Saturday 18 January 2014

PANDUAN MEMILIH KARBURATOR DALAM MODIFIKASI MESIN

karburator racing

Salam semua.. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Illah..
Post kali ini kami nak cerita pasal panduan pemilihan karburator..Bukan kami nak cerita dengan detail, tapi cukup la sebagai panduan atau pemandu arah agar modifikasi tidak tersasar dari tujuan asal.. Yang paling penting tidak berlaku pembaziran dan 'kehancuran' mesin..

Ramai di antara  kita yang memodifikasi jentera perlumbaan akan menukar karburator yang lebih besar untuk meraih lebih kuasa. Sudah pasti hasilnya akan lebih baik daripada karburator asal.. Walaubagaimanapun jika karburator pilihan tidak tepat, prestasi mesin pula akan merundum dan hasilnya tidak memuaskan. Biasa kita dengar ayat ini.. 'harap kabereta je besar, minyak pun kuat.. tapi lari tak boleh blah.'..

Ini berlaku kerana kesilapan dalam pemilihan karburator.. Memang bukan faktor karburator 100% namun kesilapan ini boleh menjadi penyebab mesin gagal meraih tenaga yang selayak untuknya..

Contonhya jika kita pasangkan karburator Dellorto saiz 36mm pada Ex5 yang pakai piston 53mm. Adakah itu pilihan tepat? Sudah pasti anda akan demam dan sakit kepala untuk mencari tuningnya.. Hehe..

Ini berlaku kerana setiap karburator ada RPM powernya.. Contohnya sebuah karburator ini mempunyai power band yang kuat di RPM 10 hingga 12.. maka seharusnya kita settingkan mesin agar cenderung beraksi di sekitar RPM itu.. Ini termasuk lah segala kompenan lain seperti camshaft duration, porting, isipadu ruang pembakaran, firing timing dan lain-lain.. Jika semuanya bersatu di satu titik yang tepat, mesin akan lebih bertenaga.. Tenaga yang kita semua mahukan, tenaga untuk menarik spoket sekecil yang boleh..

Jadi untuk memilih karburator yang bersesuaian kita haruslah pastikan di mana RPM yg selesa untuk mesin kita..Jika mesin didesign untuk RPM pertengahan hendak lah kita gunakan karburator yang berkuasa di RPM  pertengahan.. Begitu juga untuk mesin RPM tinggi..

1. Untuk mengenali jenis-jenis karburator ini kita boleh berpandukan pada penggunaan asal karburator tersebut...

Karburator asal motocross.. Karburator ini akan berkuasa di RPM bawah ke menengah
Ini kerana kesemua jentera motocross disetting pada RPM sebegitu. Jarang sangat kita jumpa mesin motocross bermain di RPM tinggi..Contohnya TS, DT, DTM...

Karburator TS

Karburator asal motorsikal ber power valve..Karburator ini biasanya berkuasa di RPM menengah ke RPM tinggi..Mesin berpower valve memang enak beraksi di RPM tinggi.. Contohnya TZM, KIPS, NSR, Aprillia
Karburator Dellorto


Karburator asal motosikal 2 lejang.. Karburator dari jenis ini kita boleh bepandukan pada meter RPM asal motosikal tersebut. Jika pada meter RPM sampai 12, maknanya karburator ini kuasanya disekitar RPM 10 hingga 12.. Contohnya RXZ, 125z, Panther...

karburator RXZ original
Karburator RXZ

Karburator asal motocross ber power valve.. Kaburator ini lebih unik berbanding karburator-karburator lain kerana kuasa yang dihasilkan lebih 'lumayan'.. Ada juga yang menggelarnya Karburator Power Jet.. Ia direka khas untuk mengail kuasa dipelbagai julat RPM. Semakin tinggi RPM semakin tinggi kuasa akan dihasilkan. Maka tidak hairanlah banyak karburator-karburator racing di pasaran sekarang mengikut design karburator ini.. Contohnya YZF, CRF, RM, PWK.. 
*Tetapi awas jangan terlalu mengejar RPM tinggi jika mesin tidak mampu menggapainya..



 karburator YZF


2.  Selain itu kita boleh padankan saiz karburator mengikut saiz intake valve, jadi tidak perlu lagi kita setting karburator PWK 36mm pada motorsikal yang masih ber valve standart. ternyata ini hanya merugikan kita, lebih bermasalah lagi jika mesin 'hancur' kerana valve putus..

Jadi kesimpulannya pastikan di mana RPM mesin anda dan padankan segalanya sejajar dengan keupayaan mesin. Tidak perlu lagi kita bereksperimen yang hanya membazirkan masa, wang dan tenaga tanpa hasil.. So akhir kata "jangan over ram, nanti makan modal lagi.. " :)

Terima kasih semua..







239 comments:

  1. Blog yang sgt2 best. Bila nak update lagi bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih .. skit hari lagi.. ada mslh skit skg.. :)

      Delete
    2. Asalam boss....saya nak pakai ekzos nobi ngn block racing...saya pakai moto sym sport bonus 115...karburator apa yg patut saya pakai ? Kalau pakai karburator ts cepat makan minyak....

