Tuesday, 31 December 2013

MENGENALI KAREKTOR CAMSHAFT


camshaft

Salam.. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Illahi..
Post kali ini kami akan bercerita mengenai karektor camshaft yang sering menjadi persoalan bagi mereka-mereka yang baru mula untuk memodifikasi camshaft sendiri.. Post ini juga adalah untuk menjawab soalan yang diemailkan kepada kami oleh seorang pembaca tegar blog kami ( terima kasih.. harap-harap ada yang terasa.. hehe..)... 
Setiap karektor camshaft adalah berpandukan pada sudut LSA.. Apa itu LSA? Bagi yang belum mengetahui.. LSA adalah Lobe Separation Angle.. Iaitu sudut diantara puncak lift intake dan ekzos.. 
lobe separation angle
Lobe Separation Angle

Dengan perubahan pada LSA akan memberi kesan pada mesin. Maka kita haruslah mengetahui apakah karektor yang mesin anda mahukan.. Ingatlah bahawa tujuan kita mengubah camshaft adalah untuk mencari karektor kuasa pada mesin, bukan kita mengubah mesin untuk mengikut kehendak camshaft... Sama seperti mereka yang power setting mesin 2 stroke, mencari kuasa mesin dengan mengubah flow pada silinder blok, bukan mengubah mesin untuk mengikut kehendak blok.. renung-renungkan.. :)

Kesan-kesan perubahan kuasa dengan perubahan LSA pada mesin adalah seperti berikut...

LSA sempit (cam ketat)                                               LSA lebar (cam longgar)
Tork maksimum di RPM rendah                                    Tork maksimum di RPM tinggi
Tork maksimum meningkat                                            Tork maksimum menurun
Rentang kuasa sempit                                                    Rentang kuasa lebar
Cylinder pressure tinggi                                                  Cylinder pressure rendah
Tinggi risiko enjin knocking                                             Rendah risiko enjin knocking
Idling vakum rendah                                                         Idling vakum tinggi  
Qualitiy idling rendah                                                       Qualitiy idling tinggi 
Overlap tinggi                                                                   Overlap rendah


Karektor mesin juga boleh berubah dengan mengubah camshaft timing.. Kita boleh mengubah dengan meng'advance' atau me'retard' timing cam.. (Advance - ikut pusingan jam.. Retard - lawan arah jam)

Kesan mengubah timing camshaft...

Advacing                                                                      Retarding
Mempercepatkan valve intake terbuka                      Melambatkan valve intake terbuka
Melambatkan ekzos valve terbuka                              Mempercepatkan ekzos valve terbuka 
Membina lebih low end tork                                         Membina lebih power RPM tinggi
Valve ekzos clearance rendah                                     Valve intake clearance rendah


Jadi sekarang kenali mesin kita dengan lebih mendalam.. apakah yang sebenar 'dia' mahukan.. Pastikan camshaft mempunyai karektor yang sesuai untuknya..Adakan perlu 'dia berlari' di RPM tinggi, atau cukup di RPM pertengahan sahaja, juga kemampuan mesin berlari di RPM mana yang tenang baginya, agar tidak terlalu strees.. Contohnya tidak perlu menggunakan camshaft LSA lebar pada mesin ekzos standart, dan tidak tepat pula camshaft LSA sempit di setting pada mesin ekzos open... 

Fahami dahulu fungsi-fungsi dan istilah pada camshaft dengan mendalam sebelum anda mula mengasah cam.. agar usaha anda tidak menjadi sia-sia belaka..

"Kalau cam untuk karburator besar mcm mana pulak?.." 1 lagi soalan yang ditanya.. Insyallah kami akan jawab pada post akan datang.. Sengaja kami tidak mahu campur aduk.. Biar lah setiap post berkisar pada 1 masalah, banyak-banyak sangat nanti kami sendiri pula yang pening...

So, selamat mencuba.......  selagi tak cuba kita tak tahu kan.. ahaa..
                                             


11 comments:

  1. salam bro alang, nak tanya la psl cam ni, apa yg menyebabkan cam tu di istilahkan, low cam, hi cam dan standard cam, ..
    cam sempit tu low cam ke bro

    ReplyDelete
  2. Nk tnya ?cam apa yg elok untk long

    ReplyDelete
  3. Salam..saya cari cam racing utk wave 125..nk de pickup dgn top speed...piston wave 125 saiz 100 je..

    ReplyDelete
  4. penjelasan yang sangat bagus..blog yang amat berguna kepada peminat permotoran.teruskan usaha..terbaikkk..salute bro..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Jadi mesin yg ingin main jarak jauh dengan kadar cr 12 exzos std kna guna cam yg lsa sempit laa? Mcm tu kaa mohon pencerahan

    ReplyDelete
  7. modenas ct115s ugrade cam biru,motor ore standart,caburetor nk setting bru ka alang..tq

    ReplyDelete
  8. penjelasan sgt menarik...terbaik sifu alang

    ReplyDelete
  9. penjelasan sgt menarik...terbaik sifu alang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...