Wednesday 27 November 2013

PERBEZAAN CAM RACING DENGAN CAM POTONG



 camshaft custom made
Cam standart yang telah diracingkan
  • Salam buat semua.. kali ini kami akan bercerita lagi mengenai camshaft. Mungkin bagi kami yang begitu obses dengan cam ini merasa tidak cukup untuk berkongsi ilmu dengan sedikit penerangan pada post yang lepas.. kami merasakan masih terlalu banyak misteri disebalik kuasa camshaft ini yang perlu kita bongkarkan..
  • Boleh dikatakan mereka yang memodifikasi enjin 4 lejang pasti akan menukar camshaft.. apakah tujuannya? menambah kelajuan? ya.. pasti itulah matlamat utama.. ada diantaranya cuma beli cam racing dan pasang.... Alhamdulillah, sedikit sebanyak akan memberi perbezaan pada kuasa pecutan mesin. namun jika mesin anda sudah boleh dikatakan 'kategori open' mungkin akan memberi kesan yang sebaliknya.. ini kerana pressure yang terhasil diatas perubahan cc anda sudah terlalu jauh dengan mesin standart. Kebanyakkan cam racing dipasaran dihasilkan untuk mesin yang tidak terlalu ekstrem (standart modified)..

  • Seperti yang telah diceritakan dahulu, duration valve terbuka dan tertutup adalah penentu dimana rentang kuasa sesebuah mesin, sama ada di RPM bawah, menengah atau jauh diatas RPM tinggi..
  • Cam racing biasanya menpunyai ciri-ciri cam motocross iaitu memberi kuasa di RPM bawah ke tengah.. Mengapa? kerana cam begini lebih mudah disetting. Dengan sedikit ilmu mengenai ruang pebakaran, setting pilot mainjet, set spocket, tukar ekzos, anda sudah boleh membuatkan gear 2 terangkat.. 
  • Namun jika mesin-mesin ini terus di setting, hingga masuk ke 'kategori open' pasti anda akan teraba-raba disatu tahap. bahkan boleh menjadi lebih parah daripada mesin standart.

  • Oleh itu disinilah ilmu memesin cam diperlukan.. Bagaimana caranya? jika telah paham sepenuhnya duration dan timing camshaft berkerja anda boleh mengubah sudut cam mengikut kehendak mesin anda..
cam potong

  • Bahagian (D) dipotong @ dipendekkan untuk meninggikan lift (C)
  • Bahagian (B) dikecilkan @ dikuruskan untuk membesarkan sudut (duration)
  • Anda juga boleh membesarkan sudut cam dengan menggemukkan cam dengan mewelding atau menambah 'isi' dibahagian nose dan flank.. sesudah ditambah, potong semula mengikut kesesuaian mesin anda.. 
  • Pattern nose dan flank juga dapat mempengaruhi kreteria mesin anda.. flank yang tinggi dapat memberi lebih masa kepada valve berkerja, sedikit sebanyak boleh meningkat prestasi mesin. Namun jika terlalu tinggi akan menyebabkan ramp terlalu mejunam. Hal ini tidak baik kerana boleh menyebabkan kerosakkan pada valve dan seating valve..

camshaft tambah
 Cam yang akan digemukkan


cam potong
Cam standart yang dipotong ramping

  • Kebiasaannya camshaft yang telah diubah akan mengeluarkan bunyi bising.. Bagaimana untuk mengurangkan bunyi tersebut? Caranya dengan memastikan tiada lekuk atau gap yang besar diantara cam dan rocker arm. . Dibahagian ramp selalunya penyumbang utama masalah ini.. lift yang terlalu tinggi juga boleh menyebabkan bunyi bising.. Selain itu mesin-mesin yang berkompresi tinggi, dengan cam yang aggresif, bunyi cam akan menjadi semakin kritikal..
  • Disinilah terletaknya cabaran pada mereka yang membina camshaftnya sendiri.. Pada kami tidak berguna jika, 'cam kuat tapi bunyi pun kuat'.. 
  • Cabaran yang tinggi dalam menghasilkan cam yang terbaik (senyap dan kuat) menyebabkab kami tidak henti-henti mencari, mengkaji, mencuba, berkongsi apa saja demi mencapai matlamat kami.. 
  • Teruskan usaha.. Insyallah berjaya...