      Delete
    3. Asalam boss....saya nak pakai ekzos nobi ngn block racing...saya pakai moto sym sport bonus 115...karburator apa yg patut saya pakai ? Kalau pakai karburator ts cepat makan minyak....

      Delete
  2. Assalamulaikum,admin bagaimanakah caranya untuk setting karburator wave125. Dan bagaimana nak hilangkan bunyi 'knocking'...saya dah dua kali potong block...harap admin dapat menbantu...
    Nabbil89@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkslm... knocking cmna tu? klau knocking head senak cuba ratakn skit kepala piston.. dome tinggi2 sgt pun tak bagus juga.. karb wave setting sama saja mcm karb lain.. cuba mj n pj yg std dlu.. try bw, rase tul2 apa yg perlu di kurgkan atau ditmbh..

      Delete
    2. Boleh sy tau admin beroperasi di mana.senang bawak moto pi sn terus...

      Delete
    3. bengkel kt keratong, pahang.. pnh dgr ke?

      Delete
    4. terbaik ulasan ni org pnggil ilmu dan amal. selpas baca page alang bila baca yg org lain punya mcm xpercaya,hahaha

      Delete
    5. tima kasih ajar kami sifu alang dan sangpenderhaka dan krew..
      U oOLANG TORBAIK...

      Delete
    6. POSKAN LAGI YER MOTO2 MODIFIED dan resipinya DAN video testnya..
      suka bonar kawan tengok..
      tima kasih

      Delete
  3. Bro erea mne? Bkn nak race..nk anta mto ex5 aku ni cm smput je..xleh pkai tol la bgkel tmpt aku ni..bengang je

    ReplyDelete
    Replies
    1. pahang bro... kt keratong..

      Delete
    2. Bro keratong kat mana?
      Saya dari mersing
      Boleh bagi no contact?

      Delete
  4. salam bro, kalau saya pakai block 53, karburetor kriss ok x? tp saya ada masalah. susah nak lari motor ni. bleh bgtau x apa masalah dia. saya pakai hi cam dan karburetor kriss 120.

    ReplyDelete
  5. Salam bro..nak mnta pendpt sedikit.sy dah upgrade ex5,block 53 hi-cam head std tapi dah korek mnyak sama ezos size 20sen..cab apa yg bagus nak guna? Ts atau uma24? Ada idea nak guna cab lain??

    ReplyDelete
  6. bro klau lagenda 110z pkai carb mikuni 38 mm boleh tak..??

    ReplyDelete
  7. Nak tnye utk scooter nouvo.... mcm mne nak upgred utk menyedap kan pemanduan... nak jugak rase nouvo naik 140kmh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bingo sy duly 115c.f. Bleh flat.140kmh standart.tp minyal motul la

      Delete
  8. Assalam...
    nak tanya jika nsr 150 rr kaburetor apa yang sesuai sbb skrg ni nak cari kat market susah. yang asal dah kena curi

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum tumpang tnya apa jadi kalau motor lagenda nitro 110 pakai ts tapi block standart x lay lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. w,salam bgus tak payah guna carb ts bro klu blok stndrd..minyak kuat makan, ni resepi kalau nak ringankan engine aku pnya mto wave100r blok 53mm carb std mj tkar size 80 dan trkhir tukar CDI yamaha Ss110 top dapat 120km/j sproket aku msi std kilang 14,36

      Delete
    2. Salam bro nk tanya la..mcm mana cdi yamaha ss110 nk pasang di wave..sbb wayar lain2..xsme

      Delete
  10. Assalamualaikum saya nk tanya karburetor apa yang sesuai untuk motor modenas kriss 110 standard saya agar lebih power

    ReplyDelete
  11. Salam admin, kesimpulannya, carb bsaiz besar tdk semestinya rpm tinggi,,, betul ke x?? lepastu bgaimana nak tahu carb itu rpm tinggi

    ReplyDelete
  12. Pkai blok 56..crb ts ..p xteqa mana..law nk bnding pkai 56 ngn crb stndrt...

    ReplyDelete
  13. Salam. Saya ingin bertanya sikit. Motor saya kriss110 standard 100%, saya nk main carb n cam je. Cadang saya nk masuk cam alang kaler biru(bila dh cukup duit,baru sambar cam.) Tapi tak tahu carb apa yg sesuai. Mohon bantuan :)

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum admin. Moto sya Wave100, nk minta pndapat admin apa yg patut sya setting untuk dpt top speed. Ada yg kata tukar blok 53 and cam racing. Ada yg kata tukar carb wave125. Sprocket kasi kecik. Apa yg patut sya buat ya ? Tolong beri pendapat nak setting apa. Harap admin reply. Thanks

    ReplyDelete
  15. salam .. tumpang tanya otai carb apa yang sesuai untuk wave125 blok 60mm cam std head std ekzos buat sikit.

    ReplyDelete
  16. Salam broo..nok tn.saye pkai karburator wave 125 di motosikal ex5 tapi motosikal jadi semput..motosikal akan jadi tersedu sedu..ape msalah dia ehh??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Die nangis tu bro,sbb minyak byk,pembakaran x sempurna

      Delete
    2. Sama la ex5 sy bro...
      Mcm mana nk settle mslah tu??

      Delete
    3. Sama la ex5 sy bro...
      Mcm mana nk settle mslah tu??

