Mesin sprint kami yang pertama
- Alhamdulillah syukur diberi peluang lagi untuk bercerita... kali ini kami akan bercerita mengenai jentera sprint pertama kami. Mesin ini disiapkan sekitar tahun 2009.. Sungguh perit rasanya ketika itu, dengan kewangan dan tool yang serba tidak compelete, hanya kesabaran dan semangat yang 'tak serik-serik' yang dapat membuatkan kami bertahan untuk menyiapkan mesin ini.. hancur, pecah berderai tidak kira... Almdulillah, kesilapan dan kegagalan mengajar kita menjadi semakin matang..
- Enjin EX5 dream yang kami gunakan untuk modifikasi ini, pertama kali dibikin 'rumah baru' untuk menempatkan head blok barunya.. Di welding plate setebal 6mm untuk menanam tiang blok dan dialih mengikut kedudukan blok kriss. Ruang crankcase dibuka sebesar 75mm untuk 'melepaskan' blok yang telah dibenamkan slip sebesar 73mm, di bore masuk piston 68mm..
Blok kriss yang diberi jantung baru
- Untuk head pula kami telah membesarkan valve inlet menjadi 32mm, valve ekzos 28mm.. Porting inlet dikorek sebesar 34mm berbentuk kun, bush valve dipancung abis.. Lubang ekzos pula dibesarkn menjadi 30mm.. Karburator PWK 36mm disuap masuk untuk men'supply' kemasukkan bahan api..
- Kompenan utama yang menjadi favourite kami iaitu camshaft, untuk mengatur buka tutup valve dibikin berulang kali.. dimesin, diwelding, diadvance, diretard, akhirnya kami dapati yang terbaik di sudut 45',20'.. Seingat kami 5 batang cam telah terkorban dalam mencari cam yang ngam untuk mesin ini.
Head racing kriss valve 32, 28
Head porting inlet 34mm, ekzos 30mm
- Untuk crankshaft pula kami gunakan crankshaft yamaha LC135 di 'up stroke' 4.5mm. Mengubah stroke ini menjadikan mesin ini berkapasiti hampir 250cc..
- Oleh kerana crankshaft LC ini agak berat kami membuang sepenuhnya auto klac dan magnet.. Sistem pengapian total lost menggunakan CDI wave 125..
- Spoket 17 23 adalah yang terbaik kami dapati untuk mesin ini meluncur dalam jarak 300m dengan catatan masa sekitar 10 saat.. masih agak lambat jika dibandingkan mesin pada masa kini..
- Alhamdulillah dengan terhasilnya mesin ini, telah banyak memberi inspirasi kepada kami untuk terus mengkaji dan mencari setting yang lebih halus mendalam demi menghasilkan mesin terpantas...
Piala kenangan tanda kemenangan
Terima kasih kepada semua yang terlibat.. susah payah anda akhirnya memberi banyak menafaat kepada semua..
bila nk abiskan cita ni?
ReplyDeleteOtw... busy sikit sekarang ni...
ReplyDeleteAbg bley seting mto sye x?
ReplyDeleteMto sye meter 100 je trun bkit bru 120 mcm ne nk lju ag. .
moto ape tu?
Deleteklau nk setting ex5 class cmnew ekk..
ReplyDeletetlong bg mklumat yg detail
setting bergantung kpd penggunaan motor tu.. klau spec buat buat sdp2 jln tak perlu modi over sgt, cukup piston 53 @ 54 ngan cam yang tak terlalu agresif.. klau spec sekilo kena up lagi piston, head porting smula, cam kena sesuaikn ngan compressor head dan ekzos..
Deleteklau nk wt jln.pkai block 53,cam fcci racing okey x??
Deletehead tu kene bkk c tamper?
piston 53 dh ok tp cam tu kena tgk dia punya degree, klau tak loose sgt ok la. cek degree dia sblm psg, overlap jgn terlalu tinggi, intake close jgn lebih dpd 1/2 stroke.. kawah head pd saya jgn usik, just potong tepi piston skit jgn smpai berlaga head, pastu tapper skit untuk bg gap pd valve.. err dri mana ni? bg la nama.. kan bes gitu...