117 comments:

  1. Kalau potong cam tu guna mesin apa? korg guna mesin sendiri atau hantar kedai? apapun, thanks for the information.

    ReplyDelete
    Replies
    1. potong sendiri je.. saya potong guna grinder dlu, dh skit2 lg nk dpt degree dia bru pakai mesin.. saudara biasa bikin cam cmna plak?

      Delete
    2. Klu nk bunyi sedap hantar kt foundry kg paloh ipoh..nk ptg cam head block skali pun boleh..paling cun ptong paip ex5 full bearing..bunyi pipit kuat

      Delete
    3. Bro kat situ dia buat exzos y15zr
      tak

      Delete
    4. Ex5 class 1 block 56mm carb saiz 28mm
      Sedap cam pakai warne ape?

      Delete
  2. potong sendiri je.. saya potong guna grinder dlu, dh skit2 lg nk dpt degree dia bru pakai mesin.. saudara biasa bikin cam cmna plak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. blok standard tukar cam boleh ke bang? saya baru nak belajar

      Delete
  3. guna mesin yang mcm mana? kat sini tak penah lagi buat cam. smua bli dri kedai >< tu laa nak cuba2 blaja ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesin yg ada mata grinder kiri kanan tu... takpe, slow2 study... lame2 tere la.. dah pandai mesin cam nnti taknak dah pakai cam racing... :)

      Delete
  4. ok. bleh halus ke guna mesin tu? guna mata yg mcm mana? ok2 :) tu laa nak blaja sikit2 ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh.. ada yg mata halus.. lyn slow2.. licin berkilat la cam tu nnti.. tp sebelum mesin, study tul2 dlu part2 yg nk di mesin.. nnti buang saja je cam tu.. saya mula2 belajar dulu try mesin cam yg dh mkn, dh bising.. mesin bg senyap dlu, dh pandai skit bru mesin bg power.. :) selamat mencuba...

      Delete
  5. Guna stand drill pon blh.tp kene guna mata milling.pastu tok polish gune guna kts pasir halus,guna grender

    ReplyDelete
  6. Bos selalunya kalau utk enjin std nk potong cam yg intake or exzos.. Mohon pencerahan

    ReplyDelete
  7. biasa orang potong base circle cam..potong pakai mesin surface milling baru cantik..std base circle LC 25.1mm (dlm gambar - B) & lift 4.5mm..kalu potong base circle 1mm jadi 24.1mm, lift akan bertambah jadi 5.0mm (lebih kurang lift cam fz = 5.1mm)..ramp kena modified cikit bagi tajam..baru leh lebar powerband enjin..kalau potong byk, tepet akan bunyi kuat sbb ratio rocker arm xbalance..mgkin leh try guna valve lebih panjang..ikut lift yang ditambah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg formula ni tak faham potong yg bahagian b tapi lift jadi tinggi? fening gak,,kalau fikur kosong semakin rendah

      Delete
  8. bukan lift 5.0mm..tp 0.5mm...silap taip..

    ReplyDelete
  9. kalau block kawah 00 top mati aper pasal ? guna high cam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guna spring valve racing kerana kadar kuasa valve standart tak dapat support bukit tinggi atau kata lain kuasa cam tersebut.Boleh noking atau valve bengkok kalau tak kene cara

      Delete
  10. my 6be fon call ...leh? boss
    senang sikit kita nk oder part...hihihi

    ReplyDelete
  11. Kris hi cam grinder memang sedap lebih 4 biji sy buat..smua bjaya untuk std body..memang koyak bunyi carbrtor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajar lahh ckit cm ne nk set angin smpai koyak carb??

      Delete
  12. Bos boleh bg link fb dan nk phone untuk senang sya kol...

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  14. sy pakai lc v1 klac tangan....ubah suai moto block 62mm,carb uma 32mm, cam uma head korek siket lubang ekzos spocket 35-15,ekzos gv cdi BRT ...pickup sebelah jackrod meter boleh dapat 190km/h tapi bile masuk gear 4 je die slow(mati).....boleh terangkan x kenape gear 4 sy drop

    ReplyDelete
    Replies
    1. bos nak tanya blok 62 carb uma 32 , berapa mj n pj die bos.... kalau blok 63 uma 32 mcm pulak ? mintak pertolongan nk tabu berapa mj an pj

      Delete
    2. bos nak tanya blok 62 carb uma 32 , berapa mj n pj die bos.... kalau blok 63 uma 32 mcm pulak ? mintak pertolongan nk tabu berapa mj an pj

      Delete
  15. Head korek berapa mm boss?, sebab mesin akan drop bila terlalu lawas.selain itu,kira compression ratio juga. 1st step try sarung ekzos standard dlu tgok mcm mana. Clutch mati ke? kalau boleh tkar kepada clutch kaki plus spring racing utk cengkaman clutch lebih baik. crank shaft perlukan beban utk top speed lagi tggi, semakin berat crankshaft semakin membantu putaran enjin.