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Yg pkai carb wave 125,kotak angin mcm mn ek? Aku pkai tengkuk wave.. Ok la.. Tpi kena bkk kotak angin.. Mcm rimas plak tak pkai kotak angin.. Bunyi bising.. Sblm ni aku pkai tengkuk ex5, jadi semput n tak sedap.

      Delete
    6. Yg pkai carb wave 125,kotak angin mcm mn ek? Aku pkai tengkuk wave.. Ok la.. Tpi kena bkk kotak angin.. Mcm rimas plak tak pkai kotak angin.. Bunyi bising.. Sblm ni aku pkai tengkuk ex5, jadi semput n tak sedap.

      Delete
    7. Jangan open , kena ade kotak angin or sesuatu yg boleh jdyy kotak angin , kalau open moto akan blurr top gear

      Delete
  17. Salam bro,nk tnye skit..sya pkai ts kt moto ex5,masalah nye taiming mjadi gila n tak menentu,klu dibiar kn je moto asyik pdam je..enjin pernah overhol skali,smua std lgi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carburator tiruan

      Delete
    2. Local tuh... cube try yg ori punye..

      Delete
    3. Sy pun penguna carb ts125 kat moto Suzuki axelo 125rr.moto tersebut hanya tukar cdi brand BRT exhaust std modi.part lain seperti cam,head,blok semua ori lg.carb ts beli baru RM70 je.mj setting boleh guna 95 Dan 100 pj setting drpda 18.5 19 19.5 20.carb ts yg sy sumbat kat Suzuki axelo 125rr mengunakan mj pj size 100mj 20pj.

      Delete
  18. salam..brooo..nak tanye..yamaha v80@kochak kalau pakai karburator ss140 ok tak?

    ReplyDelete
  19. salam..brooo..nak tanye..yamaha v80@kochak kalau pakai karburator ss140 ok tak?

    ReplyDelete
  20. Pemberian informasi yng baik . pkai ilmu matematik ngn fizik gak eh nk buat jentera?hehe cayalah alang motor . respekk

    ReplyDelete
  21. saya suka blog nie..sy newbee,baru pakai ex5,byk saya info yg complete..

    ReplyDelete
  22. Slm semua otai2 nk minta pendapat kalu motor stndt pakai carb ts size mj ngan pj size berapa eh ...dan motor stndt bole jg ke pkai ts tolong dulu bgi pendapat motor modenas ct100 sya ni newbie

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai minjet 75 or 80...pilot 24

      Delete
  23. motor sy suzuki revo 110...semua standard...kalo mau kasi power,kena tuka ape ar?mohon pencerahan

    ReplyDelete
  24. hallo , bro motor saya krz , pakai carb rr , cdi buat sendiri [ sebab kena curi ] ...kenapa ia hanya boleh sampai rpm 7000 , lepas itu semput , tukar carb lain dan cdi BRT , pun semput juga , TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try pakai cdi asal dia smula... pinjam ke kt sapa2 dlu.. pastu setting smula karb.. mainjet n pilot jet kena pastikn tepat..

      Delete
  25. Salam..bro, bagi idea ckit berkenaan dengan modenas GT128 baru keluar...nak up grade ckit bagi sedap jalan jauh senang cerita bagi RPM mencecah 7,8..apa perlu saya tukar atau tambah?

    ReplyDelete
  26. Mohon pencerahan dari acik saiko pomen racing kapcai..

    ReplyDelete
  27. Saya juga ada sebuah motosikal kriss 100 yang selalu rosak setting timing chain dia sehinggakan valve selalu putus dan rosak teruk..baiki dan guna 2 minggu terus rosak baiki lagi dan guna 2 minggu pun sama jugak rosaknya..apa masalah dia tu? Sehinggakan pomen kat dungun dah x tau nak buat apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh pm sya, sya rekemenkn kdai tiptop baiki motor, area dungun.. 0145432706,, whatsapp

      Delete
  28. Boleh bantu saya bagaimana saya nak meyelesaikannya? Apakah saya perlu tukar conneting rod kepada yang baru agar masalah kerosakan tu x berulang lagi..

    ReplyDelete
  29. C70 saya menjadi semput apabila pulas setengah throthle.dan camshaft baru je set tepat pada point

    ReplyDelete
  30. Asalam kalau ex5 power yg mana lebih sesuai? 125z @125 wave atas ts 125 ......tkpun kriss 120

    ReplyDelete
  31. Asalam kalau ex5 power yg mana lebih sesuai? 125z @125 wave atas ts 125 ......tkpun kriss 120

    ReplyDelete
  32. Assalam saya baru beli caburater wave 125 made in tailand tdi.. lpas saya psang knapa moto jdi selak, bila tarik gear pnjang sikit dya jdi mcam mnyak x support..bleh tlong bgi pnjelasan x??

    ReplyDelete
  33. belang kalau pakai block 68mm,carb apa yg sesuai ?saiz apa??

    ReplyDelete
  34. belang kalau pakai block 68mm,carb apa yg sesuai ?saiz apa??