Deletekalau setting cam tuh,,nk bg senyap cmnew ekk??knew pkai rocker arm rcing ker.bab dh setting bg senyap,then pegi main sekilo.top speed jln lancar jer,,dh finishing tuh baru bunyi kuat pde cam...aq pkai cam fcci racing.cam thailand..bleh thn..aq dri pahang.
Deletebgs la klau cmtu.. mmg ngm dh la.. tp rocker arm tu sebaiknya pakai yg ori je.. cari kedudukan valve mnyk baru nak terbuka, ejas smula tepet masa tu dan kedudukan valve exzos baru tertutup untuk valve exzos plak.. ejas rpt skit, pusing2 megnet tu, cari pelan2.. nnti jumpa la tmpt cun dia. mesin jd senyap, pegi lg ringan..
Deletespoket nk tarok bpe?
Deletebarang api cm ne pulak?
spoket kena tgk mesin.. takleh main agak2 je... kena try baru tau..
Deletepilet n mainjet pulak?
Deletebiasanye la.. klau std modi ni pakai karburator ts mainjet 95, pilot 30 @ 35 ok dh... try dlu la, klau lari skit2 tu ejas mainjet je skit lg...
Deletecdi ape yg sesuai nk pakai ek?
Deletemcm2 boleh pakai.. klau nk pakai yg moto lain punya kena ejas wiring skit la... pakai yg jenis jln bateri lg baik..
DeleteKalau motor kriss piston 250 ssuai cam pe? Skrg ni moto rase agak berat skit
Deletebengkel ktne...nk mtk tlg watkn, ex5 sgt slow aaa...cm nk jual je n hehehe
ReplyDeletebengkel kt keratong, pahang... pnh gi ke? bleh je nk tlg buatkan.... dtg je bila2 pun...
ReplyDeleteapa nama fb bos..
Deleteapa nama fb bos..
DeleteSalam nak tanyer kalu pakai sistem total lost klu cable nk buat mcm mna bulih pakai battery tolong terangkan
ReplyDeletesalam.. tiru je mcm wiring wave 125 std.. pastu magnet kosongkan.. tp bateri ken cas selalu la. kong bateri, takde api..
Deletemgnet kosgkn?pusle cm ne..
DeleteOooww ok bos terima kasih klu pickup tu kene pajam kew.
ReplyDeleteKalu engine ex5 blok kriss tempat minyak masuk head buat mcm mner.
ReplyDeletekena tebuk kt kulit enjin belah klac,,buat laluan baru...
DeleteKalu pakai cdi wave125 pusle ngan magnet kene tukar ke atau sambung jerw wayar tu.
ReplyDeletepakai je yg asal.. wiring je ubah skit...
DeleteContoh kalu nk pakai cdi wave 125 battery biar ade caj ngan kuase engine bulih kew sebab nak pakai cdi seumur hidup takboh buat mcm springtest kene caj battery kat kedai.
ReplyDeleteboleh.. wiring semua std, tarik wayar bateri dri kunci gi CDI.. mgnet n coil pun kena semua std.. pakai bateri..
Deleteape nama fb bos
Deleteape nama fb bos
DeleteKalu kat cdi ade wayar warne hitam merah pastu potong ganti kan wayar battery dari suis.
ReplyDeletecdi wave 125 kedudukan wayar dia xsama mcm ex5.. kena cek tul2, jgn salah masuk.. nnti kong cdi tu..
DeleteOk2
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam kalu nk suruh buat crankshaft lc135 untuk engine ex5 bulih tolong buat tak kalu bulih saye nk tau berapa kos nyer.
ReplyDeletebro yg pm saya kt fb kn? ok2.. kita sembg kt sana je..
DeleteIyup pm kat fb je
ReplyDeleteBro bg resepi sikit.... Klau pkai grensap wave 125 block 53, pkai carb. Ts... Mj ngan pj dy brape? Tlom reply kt fb sy bro.... Rahimmn Pdi
ReplyDeleteNak buat coil direct ke bateri macam mana ea?
ReplyDeleteAcik..aku dr kuantan.ex5 dream aku pkai blok 53 piston asl blok tp jns timbul.gasket dh tebal.leps 2 3 hari ade bunyi cm belage je..klo naik bukit sket pkai gear 4 pulas myk kuat plk bunyi tu.bar belagr ngn piston ke?