    ReplyDelete
  16. Salam
    nak tanya sikit
    boleh ka sy pasang highcam racing klu block standard ct00
    ada apa2 nk 2kar ke klu pasang highcam racing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam xsesuai sbb cam racing hny untk motor yg dah racing

      Delete
    2. Salam xsesuai sbb cam racing hny untk motor yg dah racing

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Bro admin...Jika honda rs150r dohc tukar ECU, tukar ekzos, boleh ke masuk hi cam? dan perlu tak tukar valve spring? Thanks...

      Delete
  17. Salam..saya ingin bertanye..moto saya demak evo zr cc 110..tapi moto saya tak boleh pegi 110 ..paling laju hanya 100km/h ..jadi saya ingin bertanya..jikalau saya menukar cam racing..adakah moto saya boleh melebihi 100km/h??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena cuba pkai la baru blh tawu.main agak2 ja sampai bila pon xtawu

      Delete
    2. Kena cuba pkai la baru blh tawu.main agak2 ja sampai bila pon xtawu

      Delete
    3. saya dulu pakai moto tu jugak , cuma main block racing saiz 53 dn carburetor kriss 110 standard dh leh dpt 150 , set spocket 31-15 .

      Delete
    4. Minjet pilot bper ubreta kriss ni boss

      Delete
  18. assalamualaikum bos...ex5 saya std modi head x korek pkai cam racing apa akn brlaku....???newbiesss

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum bos...ex5 saya std modi head x korek pkai cam racing apa akn brlaku....???newbiesss

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Assalam...bang..tumpang tanya..kalau pasang cam tanpa tukar paip..bunyi die trtap sama atau lain

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. Assalammualaikum. Saya guna wave 100. Block 53 shark. High cam s4 espada. Qoil racing bee. Tapi jalan tak brapa nk racing 130km je. Ada formula tak nk tambah lagi laju.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. Salam... Setakat mesin cam tak akan tambah kelajuan top speed bro. Cuma pick up ada beza. Yang penting kena pandai setting jentera itu. Contohnya tukar carb besar tambah 10-20kmh. Tukar sporket tambah 10kmh. Paip exzos tambah pick up n top speed. Apa yg penting cari pomen yg pengalaman dan terrer pasal 4 stroke kalau tak kena tipu duit habis motor rosak nanti. Jangan percaya kat meter motor kapcai ni kerana meter ringan. Test dgn meter gps @ meter kereta.

    ReplyDelete
  27. Yamaha lc 135 boleh potong head(Trim) tak??

    ReplyDelete
  28. Boss sa nak tnya lar... sa mr1 standet buta mc naik tambah speed meter tp sa tk nak ubah sound yg blast sa just nak tambah speed n power bila naik bukit?boleh bg advice tak budak baru mc

    ReplyDelete
  29. Boss.assalam bang.saya ingin tukar ekjos.sya nk pkai nobi tribold/yoshimura/apido racing.saya pkai modenas ct100 std .sya ingin tahu sya perlu tukar apa lgi sbb nk pkai ekzos open ni.n cdngn nk pkai ekzos jenis apa?

    ReplyDelete
  30. salam pertanyaan....bagaimana sy boleh dptkan cam potong yg terbaik utk lagenda full injection...?
    Alang Motor ade buay tak?

    ReplyDelete
  31. Hi kawan2.sya nak Tanya pasal Cam. Skr gua pakai block racing 57mm untuk motor wave 125x.sya keliru sikit pasal nak tukar Cam Atau tak. Exhaust cj ipoh standard cutting. Boleh tolong tak????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro...cam pkai tokahi ok dah...carb set minyak lbeh sikit..cdi pkai brt...lau ade modal lbeh ambek apitech....