    ReplyDelete
  35. assalamualaikum bro alang, untuk LC v2 spec block fz, cam fz, dan sprocket 15-37, carb apa yang dicadangkan untuk motor saya. sesuai ke masuk carb uma saiz 24 yang ade power jet? sbb motor saya ni power dia di rpm rendah ke pertengahan rpm. mintak pencerahan skit yer

    ReplyDelete
  36. salam modenas ct100 block 53mm cam tokahi sesuai x pkai carb kriss 120?

    ReplyDelete
  37. wave dash pkai carb sesuai ??

    ReplyDelete
  38. Assalamulaikum ,

    Saya Nak Tanya , Kalau Modenas Kriss 1 Standard Nak Tukar Carb Lain Sesuai Yg Mana Ye?

    ReplyDelete
  39. Assalamulaikum ,
    kriss 110 block 57. yang lain semua standet. carb TS ape saiz MJ dan PJ yang sesuai.

    ReplyDelete
  40. salam otai2... pemilik 125z.... sekiranyer nak masukkan cub RXZ, saiz MJ dan PJ yg sesuai untuk digunakan????? mohon tunjuk ajar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikot michen jgak bang...sais block dn cara setting michen..lain pomen lain cara

      Delete
    2. Ikot michen jgak bang...sais block dn cara setting michen..lain pomen lain cara

      Delete
  41. Replies
    1. Bleh OK tu..pegi cun ringgan..tp kne set pilot dn mainjet..takok jarum

      Delete
    2. Bleh OK tu..pegi cun ringgan..tp kne set pilot dn mainjet..takok jarum

      Delete
  42. Askum
    klu ct 100 cuberator apa yg padan nk pasang
    dan block kena pakai apa punya n betapa besar block tersebut

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum bro,moto ex5 saya standard kalau saya nak tukar karburator ts ok tak

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum minx ade yg jawab ehh nk tanya karb wave 125 bleh masuk ex5 x n nk kene gode bende laen kw kalu nk masukkan n harga karb wave 125 biasenye harga bape ehh

    ReplyDelete
  45. Assalam, sye ni xtau ape-ii psal motor.. saye ade yamaha ss110.. sye masukkan carb 125z,motor sye jadi semput.. sye tnye kawan, diorang kate main jet n pilot jet.. so nk tnye, majn jet n pilot jet ape yg ssuai dgunakan.?

    ReplyDelete
  46. assalamualaikum.. kalau 125zr nk pakai carb rxz,setting mcm mana ya? mohon penjelasan dari otai2.. sy budak baru belajar

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  50. Kriss 100 rpm dia area mna??
    Kalo moto standard abis nk maen ckit2 ap yg prlu buat??

    ReplyDelete
  51. Salam saya pakai kriss 110 Dan carb vm26 Tpi apabila di high rpm enjin bagai tidak cukup nafas saya sudah tukar mj Dan pj 125,25 blok sudah di bore saiz 57mm apakah perlu sayatukar supaya enjin menjadi ok?

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  53. Assalamualaikum alang motor,saya ucapkan berjuta tahniah kepada alang motor yang telah mewujudkan blog yang berilmiah seperti ini dan berkongsi pengetahuan dengan mereka yang nak belajar tapi takde peluang macam saya,semoga alang motor terus sukses dan istiqomah berkongsi ilmu

    ReplyDelete
  54. Tumpang tanya moto saya wave 100r block 53,cdi RBT racing,hicam arata,klu saya sumbat cab ts nak kene setting ape ek kat cab ts tu??

    ReplyDelete
  55. Salam selamat bang. Nak tanye la.. motor mr1 saya da tukar cdi ex5 racing dan spoket blankng kecik, tak pegi lagi. Camana bang nak bg dia stay 140kmh? ;D

    ReplyDelete
  56. Salam bro. Saya set kriss blok size 62mm. Carb pakai ts. Tapi bila saya test angin mcm tak lepas la. Mainjet size 125 pilotjet size 250. Dah kira besar dah tu size pilotjet. Boleh selesaikan tak masalah ni?

    ReplyDelete
  57. Salam boss.. Saya ada setting moto wave 125s. Saya pasang block 57 and cam racing cms .. Tpi moto jadi knocking.. Saya pon ukur jarak piston mcm jaoh sikit.. And saya potong block 0.5mm .. Cabereta standed jadi merebet mcm minyak lebih. Bila saya test moto nye macam knoking.. Saya buka balik cam racing nye and saya sumbat cabereta 26mm taiwan.. Moto nye kembali ok.. Persoalan nye ok tak macam tu??? Takut jadi masalah??

    ReplyDelete
  58. salam boss , nak tanya saya pakai kriss 110 carb ts . Blok size 1.25 . low cam tokahi ngan cdi racing bee . tapi highway full trotle jadi mcm blow . mj size 110 pj size 30 . apa masalah nya ia otai2 semua

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum bro. Saya pakai Honda Wave 125 Ultimo. Carb RXZ, CDI racing, Block 57mm, Head Racing, exhaust GT Racing

    Sejak saya tukar carb ni, saya bila pakai air filter K&N ataupun tak pakai langsung open je carb, bila pulas habis, motor letup2 tersangkut2. Bila tutup sikit air filter tu dengan tape, boleh full throttle tapi tak pergi pun. Enjin jd berat. Pulas full throttle tapi tgok meter sama je lepastu enjin pun maintain je tp bunyi berat semacam. Lambat nak mampus. Dah nak give up dh dengan motor ni. Haritu dah pakai carb 28mm KOSO tapi jetting semua mmg takkan ngam sbb susah nak cari menjet dgn pilot dia.

