Salam semua.. Alhamdulillah, berjumpa kembali kita disini. Dikesempatan ini kami ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca yang setia, serta kami memohon ribuan keampunan zahir dan batin andai kata ada salah dan silap, terlepas kata, menyinggung perasaan sepanjang kami ber'blog'.. Berhati-hati selalu dijalan raya..
Kali ini kami akan berkongsi cerita mengenai modifikasi yang agak extreme, iaitu menaikkn kapasiti Yamaha Lagenda 110 menjadi 214cc dengan membesarkan blok.. Big bore kata orang putih..
Cerita ini bermula apabila kami dihubungi oleh seseorang dari Tawau, Sabah.. Sessi bersembang tersebut agak panjang hingga beliau kehabisan kredit, terpaksa ditopup lagi bagi menyambung perbualan kami.. Setelah panjang lebar bercerita akhirnya beliau bersetuju untuk menge'pos' enjinnya ke bengkel kami.. Terima kasih di atas kepercayaan beliau terhadap Alang Motor..
Selamat mendarat enjin tersebut di Pahang, terus kami bongkarkan..
Langkah pertama dilakukan ialah mengubah crankshaft menjadi bulat. Sekeping plat besi ditampal dibelakang bagi mengimbang semula berat crankshaft tersebut..Kerja-kerja membina semula crankshaft ini agak rumit dan memerlukan banyak kerja pengimpalan. Ia lebih mudah jika digantikan terus crankshaft saudaranya iaitu Lagenda 115.. Namun kami inginkn modifikasi maksimum pada crankshaft standartnya tanpa dinaikkan 'stroke' nya. Betul-betul mahu big bore sahaja.. Memang mencabar, silap bikin mau bergegar enjin sampai ke handle.. Alhamdulillah.. berjaya juga akhirnya kami membina crankshaft lagenda 110 yang bulat serta agak comel.. haha..
Plat ditampal untuk menambah berat
Memang comel.. :)
Crankshaft yang sudah dibulatkan
Casing enjin dikorek bagi melepaskan blok ber'sleeve' 76mm.. Sedikit welding diperlukan disini untuk membina semula tempat gasket blok. Piston Boss bersaiz 71mm disumbat masuk. Valve juga dibesarkn, kini bersaiz 36 32 serta kawah head diubah menjadi 'bathtub'.. Compression ratio disetting pada 12.5:1.. Masih boleh diengkol menggunakan kaki seperti biasa.
Welding semula untuk mengembalikan tempat gasket blok
Head, blok, casing enjin berselfie bersama
Bahagian klac dikekalkan standart, masih menggunakan klac automatic. cuma digantikan spring klac racing. Lain-lain bahagian juga dikekalkan standart. Modifikasi kali ini lebih menitik beratkan bahagian crankshaft, head dan blok sahaja..
Camshaft pula kami gunakan Camshaft Alang Motor Lagenda 110 berwarn hijau 320 degree, lift setinggi 7mm.. Camshaft ini direka khas untuk mesin perlumbaan yang nisbah mampatannya 12.5 ke atas.. Spring valve juga ditukar kepada jenis racing yang jarang-jarang untuk mengelakkan mereka berlaga sesama sendri.. Masalah besar nanti kalau diaorang bergaduh sesama sendiri.. hehe..
Cam Hijau 320 degree, lift 7mm.. duration 110 + 180 + 30
Bagi sistem ekzos pula kami gunakan ekzos dari NHK Custom Work.. Ekzos yang ditempah khas mengikut spefikasi mesin untuk memaksimum kuasa akan dipancarkan. Dengan bunyi yang padat, lagi menyerlahkan respon mesin yang sudah sedia untuk berlari..
Ekzos terbaik dari NHK custom work
Disetting hingga lebam, akhirnya mesin ini mampu outmeter dalam jarak 300 meter.. Diharap tuan punya enjin berpuas hati dengan hasil kerja kami.. Kami sentiasa berusaha keras bagi memenuhi permintaan serta memberi perkhidmatan yang terbaik.. Doakan kami untuk pergi lebih jauh.. tanpa anda siapa lah kami..
Kita layan dulu video mesin ini diuji.. semoga terhibur dan dapat memberi sedikit insprari..
Salam Aidilfitri dari Crew dan Ejen-ejen Alang Motor..
laju nokharom... syabas alang motor
ReplyDeleteHaha.. tq2!
Deletesalam alang, saya baru nak menjinak dalam dunia pomen. dunia motor dah lama masuk tapi tak pernah lagi masuk dunia pomen. ketat rantai pun hantar kedai. salam bang, saya skrg baru amek motor 4stroke. nak main modified.motor lc135 v2. tapi saya ni jenis jalan jauh. kaki konvoi setiap bulan sekali konvoi jauh2. haha tapi saya nak tanya sifu alang. boleh ke yamaha lc 135 berlari 180km/h dalam meter gps. saya pernah tgk org modified cuma saya tak pasti bolehke mesin ni bertahan? kalau sifu alang kata boleh, saya akan usaha cari spec sendiri dan maybe akan banyak tanya psl pemilihan cam.
