Salam.. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Illahi..
Post kali ini kami akan bercerita mengenai karektor camshaft yang sering menjadi persoalan bagi mereka-mereka yang baru mula untuk memodifikasi camshaft sendiri.. Post ini juga adalah untuk menjawab soalan yang diemailkan kepada kami oleh seorang pembaca tegar blog kami ( terima kasih.. harap-harap ada yang terasa.. hehe..)...
Setiap karektor camshaft adalah berpandukan pada sudut LSA.. Apa itu LSA? Bagi yang belum mengetahui.. LSA adalah Lobe Separation Angle.. Iaitu sudut diantara puncak lift intake dan ekzos..
Lobe Separation Angle
Dengan perubahan pada LSA akan memberi kesan pada mesin. Maka kita haruslah mengetahui apakah karektor yang mesin anda mahukan.. Ingatlah bahawa tujuan kita mengubah camshaft adalah untuk mencari karektor kuasa pada mesin, bukan kita mengubah mesin untuk mengikut kehendak camshaft... Sama seperti mereka yang power setting mesin 2 stroke, mencari kuasa mesin dengan mengubah flow pada silinder blok, bukan mengubah mesin untuk mengikut kehendak blok.. renung-renungkan.. :)
Kesan-kesan perubahan kuasa dengan perubahan LSA pada mesin adalah seperti berikut...
LSA sempit (cam ketat) LSA lebar (cam longgar)
Tork maksimum di RPM rendah Tork maksimum di RPM tinggi
Tork maksimum meningkat Tork maksimum menurun
Rentang kuasa sempit Rentang kuasa lebar
Cylinder pressure tinggi Cylinder pressure rendah
Tinggi risiko enjin knocking Rendah risiko enjin knocking
Idling vakum rendah Idling vakum tinggi
Qualitiy idling rendah Qualitiy idling tinggi
Overlap tinggi Overlap rendah
Karektor mesin juga boleh berubah dengan mengubah camshaft timing.. Kita boleh mengubah dengan meng'advance' atau me'retard' timing cam.. (Advance - ikut pusingan jam.. Retard - lawan arah jam)
Kesan mengubah timing camshaft...
Advacing Retarding
Mempercepatkan valve intake terbuka Melambatkan valve intake terbuka
Melambatkan ekzos valve terbuka Mempercepatkan ekzos valve terbuka
Membina lebih low end tork Membina lebih power RPM tinggi
Valve ekzos clearance rendah Valve intake clearance rendah
Jadi sekarang kenali mesin kita dengan lebih mendalam.. apakah yang sebenar 'dia' mahukan.. Pastikan camshaft mempunyai karektor yang sesuai untuknya..Adakan perlu 'dia berlari' di RPM tinggi, atau cukup di RPM pertengahan sahaja, juga kemampuan mesin berlari di RPM mana yang tenang baginya, agar tidak terlalu strees.. Contohnya tidak perlu menggunakan camshaft LSA lebar pada mesin ekzos standart, dan tidak tepat pula camshaft LSA sempit di setting pada mesin ekzos open...
Fahami dahulu fungsi-fungsi dan istilah pada camshaft dengan mendalam sebelum anda mula mengasah cam.. agar usaha anda tidak menjadi sia-sia belaka..
"Kalau cam untuk karburator besar mcm mana pulak?.." 1 lagi soalan yang ditanya.. Insyallah kami akan jawab pada post akan datang.. Sengaja kami tidak mahu campur aduk.. Biar lah setiap post berkisar pada 1 masalah, banyak-banyak sangat nanti kami sendiri pula yang pening...
So, selamat mencuba....... selagi tak cuba kita tak tahu kan.. ahaa..
salam bro alang, nak tanya la psl cam ni, apa yg menyebabkan cam tu di istilahkan, low cam, hi cam dan standard cam, ..
ReplyDeletecam sempit tu low cam ke bro
Nk tnya ?cam apa yg elok untk long
ReplyDeletehigh cam...
ReplyDeletehigh cam...
ReplyDeleteSalam..saya cari cam racing utk wave 125..nk de pickup dgn top speed...piston wave 125 saiz 100 je..
ReplyDeletepenjelasan yang sangat bagus..blog yang amat berguna kepada peminat permotoran.teruskan usaha..terbaikkk..salute bro..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteJadi mesin yg ingin main jarak jauh dengan kadar cr 12 exzos std kna guna cam yg lsa sempit laa? Mcm tu kaa mohon pencerahan
ReplyDeletemodenas ct115s ugrade cam biru,motor ore standart,caburetor nk setting bru ka alang..tq
ReplyDeletepenjelasan sgt menarik...terbaik sifu alang
ReplyDeletepenjelasan sgt menarik...terbaik sifu alang
ReplyDelete