    Bila saya tanya pomen kat sini, dia kata setting dah elok dah? Tu yang saya pelik skrg ni. Cadangan tape air filter tu pun cadangan pomen lepas tu dia give up mcm tu bukannya nak bukak carb ke apa. Duit habis kat motor je tp hasilnya macam harem. Harap dapat bantu saya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  60. asalamualaikum .. cy nk mnx pndapat abang yg dh dikategorikn otai nie .. motor honda cub cy pkai camshaft 100 cy jet rod 110 block 53dream hid cy pkai hid bar besar agak2 lha kn carb apew yg ssuai utk jntera cy ?? terima kasih

    ReplyDelete
  61. asalamualaikum .. cy nk mnx pndapat abang yg dh dikategorikn otai nie .. motor honda cub cy pkai camshaft 100 cy jet rod 110 block 53dream hid cy pkai hid bar besar agak2 lha kn carb apew yg ssuai utk jntera cy ?? terima kasih

    ReplyDelete
  62. Admin kaau wave 100 masuk karburator wave 125 boleh ka

    ReplyDelete
  63. aslm bro,sya ni bru minat dlm bidang moto ni..klau ex5 sesuai karburator apa ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klau nak main open 3-4 kilo carb apa yee untuk ex5

      Delete
  64. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  65. Assalaamualaikum , sy pakai wave 125 first model , moto sy dh tukar blok 57 n hight cam racing size 57 mengikut size blok , kalau nk pakai carburetor ts bagus pakai mainjet brape n pilot jet brapa? Mohon pendapat dari otai2

    ReplyDelete
  66. Assalaamualaikum , sy pakai wave 125 first model , moto sy dh tukar blok 57 n hight cam racing size 57 mengikut size blok , kalau nk pakai carburetor ts bagus pakai mainjet brape n pilot jet brapa? Mohon pendapat dari otai2

    ReplyDelete
  67. assalam..nk ty..sy ad moto 125z..kalo nk masuk crab rxz bole x??????

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum...ex5 sya pkai blok 53, jet 3mm, cam racing, head std n coil racing...carb apa ssuai...saiz mj n pj apa ssuai untuk main long.....

    ReplyDelete
  69. Salam acik...mu wtmende tu..orng msej tu balas2 lh...hahaha.. wei jaguh aku xseh hidup bakpo lh, kabereta RXZ buleh masokdok ?

    ReplyDelete
  70. Saya nk tanya saya pakai motor nimota...carb nibbi....problem skang piping ekzos jd panas dan merah..juga api kluar dr ekzoa bila enjin blow....apa masalahnya...mungkin caburator..tapi sudah puas di set kan namun still jd mcm tu....

    ReplyDelete
  71. Saya nk tanya saya pakai motor nimota...carb nibbi....problem skang piping ekzos jd panas dan merah..juga api kluar dr ekzoa bila enjin blow....apa masalahnya...mungkin caburator..tapi sudah puas di set kan namun still jd mcm tu....

    ReplyDelete
  72. Bro nak tnya.. Mtor semua stnd buta tapi pulas trothle naik 60 mter mtor jadi semput mcm khabisan minyak..tlong newbie

    ReplyDelete
  73. tmpang tanya. kriss 110 nak bgi ada top speed cmna. block 57. spocket 14,37 .kalau pkai carb nsr timing kuning ok tak.dapat duduk sbelah lc 135 jaa

    ReplyDelete
  74. tmpang tanya. kriss 110 nak bgi ada top speed cmna. block 57. spocket 14,37 .kalau pkai carb nsr timing kuning ok tak.dapat duduk sbelah lc 135 jaa

    ReplyDelete
  75. salam , aktif lagi ke blog ni? nak tanya , saya pakai motor sr-x 100. laju dia 100km/j je boleh. tapi sekarang dah semakin slow. full throttle pun minyak tak masuk , sebokk gitu. patutnya tukar carb atau apa? carb ts ke kriss 100? apa lagi nak bagi motor ni laju mcm standard motor ex5 yg laju 100km/j dan keatas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pkai
      Block 57
      Korek head
      Cam racing
      Carb nsr,ts125,tx150
      Coil plug racing
      Cdi racing
      Conferm dapat lebih dri yg bos nak��

      Delete
  76. Modenas ct100, blok 56mm, piston dome, highcam faito s4 turbo, carb ts125, cdi racing. Mantop...

    ReplyDelete
  77. Honda ex5 dream piston 53 bonjol skit,hi cam s4 faito dan carb kriss...mainjet dan pilot apa yg paling sesuai erk...

    ReplyDelete
  78. Boss.. saya tumpang nak tau setting yg btol.. honda ex5 std enjin semua cuma + TS125 carb.. tu je.. MJ minyak n angin ada perlu tukar ke camane? Payung info boss

    ReplyDelete
  79. Asalamualaikum semua kepada kaki2 moto...
    Saya disini ingin mengajak semua rare2 moto untuk bergabung berkongsi pendapat tentang moto di group whatsapp.diharap semua dapat berkerjasama...

