Fame Enjin Ex5, Enjin Tengah Standart
- Kami
mulakan modifikasi enjin ini dengan membuka ruang crankcase sebesar 62.5mm
untuk memasukkan blok yang telah dibenamkan slip sebesar 61.5mm.
- Disebabkan
mesin ini bertemakan standart modified, maka kami membiarkan komponen di dalam
tetap standart original termasuk bearing dan sistem gear.
|
Korek sampai lepas |
|
Blok
slip 61.5mm piston 58.5mm |
- Bahagian klac kami cuma menipiskan gigi mangkuk klac sebanyak 3mm dan memakai spring
klac racing, auto klac dimatikan.
|
Auto
tetap dipasang
|
- Masih lagi
menggunakan head original, valve standart porting lubang inlet dibuka sebesar
23mm berbentuk kon supaya gas speed lebih cepat memasuki ruang pembakaran.
- Ruang
pembakaran dibiarkan standart, squish band di lebar menjadi 58mm.
- Lubang
ekzos dibuka 100%, saiz valve ekzos dan di polish licin untuk melambatkan
pembentukan arang.
|
Mirror
finish ready to go |
- Seperti
yang anda tahu, di bahagian head terdapat satu komponen penting dalam
modifikasi enjin 4 lejang iaitu aci sesondol ataupun cam shaft.
- Walaupun
terdapat bermacam jenis cam shaft di pasaran, kami lebih suka custom made
sendiri. Jika anda seorang tuner, anda pasti lebih berpuas hati dengan hasil
yang anda usahakan sendiri.
- Untuk mesin
ini, kami gunakan cam shaft yang berkisar di sudut 58’,32’ dan membuka setinggi
9mm.
- Disebabkan
masih memakai ekzos standart. Sudut cam
ekzos kami lebarkan sedikit menjadi 60’.
|
Cam
tak cantik, janji sudut ngam… |
|
|
- Karburator
T.S kami gunakan dengan mainjet 95 pilot 35, dipasangkan bersama intake racing
ke belakang.
|
always karburator original |
- Bagi system pengapian, kami gunakan CDI Wave
125 original dengan sedikit pengubahsuaian litar standart sensor pulse juga
di’advance’kan menjadi 18mm.
|
Soket
sama tapi fungsi tak serupa |
|
jangan panjang sangat,
nanti anda yang pening
|
- Akhir
sekali, setelah berhempas pulas ‘menyeting’ mesin ini, kami dapati spoket yang
paling ngam adalah 18,32 menggunakan rantai 415. Kelajuan terpantas dalam jarak
1 kilometer mencapai 175 km/j.
|
Yang
terbaik untuk mesin dan body ini |
|
Fame
standart modified 1km 175km/jam |
head tak bocor ke guna block besar?
ReplyDeletehead kena welding, ejas larikan skit lubang tiang blok yg belah atas tu.. welding, skim smula, pastu korek smpai agk2 lepas nk masuk head.. masa masuk slip tu, kepala slip pun lebihkan skit... bg gap jauh skit ngn lubang tiang blok tu.. ok, paham ke? ssh lak nak cite, klau ckp terus kn snng... :)
DeleteACIK SAYA PAKAI C90 KALAU MASUK BLOK EX5 PLUG N PLAY OR KENA KOREK RUMAH. MAX BERAPA CM BOLEH MASUK BLOK
Deletehahaha paham2...
ReplyDeleteKene ejas dua batang sekli ke yang atas.
ReplyDeleteyup... 2 lubg ejas ke atas skit..
DeleteHead block dengan engine pom sekali jugak kew kene ejas tiang.
ReplyDeleteklau piston area 60mm ke bawah tak perlu ejas tiang kt enjin.. kt head je dh cukup..lubang kt blok pun luaskn skit..
Deleteapa maksud...."Lubang ekzos dibuka 100%" ,
ReplyDeletecdi nk ubah cm ne.?
ReplyDeletetiang bwh xprlu adjust ke
ReplyDeletememamg terbaik
ReplyDeletejgn lupe janji kte 1 hb 6 ye bang. hehe
ReplyDeleteDr.alangMS...acanor nk contact hang nie...kau area mne bro??....bg whasap bro..
ReplyDeleteklau nk wat set long highway mcam mna..tpi nk wat standart modi?
ReplyDeletekalau nak hantar moto fame buat boleh ke?
ReplyDeletearea mane?
alang mai no lame bebenor crik no hang
ReplyDeleteBlok 53 karb ts125,, apa main jet dan pilot jet yg sesuai..
ReplyDeleteBengkel kat mane ye..boleh tak sy nk hantar motor sy utk modi..tlong wassap sy wahai AlangMotor 0173738349..
ReplyDeleteSalam..acik magnet punye pulser tu nak tambah kedepan or kebelakang??..lgi 1 sy kurang faham nak tambah lagi 18mm or sambungkan pulser yg asal menjadi 18mm..??
ReplyDeleteNk tanya benda ape yang kalau kite start kuat jadi lus tepat start tu kene start pelahang ii baru lekat start
ReplyDeletebearing wang wei tu boss kne tuka
Deleteadjust class la
DeleteBerapa modal nk buat mcm ni tuan?
ReplyDeleteboss saya buat head potong,ape function head potong ye moto ex5?
ReplyDeleteBro..head standard nak porting brapa bsr?
ReplyDeleteRing piston ada ka??
ReplyDelete