      Delete
  32. Kriss 110 cam jenama apa y sedap pakai

    ReplyDelete
  33. Kriss 110 cam jenama apa y sedap pakai

    ReplyDelete
  34. Klau nk buat at ex5,ukuran tinggi bahagian lift c tu berape mm...takut piston belage dgn tepek plk nnti

    ReplyDelete
  35. kalau motor standard masuk cam racing ada effect x

    ReplyDelete
  36. Brape cos nak buat mcm tu? Wasap sya for detail..sya nak beli.....01137717759

    ReplyDelete
  37. Motor sya dream dah pkai 56mm....carb ts..cdi kashima..class sume dah buat..head dah korek atas bawah...cam je tokahi...spoket 14 30....top 145km...tapi maseh ade rase mcm tak puas..sya nak cube cam custom..harap dpat bantu ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohon pencerahan apa itu cam custom?

      Delete
    2. nak puas beli superbike. ape r

      Delete
  38. salam bro, bukak la page fb nanti senang la skit aku pinjam ilmu kau bab cam ni hehe. kita sental cam smpai jadi sirip jerung!!

    ReplyDelete
  39. Bang saya pkai kriss 2 baru buat blok 57 yang lain semua standdard mnde lagi yang saya patut buat untuk melajukan moto saye. Saya ada lombe tapi kalah. Tolongla

    ReplyDelete
    Replies
    1. da tau yg lain smua standard mmg la ko kalah laknat. bodoh. budak darjah bape ko ni. akal cm xckup sifat je. nk menang ko lumba je ngn basikal. hbis citer

      Delete
  40. Bang saya pkai kriss 2 baru buat blok 57 yang lain semua standdard mnde lagi yang saya patut buat untuk melajukan moto saye. Saya ada lombe tapi kalah. Tolongla

    ReplyDelete
  41. nak tanya , apa yang patut tukar untuk jadikan motor spec standard modified? maaf baru berjinak jinak dgn motor

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape yg patut tukar eh. jp ak pikir. hmmm. ak rse baik ko tukar jantina je

      Delete
  42. Salam bro...mntx alamT kedai...bro?

    ReplyDelete
  43. TIP UTK PEMINAT DUNIA UBAHSUAI MOTOR...

    Bese nya ada 2 jenis orang jer yg ada dalam dunia ubahsuai motor kelas bawahan kat malaysia...jenis pertama budak2 yg suka dapat bawak moto laju...jenis kedua budak2 yg suka bila dapat bikin moto jadi laju..

    Tip utk orang jenis pertama(suka bawa moto laju)
    -ubah la cara pikir yg ko nampak hebat bila ko bawa moto laju dan dapat tinggalkan moto kawan2 ko bertiang2 kat belakang..serius bro...monyet pun klu dilatih boleh bawa moto bro..

    Tip utk orang jenis kedua(suka dapat bikin moto jadi laju)
    -berenti la jadi pelawak..ramai di kalangan orang camni yg "konon" merasa mcm hebat bab ubahsuai..nak2 yg masih sekolah..cakap pasal korek blok,potong head,tukar carb...padahal ilmu basic enjin pun zero..apa tu stroke,apa compression ratio tak tau..kelakar bro...

    nak halang minat korang memang tak mungkin...tapi baik la korang mendalami basic enjin dulu..blaja camner enjin tu berfungsi..jangan jadi pomen low class/cap ayam...beli buku bacaan tentang enjin/cari kat internet...jumpa orang mcm penulis blog ni..belajar fahami enjin..bukan belaja fahami cara nak bagi laju,nak bagi power...klu dah faham enjin,baru korang boleh jadi pomen macam penulis blog ni..mungkin korang boleh kaji lebih dalam lagi lebih dari setakat Skill camshaft jer...percaya cakap aku bro...banyaaaaaaak lagi Skill yg pomen cap ayam malaysia tak tau...serius...

    Aku rimas tengok budak2 melayu jadi mat rempit/pomen cap ayam duk main2 moto..nak suruh korang berenti memang tak mungkin la...TAPI belajar la klu betul2 minat...belajar ilmu enjin sebenar...bukan belajar cara nak beli high cam,cara nak hantar korek blok kat kedai,cara nak order custom cam kat blogger.....klau kebanyakan budak2 melayu mental pomen cap ayam cam ni...tak berkembang la dunia permotoran malaysia...





