Friday 29 November 2013

Sejarah sukan sprint test

Sejarah sukan drag racing atau lebih dikenali di malaysia "sprint test" sudah lama wujud di negara eropah kerana mereka pelapor industri permotoran.. maklum la time itu malaysia masih berada dibawah kuasa jajahan lagi. yela nak berlumba camna kalau asyik lari dengan komunis, portugis, belanda, jepun dan lain-lain. Itu cerita lama sekarang malaysia sudah maju dan industri permotoran kita sudah selari dengan dunia lain.. i'm proud to be malaysian.. yeahh. 

Ok berbalik dengan topic kita, sejarah sukan sprint test amat kurang diketahui so dalam topic ini ada sedikit sebanyak yang diambil dari blog, website dan buku-buku. jika tidak benar maafkan saya. Sukan sprint test sudah mula di malaysia sejak zaman datsun 510 SSS Jogja, tetapi yang berbeza ialah jarak yang mereka bermain, mereka tidak bermain macam sekarang 300meter atau 200meter, tetapi bermain untuk satu kilometer (top speed). tetapi perlumbaan drag SAH di malaysia bermula pada batu tiga speedway yang diadakan pada setiap malam minggu , mereka mula dianjurkan Race Drag sekitar tahun 1999-2000. tetapi saya tidak pasti Samaada litar batu tiga atau pasir gudang litar yang bermula dulu , atau mungkin sabah & sarawak yang pertama, saya pun tidak pasti.Selepas batu tiga speedway dirobohkn , PUTERA Racing mula menganjurkan acara Drag di Jempol (time ini kami join event ni, super exciting). Zaman kegemilangan jempol sprint test ini cukup meriah dengan kemunculan nama-nama besar seperti ain motor, ying shong motor, kapak motor dan lain-lain. kewujudan sukan ini dapat menjadi salah satu contoh untuk mengelakkan dari berlumba haram. 


kategori ST3-4T (kriss merah kami no 1)


Kemudian datang COMAT Motorsport yang bukak terengganu sprint test. Sepang drag battle datang sekitar akhir tahun 2003 secara tidak lansung dapat menarik minat dragster dari thailand, singapura dan brunei, boleh la menaikkan nama malaysia di mata dunia.  kini perlumbaan sprint test semakin meriah dengan kemunculan banyak pengajur seperti  sepang drag battle , Kg.Gajah Drag4fun , MUSC , dan banyak lagi ...
Diharap dengan peningkatan penganjuran ini, dapat menaikan lagi dunia sukan permotoran kita.


" modifikasi tanpa penamat, untuk meluncur dengan lebih cepat "


Sekian, thank you all..


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...