ASSALAMUALAIKUM DAN APA KHABAR
Syukur alhamdulillah masih diberi kesempatan dalam kesempitan untuk mengodek2 blog yg dah lama terabai atas sebab2 yg xdapat dielakkam...
kali ini sekadar nak berkongsi serba sedikit suka duka perjalanan KELAS ASAS DEGRE WHEEL BERSAMA ALANG MOTOR yg mungkin ramai sudah tahu kewujudan kelas ini...seperti yg ramai sedia maklum road tour KELAS ASAS DEGRE WHEEL inii telah membawa kami merantau ke merata pelusuk negeri seperti NEGERI SEMBILAN,KEDAH,SABAH DAN JUGA SARAWAK...
seronok dapat berjumpa kawan2 baru yg punya semangat dan minat yg sama...
Semuanya bermula dr sekadar idea kosong yg tampak mustahil atas sebab xramai yg masih sedar kepentingan degre wheel didalam modifikasi sesebuah enjin 4 lejang,kami ingin menyelongkar rahsia sebenar sesebuah camshaft yg selama ini kita asyik dimomokkan dengan istilah "low cam & high cam" yg terbaru "cam racing haram"
What the
udah cam diracing haramkn pulak huuuuu
begitu juga selama ini kita acap kali dengar pendapat kawan2 yg dikatakan penggunaan low cam lebih sesuai untuk mesin larian jarak jauh @ highway manakalka highcam pula lebih sesuai untuk mesin larian jarak dekat...
persoalan sekarang sejauh manakah kebenaranya???
sesebuah camshaft dibezakan melaui profile camshaft yg terbahagi daripada beberapa karekter seperti lift/open&close valve/lsa/degre dan lain2 yg telah dibincangkan sebelum ini
*rujuk posting terdahulu
*PROSES MENGAMBIL DATA CAMSHAFT,MULAKAN DENGAN MARKING STD KILANG
Untuk mengetahui rahsia sesebuah camshaft yg telah diolah baik oleh pereka camshaft kita perlulah menggunakan spesial tools seperti degre wheel,ambil data berkenaan camshaft tersebut dan kemuadian kita akn tahu camshaft tersebut sesuai untuk karekter enjin yg macam mana...
Tahukah anda timing chain yg kendur itu sendri mampu mengubah duration camshaft,melewatkan apa yg sepatutnya awal,menganggu susun atur valve yg sekali gus menurunkan performance jentera.itulah realiti sebenarkn...
Dengar macam merepek je kan,nk modi enjin pasang camshaft pun smpi kena guna degre wheel semua tu,nampak macam menyusahkan je tp itulah seni modifiksi bagi sesebuah enjin 4 lejang...
tp pelik lagi rasanya bila menggunakan adjustable timing cam yg harga mencecah puluhan ringgit serta mampu untuk di advan/retard beberapa degre tp marking ttp digunakan marking secara std kilang...
rugi kiranya benda yg sebegitu berguna tidak digunakan seperti sepatutnya...
contoh adjustable timing cam yg boleh didapati dipasaran ;)
Sampai bila nak duduk ditakuk lama ye x,jangan kata kawan2 tipu spec enjin bila kalah race huuuu
ye betullah tu zaman 2016 ni semua benda boleh di google je ye x,tp kena ingatlah yg belajar tanpa guru untuk menegur kita jika melakukan kesilapa tu nanti buat kita sesat lebih jauh...
teknologi modifikasi semakin hari semakin maju,jika kita x berubah kita jugak yg akan ketinggalan...
xlupa jugak ada ramai yg mengeluh lokasi kelas yg diadakan terlalu jauh dr tempat tinggal mereka...
hurm well said bro "jarak jauh sekadar angka diatas peta,kalau betul2 nak belajar semua tu xjadi masalah pon...ambil contoh sewaktu kelas diadakan di senawang,negeri sembilan kami ada menerima peserta yg datang dr perak,sewaktu kelas di bandar baharu kedah pula kami mendapat peserta sejauh kelantan.
belum lagi kes di sabah sarawak yg peserta sangup menempuh jarak perjalanan hampir 8jam...