Deletekirenye ...gransap lagenda 115z boleh masok lah yee
DeleteCrankshaft la
DeleteSkian lme den tgu. Akhir ny latop cdia da smpai.hehe
ReplyDeleteAlhmdulillah.. lega rasanye dh siap update..
Deleteas.kum along motor ..saya amat berbangga dgn hasil kerja along motor n crew..pahang along kat mana.saya asal dari kl damansara..saya ada lgenda 115z..dgn pgalaman yg saya kongsi mng terbaiklah ilmu yg ada pada along utk jentera lgenda yg hanya blh mcapai 120 je..blh along sertakan nbor phone along sekali tq..email saya roselai@mychery.com.my
ReplyDeleteAlangmoto aka acik..bole bgi nomber fone tak ? Nk sembng psl cam potong nie..pleasee
ReplyDeleteAlangmoto bengkel kat mne ?
ReplyDeletesalam.. bengkel saya kt keratong 5, pahang.. no whatsapp 0148277336..
ReplyDeleteberapa modal nk buat mcm ni?
ReplyDeleteAlang Moto Cuba Cari Krisstar Modified saya memakai krisstar Dan saya ingin modified saya punya krisstar saya telah menukarkan block shark 57 Dan kabreta ts cdi apido quel api apido Dan x dpt lagi keja lc 135
ReplyDeleteSalam boss , saya pakai moto Lagenda 110 tahun 2000 . Modi pakai kaburetar Wave125 Mj 75 Pj35 , Blok racing saiz 55mm , spoket 14-34 . Top dapat 125km/h . Boss bagi komen sikit :D
ReplyDeleteTukarkan spocket depan dari 14 ke 15
Deletelagenda 110 saya dah bikin block racing 57. cam merah. carb TS. SEBAHAGIAN dalam ade usik sikit. ekzos costume. sproket 15/30. boleh pergi 150kmh sekali rembat dah semput... apa lagi saya perlu buat.. untuk capai meter arah owner..
ReplyDeleteAssalamualaikum block 57awk tu tarah enjin ke... Sile pm saye nk thu sikit tetang moto
Delete0148277336... whatsapp.. office hour..
ReplyDeleteAlang...bila lgi nk update ni..hehe
ReplyDeleteklau ade psal 135LC version 2 ke atas pon menarik jugak tu..maklumlah skrang lc tgah hot.. :-D
Salam, alang. Ada x pape aksesori racing utk honda future 125?
ReplyDeleteEmail- wilcha80@yahoo.com
Ejas no. Fon sbb nk buat motor sy kt kdai awk?
ReplyDeletemtk tolong sikit..klau jack rod pas 2 lapik gasket 3mm rantai timing guna yg standar ke?moto ex5..
ReplyDeletetp mcm x sampi je klau guna rantai timing standard..sbb dah beza 3mm dari asal..
DeleteTrbaik!
ReplyDeleteTerima kasih
DeleteTrbaik!
ReplyDeleteSym sport bonus sr boleh buat tak?
ReplyDelete#modisym
Sym sport bonus sr boleh buat tak?
ReplyDelete#modisym
AKUM...SYA NK TNYA PENDAPAT SKIT...SYA ADA MOTO LC KLAC TANGAN 4 SPEED....MOTO NI SAYA NAIK ULANG ALIK KERJA (DALAM 10KM SAJA PERGI N BALIK)...SAYA MERANCANG NK BIKIN MOTO NI BAGI LAJU KAW2 PUNYA, TAMBAH2 TIME PICK UP...TOP SPEED JARANG SBB XDA JALAN LURUS YANG JAUH....BOLEH KAH SYA TUKAR BLOK KPD 70MM DAN JEK ROD SKALI...LAIN2 IALAH HEAD RACING(TERMASUK BARANG2 DLM HEAD), KABERATOR YG LBH BESAR, GEAR RACING SEPENUHNYA, EKZOS, DAN LAIN2 LAGI....BOLEH TUAN BG PENDAPAT APAYG PERLU DAN TIDAK PERLU? TERIMA KASIH
ReplyDeleteSalam ,, saye nk minx tolong sikit alang motor,, saye pemakai wave s 125,, ingin bertanye tentang berape bajet utk buat (modified) jentera saye ups sikit speed dan pickup, sebab saye pakai ulang alik kerja 60km hari2,, boleh bagi detail bajet,, n alamat kedai sekali,, time aksih,,
ReplyDeleteSalam bro. Saya nak buat moto lagenda 110 saya jugak la bro. Ada whatsapp tak nak tanya lebeh lanjut.
ReplyDeleteMoto saya Lagenda 110, barang enjen semua standard cuma CDI racing, spoket 33-15. Meter 125z tapi meter rosak. Tapi aku dpt bezakan kelajuan bila bawak moto aku dgn moto member. Aku pernah test moto suroh member follow (dia guna MR1). Aku dah pulas habes siap tunduk lagitapi member aku cakap 120km/h jer. Tu meter dia laa. Meter aku tak tau la tapi still mcm kureng. Nak pecut pun serba salah. Boleh tak kalau aku nak upgrade moto atleast la moto 125z boleh FOLLOW blkg aku ckup la. Apa spec barangan yg diperlukan ?