ReplyDeletesalam bro ade wechat x wasap ke atau fb nk mintak tolong ajarkan setting ex5 dream
ReplyDeleteBro nak tnye . gua pasang carb wave125 untuk ex5 dream , block saiz bape yg paling matching dgn carb tu ekkk ? Dan satu lagi , start dgn block saiz bape yg nak kena korek moto gua ? Harap lu boleh tolong gua bro
ReplyDeleteAssalam sye nk mintak tlong skit cm ne cara nk msuk clutch tanggan tlong ajar kn skit blh??
ReplyDeleteMintak tlong sgt2
assalamualaikum..
ReplyDeletebang boleh minta resepi coil magnet tu nak buat macm mana tak?sistem api tu jalan macam mana?boleh wassap saya no 01112870905.saya hashin
Whtsapp.. 0148277336..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteCo aku wan aku skrg seting smua dh sdp.1 je masak alah cam aku tk ngnam aku nk potong cam mcm mane ek..block saiz 3.50
ReplyDeleteWasap bang.0172674979
ReplyDeleteKalau nk msok crankshaft ex5class 1 dkt ex5 dream..ape yg nk kne modified..kalau nk bagitau...ws ni..0172345986
ReplyDeleteAbg nak tnyk ckit...skng i pakai piston 6o mm.ex5 head big valve 30*ex 27.capretor uma 28.minjeck pallet saiz ape nak masuk..kalau boleh whatapp me 0165110515.orng perak
ReplyDeleteAbg nak tnyk ckit...skng i pakai piston 6o mm.ex5 head big valve 30*ex 27.capretor uma 28.minjeck pallet saiz ape nak masuk..kalau boleh whatapp me 0165110515.orng perak
ReplyDeleteNak tnya pasal nak tanam slip, bleh pm x? Sini susah
ReplyDeletePm 0194079518 ws
salam..nak tanya.
ReplyDeletehead ex5 dream kalau beli ko song kat kedai,boleh tak sumbat barang head ex5 high power dan sumbat kat moto? takde kene tuka timing chainke ape ke?
Kena potong rantai timing chain sikit
Deletesalam
ReplyDeletebro ape name fb
saya ada masalah megenai enjin 110 c1. dekat tiang head sebelah timing chain tiang bawah suke keluar minyak hitam (liking) pening kepala..
ReplyDeleteSalam . Moto kawan ex5 jepun . Blok kawa 200 icam s4 tokahi sdi racing bee . Road dream blok dream . Macam mane erk boleh tak laju ,?
ReplyDeleteSalam . Moto kawan ex5 jepun . Blok kawa 200 icam s4 tokahi sdi racing bee . Road dream blok dream . Macam mane erk boleh tak laju ,?
ReplyDeleteMotor wave 125 sy plg lju bole 90 je.. Lpas tu kalau da gear 4 hbes press, tbe2 lpas nk press blk mcm xde gear.. Knp ek? Mntk pandangan.. Nk repair ape je ye?
ReplyDeleteMotor wave 125 sy plg lju bole 90 je.. Lpas tu kalau da gear 4 hbes press, tbe2 lpas nk press blk mcm xde gear.. Knp ek? Mntk pandangan.. Nk repair ape je ye?
ReplyDeleteHai sy haidir,,sy da tukar block racing,head racing,cam shaft racing,cdi racing,coil plug racing,valve spring racing....soalan sy,sy punya valve boleh putus,apakah punca nye,boleh tuan bg jawapan atau resepi nya..
ReplyDeleteMotor modenas kristar boleh upgrade tak sampai 250cc.......
ReplyDeleteBlock 53mm pakai head big valve 27-23 boleh ke?
ReplyDeleteSalam...nak tanya mcm mne nk buat magnet total lost tu...wiring die mcm mne ek...Mr.cic dari johor
ReplyDeleteApa beza block spec open dengan block spec biasa?
ReplyDeleteMohon pencerahan
Slm..kt sini ade yg blhh buat moto x?
ReplyDeleteTompang tanye kalau pakai piston kriss dkt ex5 memang Moto jadi berat ke?
ReplyDeleteModal berapa habis enjen saja
ReplyDeletecamna nak buat magnet total loss kriss alang?
ReplyDelete