    ReplyDelete
  44. Assalamualaikumm....
    Mcm mana nk tau cam tu sesuai ke tak dgn mesin kite..
    Selain kiraan cr dan Lsa,apa yg perlu dikira utk tahap kesesuaian cam pada mesin kite..
    Harap otai boleh bg penjelasan lanjut

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade lg 1 ko patut kira. kira bulu konek ko ade bpe helai

      Delete
  45. Assalammualaikum sye nak tnye sye pakai lc v1 blok 65 karburetor Uma28 mm, cam apa yag sesuai dipasang

    ReplyDelete
  46. Kalau wave 100 better pakai cam potong atau high cam ? Kalau pakai high cam or cam potong tak mudah rosak ke ?

    ReplyDelete
  47. Ape beza high cam dgn cam potong??

    ReplyDelete
  48. Ape beza high cam dgn cam potong??

    ReplyDelete
  49. Admin sy pakai cam racing dkat head standart tpi ad bunyi cam sbb bukaan lift tinggi ker.ape punca nya yerr???

    ReplyDelete
    Replies
    1. no plat depan ko longgar tu. ketatkn skru. t ok la

      Delete
  50. Knapa cam merah yg sya beli klau tidak open trotel mati?masa lampu merah je mati,kecuali open trotel..tukar cam faito tidak mcm tu plak..dgree 5.5 cek2

    ReplyDelete
  51. Assalam bos , klau wave125 standanrt pakai cam racing ade ifek kerosakan enjin tak #newbiss

    ReplyDelete
  52. assalamualaikum bos sy pakai moto kriss110 blok 57, baru tukar cam masuk high cam racing n moto terus jadi sebu,sya nk tnya ape lagi yg patut kne buat lepas masuk cam racing moto kriss110?, mintak resepi sikit bos, sorry newbie lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. cabut ekzos. sarang lampu depan ko cabut skali. seat pn ko kne cabut bg ringan ckit moto. dduk atas tank

      Delete
  53. Klau tuka cam tanpa tukar block ..bleh ke?laju ke? Or jadi lg x bgus?

    ReplyDelete
  54. kalo saya memilih utk pickup shj kerna byk menempuh bukit setiap hari,saya perlu memilih high cam or low cam.
    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  55. FOR EX5 DREAM ( SET HIGHWAY )

    Bagi yang bekerja jauh dari kampung halaman yang menggunakan kapcai 4 lenjang boleh try ni..😎😎

    Modifikasi motorsikal kesayangan merupakan hobi bagi peminat 2 roda...walau bagaimanapun kekangan modal menjadi salah satu punca"hajat"tak sampai...Jangan risau pihak kami menyediakan pekej untuk modi"Geli-Geli"bagi ex5 DREAM dan Wave 100 yang sesuai untuk jalan jauh.

    Peringatan: Pihak kami hanya menjual genuine racing part sahaja dari pembekal sahaja...tak main ciplak barang cikai yang tidak berkualiti..pihak kami mementingkan kepuasan dari pembeli..

    Konsep Modifikasi Mengikut Spec Tertentu

    spec "Geli-geli" ex5 dream&wave 100 anggaran kos MYR 450(sesuai untuk jalan jauh)

    Block Racing Shark Saiz 53High Cam Tokahikos modi ex5CDI Racing ArataKoil Plug ArataCarb wave 125Plug NGK RacingGasket Top Set Gasket  Head Tembaga FCCI(Tahan panas)Spring Clucth KING

    Harga kami tawarkan adalah MYR 400.00(pakej 9 in 1)


    Anda juga boleh membeli barang asing-asing...(kami hanya menjual genuine part brand racing)xde ciplak-ciplak barang...kalau block brand shark(100%) genuine shark dari pembekal kami(barang ciplak xmain eah..huhuhu(tak tahan...hehehe)


    High Cam 


    High Cam Uma Racing MYR125.00

    High Cam Arata MYR 85.00

    High Cam Tokahi MYR 65.00

    High Cam Racing Bee MYR 75.00

    High Cam Hyper Speed MYR 95.00

    HIgh Cam FCCI Racing MYR 85.00

    High Cam Shark MYR 75.00

    High Cam Taikom MYR 85.00

    High Cam Espada MYR 85.00

    High Cam IKK MYR 90.00

    (Brand paling laku IKK,Uma,Tokahi)


    Block Racing 53mm(siap piston& rim)


    Block Racing Uma MYR 290.00

    Block Racing Arata MYR 90.00

    Block Racing Tokahi MYR 85.00

    Block Racing  Shark MYR 85.00

    Block Racing Taikom MYR 95.00

    Block Racing espada  MYR 95.00

    (Brand paling laku Uma)


    Carb 


    Wave 125 original Thai MYR120.00

    Ts125 MYR 120.00

    Rx100 MYR 120.00

    (brand paling laku Wave 125)


    Spring Clucth Racing


    Kozi MYR 25.00

    KING MYR 28.00

    NAKASONE  MYR 25.00

    FCCI THAI MYR 23.00

    Taikom MYR 23.00

    UMA racing MYR 35.00

    (Brand paling laku KING)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga apa yang di katakan @anakpeneroka...