    Berminat untuk berkerjasama sila whatsapp
    0175940461(Ewan)
    Tq...

    ReplyDelete
  80. Asalamualaikum semua kepada kaki2 moto...
    Saya disini ingin mengajak semua rare2 moto untuk bergabung berkongsi pendapat tentang moto di group whatsapp.diharap semua dapat berkerjasama...

    Berminat untuk berkerjasama sila whatsapp
    0175940461(Ewan)
    Tq...

    ReplyDelete
  81. Saya nak Tanya ...adakah kala pakai kaberator rxz pada LC v1 akn lebih laju...soalan kedua kala dh pakai kaberator rxz.adakah barang blog lain perlu ditukarkan...apakah cadangan encik...adakah encik tahu BRG ape pling sesuai untuk LC v1 ...saya perlukan pertolongan encik

    ReplyDelete
  82. Bos ? Pakej apa yang sesuai untuk upgrade motor srlagenda 110 untuk kelajuan long distance ataupun short distance ? Tolong bagi resipi sedikit bos maaf newbie huhu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try undersquare atau oversquare.......Try bca kt blog alang niyy ada tulis

      Delete
  83. Mcm mana nak psg cable throtle ex5 dkt caburetor wave 125??cable tak smpai.tolong newbie ni hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mintak kawan tolak Moto pergi bengkel jee

      Delete
  84. Mcm mana nak psg cable throtle ex5 dkt caburetor wave 125??cable tak smpai.tolong newbie ni hehe

    ReplyDelete
  85. boss kalau wave 125 s pakai karburator rxz ngam tak ? kalau nnti pakai ada masalah .

    ReplyDelete
  86. Boss sy pkai ct 100, carb ts ,tekok carb racing,gear 1,2,3, mantop tpi bile masuk gear 4 pulas full throtle jadi blow .. n stu lagi minyk parok molek.. mcm mne nk selesaikn mslh ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm na ekk moto 120cc enjin honda class 1.. tp sya nk upgrade carb rxz,piston dome- grinding sikit- saiz 54... effectnya mcm na ya..?

      Delete
  87. Sekarang susah nk cari carb wave 125 ori.. Beli yg bkn ori dari thailand.. Jadi semput.. Prgi mmg laju.. Masuk top Abes.. Mati sediri di tegah Jalan.. Hati2 lah ... Sy prnah kne..

    ReplyDelete
  88. Klo tzm pkai caberator RR bole x..

    ReplyDelete
  89. Klo tzm pkai caberator RR bole x..

    ReplyDelete
  90. klu carb nsr masuk kt wave 125 piston saiz 57mm cam racing high cam berapa saiz minjet dgn pilot jet yg sesuai utk digunakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dgr2 ssh nk setting carb nsr ni.. lagi pun kos tinggi org ckp la... sbb harga pilot n main jet pun rm50 seketul... nk set payah bape kali tukar pilot n main jet 2..

      Delete
  91. kalau ss pakai carb 125z ok tak ....laju tak??....makan minyak tak??....sesuai tak ngan enjin ss??

    ReplyDelete
  92. assalam bos .. saye nk pasang carb rxz kat 125zr saye sebab org kata minyak akn save .. tapi masalahnya rxz adew pelbagai model .. adakah setiap model tuh spec carb adalah same?

    ReplyDelete
  93. Ss2 pakai carb apa sedap? Carb 125z ke rxz?

    ReplyDelete
  94. Assalam bos.. Saya pakai kriss 120, blok racing 58mm, high cam Heavy Duty, kalau pakai carb uma 34mm ngam tak?? Tolong admin..

    ReplyDelete
  95. Assalam bos.. Saya pakai kriss 120, blok racing 58mm, high cam Heavy Duty, kalau pakai carb uma 34mm ngam tak?? Tolong admin..

    ReplyDelete
  96. salam admin.. motor saye ex5 pakai blok 53mm, hicam faito, carb wave 125.. carb pilot jet saiz 40, mainjet standard.. tapi masih x ngam lagi.. moto pon jadi x laju.. bila pulas thortle moto xnk pegi.. sebab carb saye ker? kene naikkan pilot lagi ker? atau sebab bende lain.. harap admin dpt membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok same Bos nk long ka pickup.....Kena tengok Spocket jugak...Saye dengaq klau nk ngam kena mainjet kecik tpi pilot besaq...Tapi jgn over besaq
      pulak...Klau Spocket pickup try 15-34,15-36...Long 14-33,14-29,15-30

      Delete
  97. Assalamualaikum,mintak ilmu sedikit.Block 53,carb kriss 120,cam ikk berapa yang diperlukan untuk size mj dan pj untuk menyedapkan lagi perjalanan jauh(set long).mintak pendapat,saya baru belajar

    ReplyDelete
  98. salam bro nak tanya sikit ni .motor adik saya ex5 high power. Skang die pakai blok 56mm lps tu karburator kriss. Antara karburator kriss dengan rxz mne ngam bro? lpstu dalm head mcm bunyi spark plug klau tarik lebih.Adakah ini sebabkan porting head harap bro blh bantu lah ye thankyou brooo.Lps tu apa cadangan bro yang blh bantu saya dalam hal ini..

