor?

    ReplyDelete
  88. assalam.. mr1.. kalu nak layan bukit.. hanya tukar saiz spoket ker? atau ada cara lain..? minta pandangan n pendapat..

    ReplyDelete
  89. Modenas ace 115 cdi sme dngn kriss ape

    ReplyDelete
  90. Assalammialaykum saya nak moto kriss saya sesedap rasa saja apa yg patut d tukat TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam,
      Untuk basic ada rasa perlu tukar cdi racibg ct brt,sprocket set 14/36. @ 15 38.
      Carb krna set balik tune @ pj n mj kena set balik.
      Coil plug uma
      Plug std ngk pon ok.

      Delete
  91. Assalamualaikum... Sye nk tanye... Piston jenama ape untuk kriss yg high compression??

    ReplyDelete
  92. Slm semua.. Sya penguna mr1.. Nk ckap lju tak juga la.. Cukup2 pkai tinggal kan Ysuku yg blagak laju..tak prlu jeck rod
    -block size 56mm( piston high compress)
    -valve size 28-24
    -cam sharp racing high cam
    -spring valve racing faito
    -valve racing bee
    -carburator ts125 dah custom size 28mm
    -mainjet size 100 pilotjet size 30
    -coil plug uma racing 135lc
    -cdi BRT A/C hyperband
    -megnet skiming 1mm
    -spring clutch racing bee(pkai 4 skali)
    -lining clutch racing bee
    -clutch tangan ex5 dream
    -header exzos piping custom size 28
    -sambung exzon blakang open spec 135lc
    -size sporket 13-26
    Boleh naik 195 meter RXZ (setting kampung)hahaha.. sekadar nak kongsi ilmu.. Yg korek lubang minyak dan lubang exzos tu.. Pandai2 lah k,๐Ÿ˜„

    ReplyDelete
  93. Bos blh bg no phone wsap.. nk tya kalu cara atau diagram nk convert pakai cdi wave125

    ReplyDelete
  94. As salam saudara alang motor๐Ÿ™Œ.sy baru nk modi kriss 110 spec 65 jet 4.mtk tolong share resepi barang2 beli after market.cuma seting sendiri pasang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...