      Jadi lahh penunggang yang cekap di atas jalan dan beringat ingat lahh ibu bapa tersayang sedang menunggu kepulangan ank-anknya..

      Delete
  56. Salam..bro moto aku modenas ct100.. Aku nak tukar enjin tu ke enjin raceing.. Apa yg patut sy buat @ tukar..maklum la..xtau tentang enjin moto..ni baru nak blajar.. Mohon tunjuk ajar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk tukar enjin racing? bleh². dlm dunia ni xde yg mustahil utk modenas ko tu. ko sarung enjin rxz. gantung gune dawai pagar

      Delete
  57. assalamualaikum sifu. . izinkan saya bertanya high cam ex5 27mm sesuai x spec piston 57mm

    ReplyDelete
  58. Boss moto ex5 syguna crankshaf wave125jedrod 2mm block 56mm karbuator ts head api racing valve 27 23 cam tokahi knapa xleh laju....mohon pencerahan...ada apa2lg perlu ditukar...

    ReplyDelete
  59. Boss moto ex5 syguna crankshaf wave125jedrod 2mm block 56mm karbuator ts head api racing valve 27 23 cam tokahi knapa xleh laju....mohon pencerahan...ada apa2lg perlu ditukar.

    ReplyDelete
  60. salam alang...
    saya pakai ex5 high power...hajat di hati nak masuk racing cam brand cms....valve spring uma racing.... nak tukar clutch plate uma racing skali tukar clutch spring uma racing...tapi clutch masih standard bukan hyper clutch.....apa akn terjadi jika saya buat penukaran ini semua....mohon pencerahan.. saya ni tidak lah mahir sangat dalam bidang ni..

    ReplyDelete
  61. minta tolong mana yg mahir reply...

    ReplyDelete
  62. Cam yang mne lagi cun? ... Cam ikk or cam Uma ??

    ReplyDelete
  63. wave 125 bukan injection boleh cuba ni..
    racing cam utk standard modified lebih senang fine tune.. carb size 28mm utk std mdfied... block 60mm korek lobang intake carb & lobang ekzos ikut size manifold exzos.. head korek lobang intake lebih besor dri lubang asap.. leh try adjustable timing chain klo ade pomen expert.. clutch pakai 2 spring racing 2 std... potong 5mm gear clutch bagi ringan.. cdi apitech.. ejos botol utk kurangkan bunyi kuat.. sprocket 14-35 utk rider 60kg kebawah.. utk mod yg lebih extream leh cari block tinggi.. jek rod.. clutch tangan lagi best dri clutch kaki..

    ReplyDelete
  64. Nk tnya...klau potong cam nk bgi kurus yng blh mne ek

    ReplyDelete
  65. Kalau tukar cam racing kat moto standart ade kesan ke kat enjin moto??mohon pencerahan

    ReplyDelete
  66. Kalau nk buat standart modified perlu tukar barang ape ye,untuk lagenda 115z carburetor

    ReplyDelete
  67. Salam sejahtera alang motor..mahu tanya kalau camshaft pakai roker arm roler macam mana cara custom dia sebab roker arm untuk ex5 ada 2 jenis mohon pencerahan di youtube channel alang motor.

    ReplyDelete
  68. salam tuan,kalau pakai block 57mm cam standart ok x,atau perlu cam rasing jugak..apa baik buruknya...maaf baru belajar buka moto dgn google....dan cam yg mcm mana paling sesuai...tq

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum alang pm saya jap ada hal nk tanya https://telegram.me/Out0fLaw

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. Klu sy nk oder cam mcm mna ya bang? Boleh sy dptkan no contact

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  73. Salam bang, abg boleh custom made kan tak? Nanti saya beli.

    ReplyDelete
  74. Biasa sy htr potong cam kt foundry paloh dgn foundry gemok kt ipoh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...