    ReplyDelete
  99. assalam alang,nk tumpang tnya ,moto saye pkai cdi racing ,koil racing, blok 53 mm,carb ts minjet 90 pilotjet 30 tpi setting timing x dpt.hrap dpt tlong.

    ReplyDelete
  100. asalam..tumpang tanya..moto saya ex5 dream..piston dh tuka honey 00 tpi boleh pegi 100..klau masuk cubrtor wave125 mj gan pj saiz ape ye..harap beri tunjuk ajar

    ReplyDelete
  101. asalam..tumpang tanya..moto saya ex5 dream..piston dh tuka honey 00 tpi boleh pegi 100..klau masuk cubrtor wave125 mj gan pj saiz ape ye..harap beri tunjuk ajar

    ReplyDelete
  102. Assalam...nak tanya...kalau kriss mr1 nak tukar carburetor elok pakai carburetor apa?? Yang tak merosakkan jentera paling penting dan boleh perhi laju..harap tunjuk ajar

    ReplyDelete

  103. slam mmber smua nk tnya nie sya ride Y125z..skg piston size 1.25 std carb rxz mili 55..mcm mna nak set mj pj cun2 sbb skg nie gear 1,2,3,4,5 lepas je cun2 tp skali top gear drop pla jd berat..tlong dlu spa yg sudi bantu..skg sya guna mj 230..pj 45...

    ReplyDelete
  104. slm bro sya nk tanya..sya pakai y125zr..skrg pakai kaburater kehin vr28 ori dan block ori y125zr...masalah nya bila press total max msti bunyi nyer mcm tersangkut...lebih teruk kalau nk masuk stiap gear msti akan berbunyi madot..bermula dari gear 4..sampai tahap ker nk masuk gear..mcm hendak padam jer y125zr sya...
    (boleh bagi pendapat naper dia boleh jadi mcm tu?

    ReplyDelete
  105. assalammualaikum otai2 smua..slm knl..sy angah dari jhor..ingin mintak sifu2 n otai2 smua pndapat...sy memiliki moto wave 100s..block ape n spec ape yg sesuai utk dpat out meter..mohon tunjuk ajar dari sifu n otai2..

    ReplyDelete
  106. salam saya nak tanye sikit
    saya pakai lc v1, carburator apa yang sesuai untuk menambahkan kelajuan

    ReplyDelete
  107. salam saya nak tanye sikit
    saya pakai lc v1, carburator apa yang sesuai untuk menambahkan kelajuan

    ReplyDelete
  108. salam.. sya nk tanya utk moto wave125. sya pkai blok racing size57. carburator apa yg sesuai utk blok tu ??

    ReplyDelete
  109. Nak tnye klau pasang cam racing kena naik mainjet pilot x

    ReplyDelete
  110. Asalamualaikum abg alang,saya pakai ts 125ori moto,blok saiz56.255 ,head porting on the road tapi moto boleh pergi 130km/j

    ReplyDelete
  111. assalammualaikum abg alang sye pkai wave100r nk tuka blok 54.karburator apakah yg ptot sye pkai

    ReplyDelete
  112. salam.saya mengunakan atv(moto 4 tayar) dari china,atv ni menggunakan engin 200cc 4 lejang.masalahnya fius bateri kerap putus,adakah berpunca dari wiring atau salah satu wayer bersentuh body,minta pandangan dari saudara.terimakasih

    ReplyDelete
  113. Salam.. Nak tnye ex5 hp blok asal rebore size 1.25 tk pasti brape mm piston tu mgkin 51..lubang minyak ngn ekzos da polish.. pilot main jet ap yg ngam ntuk carb ts..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. try pilot jet 22.5, main jet 90..

      Delete
  114. salam semua... nak tumpang tanye.... wave100r Camna nak buat moto ade pickup lebih... sy dah tukar blok 53 dengan cam racing... sy badan besar... pikap moto jd lembab... nak beli cc besar x mampu... x laju x ape... nak pikup masuk gear tu... praaammmm masuk gear praammmm masuk gear... nak macam tu... x nak praaaaaaaaaammmmmmmmm bru masuk giar.... prrrrraaaaaaaaaaammmmmmmmmmmm baru masuk gear..... lemau jer....

    ReplyDelete
  115. salam admin .sy nak tnya skit ni , klau motor kriss 120 karburator n blok apa yg sesuai guna ?? sy nk buat kriss sy mcm kriss yg admin update hritu tpi sy xtaw sngt psal bab2 moto ni hihi... brg apa yg sy prlukn untuk jdikn kriss sy power skit ...mohon pnjelasan admin tq

    ReplyDelete
  116. asalamualikum kepada alang motor kenapa motor lagenda 115z tukar carburettor wave 125 keluar api dekat exhaust saya hanya modified exhaust cutting standard cj ipoh dgn clucth sys 6spring yang lain semua standar lepas saya pakai carburettor wave dia terus keluar api.ada org ckp tukar coil plug 2t tolong bagi pendapat terima kasih

    ReplyDelete
  117. salam abg pomen, sye nak tnya sye pkai moto ex5 dh.msuk block 53,cprater wave 125 ori,lpas tu cam,pkai spocket 15/26 set mcm nie ok x utk mndpt kan top speed..tlg bg ilmu,tp moto sty gagah.gear 3 tarik pnjg nk dpt gear 4,lambt ckt nk blh mngerang tp rsa moto p sdp bila enjin btl2 sdh pans..adkah setting sdh cun..pkai minyak enjing kerta produa

    ReplyDelete
  118. Salam. Sye nk tanye. Sye pakai modenas ct100. Bile masuk highway pakai gear 4, bunyi enjin moto mengaum mcm mintak satu lagi gear. Cam mane tu eh?