ReplyDeleteMacam mana saya nak contact alang ek ? Saya nak tanya pasal cam alang nie la
ReplyDeleteuntuk apa2 pertanyan boleh terus ke fb alang motor . no tel n bengkel pun ada dekat situ . harap maklum
ReplyDeleteTerus Kebulan...Terbaek nie
ReplyDeleteAsalamualaikum. Saya nak minta tolong modifakasi motor Demak ex90 buantan Malaysia
ReplyDeletesiippp
ReplyDelete----
Buat yang suka motoGP pasti tau Nicky Hayden dong? Nah, doi keliatannya bakal balik ke MotoGP
http://riderismo.blogspot.com/2016/09/hayden-kembali-ke-motogp-di-aragon.html
Assalamualaikum , saya zul . Boleh panggil saya boy . Saya ada lagenda dan saya buat lagenda saya untuk bawak saya kemana saja saya mahu . Saya nak tahu sikit bagaimana ingin melaju kan lagi motor saya ni dengan blok pistkn size 54mm cam uma racing dan cdi double . Metter saya out kalau ikut metter 125 zr 180 kmh . Saya kalau boleh saya nal tambah bagi laju lagi . Kenapa bila saya pakai exzoz yg miniful besar motor saya jadi lepu je pikap and top nya ? Tapi bila pakai miniful kecik . Motor saya jadi padat and pikap topspeed sedap . Bila saya pakai exzoz yypang yg miniful besar. Motor saya automatik pikap kurang and top speed saya mati . Apa masalahnya ye ? Last ada tahu mana mana kedao yg jual head racing lagenda ? Nak yg biasa biasa tapi tahan lasak dan harga nya tak mencecah rm250 ? Nino saya . 01133106272 . Saya harap sangat awak call saya atau ws saya untuk berkongsi porting dengan saya 😢 terima kasih . Assalamualaikum
ReplyDeletebagus sekali Kata Mutiaranya
ReplyDeleteAssalamualaikum nk tanya ni block paling muat dekat lagenda 110z 56ke atau pun 57 saye x nk block yg tarah enjin... Blh pm saye 0108838451
ReplyDeletesaya nak tanya . kalau lagenda 110 pakai crankshaft 115 kena tukar barang sebelah clutch ke 115 atau pakai 110 punya?
ReplyDeleteNak tanya. Coverset lagenda 115z boleh masuk lahenda 110zr tak?
ReplyDeleteassalam ... alang leh PM sye tk?
ReplyDeleteadr bbrpe bnda nk tnye pasal motor legend 110?
harap alang dpat blas blik ye.. ni no sye 013-7666 109
klau boleh wassup
Cam racing merah tu harge brape?
ReplyDeleteAssalamualaikum,kalau saya nk tmbahkan top speed...berapa modal.Boleh x kalau saya nk hntar motor say kt bengkel alang.Saya pakai motir lagenda
ReplyDeleteAssalam alang,bengkel kat pahang ke? Blh bagi alamat tk kat pm 0194951387 ni nombor whatsapp
ReplyDeleteNk tnye piston shark 60mm kalau rosak . Dpt pakai piston 60mm yg lain tak ?
ReplyDeleteSalam awq nak buat macemtu di Lagenda 110. Alamat jalan Selangor pucong
ReplyDeleteBrpa kos
ReplyDeleteResepi lagenda 115 fi bos mcm mn nak bagi laju standard long distent
ReplyDeleteBlock 56 blh masuk x
ReplyDeletesya mau buat mcm tu legenda 110 sy masi bleh ka.. d mna bengkel nie abg2
ReplyDeleteSalam bro pomen.. nak tnya cam hijau yang diceritakan di atas sesuai tak klu dipasang di head n block std lagenda 110.. klu boleh pasang berapa rege cam tu..harap dapat beri info.. whstp no. 01127499127 rahim dari kl... tq
ReplyDeleteBang mcm mane nk buat block saiz 75mm?
ReplyDeletebang sy ingin menghantar enjin sy pulak bang. mcm mna sy nk contact abg?
ReplyDeleteas slm saudara alang & crew..sy wan dr kemaman, terengganu..motor sy lagenda srl105 dah upgrade ke srl110..spec motor; carb ts mj/pj dh lupa,cdi standard,block 57,head standard,cam uma, valve spring standard, clutch standard, springs clutch racing,coil plug uma.. sprocket 15/32..top 140kmh shj..ada pendapat x cmner nk bg jarum meter tunjuk owner?..tgh fikir nk up cdi..xtau cdi brand apa yg sesuai..lg satu sprocket timing chain dh custom size 28T.. standard 30T..mnta tolong yer saudaraku...wsp sy https://wa.me/60102369686
ReplyDeleteBang block 65 ada jual tak
ReplyDeleteAssalamualaikum
ReplyDeleteTny sikit.. main&pilotjet brp yg sesuai utk pe28.. pening nk set sbb xngam