Kami x janjikan lepas join kelas ni anda akan terus jd pro tuner yg mampu seting c70 kejar kawasaki rr tp apa yg kami mampu janjikan pandangan anda berkenaan modisikasi akan berubah ;)
semuanya akan jadi lebih mudah
tudia mat the salleh dok pusing piring dekat enjin kereta huuuuu
Ramai tanya apa la yg diajar nanti dalam kelas tu?
apa yg akan kita kongsikan nanti adalah
1) ASAS ENJIN 4 LEJANG
2) FORMULASI PENGIRAAN NISBAH MAMPATAN DAN CC ENJIN
3)APA ITU CAMSHAFT
4)CARA PENGGUNAAN DEGRE WHEEL
5)TEORI RADIAKAL SAIZ VALVE VS PISTON
Masih ada yg berminat nak belajar???
Jom daftar masuk KELAS TERAKHIR KELAS ASAS DEGRE WHEEL BERSAMA ALANG MOTOR yg akan diadakan pada 27/11/2016 di hometown ALANG MOTOR sendiri ;)
TARIKH-027/11/2016
HARI-AHAD
MASA-9PAGI-5PETANG
ALAMAT-
ALANG MOTORSPORT & SERVICES,
NO 6 KAWASAN KEDAI BARU FELDA KERATONG 5,2690 BANDAR TUN RAZAK PAHANG
YURAN-RM120.00
MAKAN DAN MINUM DISEDIAKAN
SILA BAWA PEN DAN BUKU NOTA SENDIRI
TARIKH TUTUP PENYERTAAN PADA 25/11/2106
SEBARANG PERTANYAAN DAN URUSAN PENDAFTARAN SILA TERUS BERHUBUNG KE TALIAN 0134568480 8AM-5.30PM
KEPADA YG BERMINAT UNTUK MENYERTAI KELAS ASAS DEGRE WHEEL BERSAMA ALANG MOTOR BOLEH TERUS MEMBUAT PEMBAYARAN YURAN PEMNYERTAAN SEBANYAK RM120.00 (RINGGIT MALAYSIA SATU RATUS DUA PULUH SAHAJA) KE AKAUN BANK CIMB 7055373165 ATAS NAMA AHMAD NAJIB B ABU BAKAR...
LENGKAPKAN PENYERTAAN ANDA DENGAN MENGGUNAKAN KHIDMAT WHATSAPP SEPERTI BERIKUT =-
TAIP ( DEGREE / NAMA PENUH / NO IC / GAMBAR RESIT PEMBAYARAN YURAN ) HANTARKAN KEPADA 0134568480
TAIP ( DEGREE / NAMA PENUH / NO IC / GAMBAR RESIT PEMBAYARAN YURAN ) HANTARKAN KEPADA 0134568480
TAIP ( DEGREE / NAMA PENUH / NO IC / GAMBAR RESIT PEMBAYARAN YURAN ) HANTARKAN KEPADA 0134568480
TAIP ( DEGREE / NAMA PENUH / NO IC / GAMBAR RESIT PEMBAYARAN YURAN ) HANTARKAN KEPADA 0134568480
TAIP ( DEGREE / NAMA PENUH / NO IC / GAMBAR RESIT PEMBAYARAN YURAN ) HANTARKAN KEPADA 0134568480
PENTO MOTORPARTS KOTA KINABALU SABAH
KOLEJ KOMUNITI BANDAR BAHARU KEDAH
RANAU SABAH
MENDOBUT MOTORWORKS SENAWANG NEGERI SEMBILAN
EE MOTORPARTS, KUCHING SERAWAK
どうもありがとう
SAYONARA KELAS ASAS DEGRE WHEEL BERSAMA ALANG MOTOR
Ilmu yang sangat berguna bagi peminat motorsport. X payah susah2 buang duit buat eksperimen sendiri. Hihi. TQ alang motor. ;)
ReplyDeleteIlmu yang sangat berguna bagi peminat motorsport. X payah susah2 buang duit buat eksperimen sendiri. Hihi. TQ alang motor. ;)
ReplyDeleteKlu pakai cam racing adjustable timing pun kene tukar jugak ke?
ReplyDeleteKlu pakai cam racing adjustable timing pun kene tukar jugak ke?
ReplyDeleteThanks Bro for the knowledge. Feel free to view my blog for spray paint tips. Thanks again.
ReplyDeleteKelas tahaun 2022 Ade tak
ReplyDelete