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum bang sy bru je bli moto kriss 2nd tgk pd blok ade tls 110 dia pya carb baru wrna keemasan brand kaihin tp x tau la ori @ local,masalah nye skrg ni bila full trotal je mst bobok lbh2 lg gear 3 n 4 dh puas setting angin tp ttap x menjadi so npe ek?adakah coz carb local?

    ReplyDelete
  120. Salam ..nk Tanya bro ..block racing pa yg power utk y125z .? Dan saiz piston brpa erkk .?

    ReplyDelete
  121. assalam bos nk tnya saya pakai carb ts , blok racing tapi sampai gear 3 saya tarik panjang dia semput kenapa ya ..mohon balas ya bos

    ReplyDelete
  122. Kalau block std tapi carb wave 125 mcm mna along.auto ram sniri timing skru dh abih bukak dh nk kena tukar blok jugk ka

    ReplyDelete
  123. boss, pakai demak dtm 150 tapi guna karburator rxz,,,cun ke tak? mohon pendapat hehe

    ReplyDelete
  124. assalam bos. tumpang tnye eh. klau 125zr pkai karb arata indon 28mm berapa mainjet n pilot yg sesuai .spec block 0.75enduro exzos tebuk stopper reedvalve boyesen. spocket 33/15. ada pandangan tk? sbb beli karb arata tu tk pkai2 lg.

    ReplyDelete
  125. Assalamualaikum bang saya nak tanya sikit saya pakai kriss mr1 head racing highcam tokahi block 53 tokahi sporket 14-32 pakai carb wave 125 masalahnya gear 1-2 dan cun tapi gear 3-4 dye semput ii mintak penjelasan abang ii otai semua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ts ok kot

      Delete
    2. Eh . Silap komen . Kriss 110 pnye da ok kot . Wave 125 kecik dari kriss 110

      Delete
  126. Assalammualaikum bang...saye nk tanye sikit..saye pakai kriss 110..blok saiz 57 carb ape yg sesuai utk sye pakai

    ReplyDelete
  127. Bang saya dah tukar blok 53 carb wave 125.spoket 14-30 moto stakat 100
    Sebelum tu standard tapi naik 110
    Kenapa?

    ReplyDelete
  128. Assalam bos.. saya pakai yamah sport y100.. carb dan block apa yg sesuai utk up topspeed ke 140 KM/h?

    ReplyDelete
  129. Salam.. Nak tanya apa perbezaan nya carburetor keihin wave 110 dengan wave 125? Dari segi bentuk hampir sama tapi dimanakah perbezaan nya? Mohon pencerahan. .Terima kasih

    ReplyDelete
  130. Assalam sy dah psang karb w125 kat wave 100r tapi bila smpai 70 asyik semput jerr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm ..Aku rasa baik turun spoket. ...Sebab kau naik main jalan panjang kan ? ...Pastu block naikkan lh. .

      Delete
  131. Assalam bos..sy baru je pasang carb wave125 kat wave 100r..tapi apa yg saya rasa cam minyak makin kuat makan..nape ek bos?

    ReplyDelete
  132. salam alang. kalau head dh besarkan valve 24 28, tengkok nk kene tukar besar ke xyah

    ReplyDelete
  133. berapa saiz blok gan karburator yg sesuai enjin modenas mr1

    ReplyDelete
  134. assalamualaikum boss tumpang tanya carb wave 125 dgn wave 100 sliding nya sama tak boss?

    ReplyDelete
  135. Assalamualaikum boss..nak tnye saya pasang carb kriss kat ex5..nak tnye mj dan pj saiz berape paling sesuai sbb bila gear 4 rasa semput..

    ReplyDelete
  136. salam bos....sy dah korek carb standard jd mj dan pj berape yg sesuai utk setting dengan carb yg sy korek tu

    ReplyDelete
  137. Asalam,
    Sy penguna kris 110
    Block 57
    High cam
    Head port and skim std head
    Cdi racing bee
    Coil plu uma
    Carb wave 125 mj 85 pj 27.5 jarum ada bagi nipis
    Soalannya ..moto tip speed takat 109 km lepas sempot jadi nak mati.
    Tolong bagi percerahan.....

    ReplyDelete
  138. mcamana nak tahu mesin kita didesign di rpm keberapa

    ReplyDelete
  139. Assalammualaikum boss,nak tanya sikit.. Txr 150 bila tarik pickup gear 1 smp 5 Tak boleh tarik panjang jadi senguk2 hujung2 mcm Ada cut, api mcm Tak cukup pun ada, masaalah apa kalau mcm tu boss..

    ReplyDelete
  140. Boss nak tanya kenapa bila tarik pickup 1 smp 5 Moto jadi mcm api Tak cukup (jadi mcm Ada cut off) , tgh top gear 6 pun Sama, Moto panther 150..masaalah apa tu boss

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...