Salam semua.. Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat Illahi.... Dengan limpah rahmatNya, dapat berjumpa kita kembali di blog Alang Motor ini.. Harapan kami agar para pembaca semua sentiasa dalam keadaan sehat sejahtera dan melimpah ruah rezeki selalu.. Amin... Kesetiaan anda amat kami hargai.. Terima kasih semua..
Untuk post kali ini kami ingin berkongsi pengalaman kami me'modifikasi' sebuah jentera Yamaha Lagenda 115z.. Mesin ini bukanlah diubahsuai untuk tujuan perlumbaan, Hanya 'standart modified' untuk memantapkan lagi keasyikkan tunggangan owner yang sering berulang alik dari Rompin ke Muadzam.. Jauh juga tu.. Mesin standart lemau juga atas motor..
Setelah dipersetujui segala syarat-syaratnya.. Terma-termanya.. Harga-harganya.. Kami mulakan operasi dengan lafaz Bismillah.....
Semua coverset dibuka dan disimpan baik-baik.. Takut calar.. Cantik coversetnya, Make up macam motor Cup Prix dah.. Tahniah owner.. Motor anda memang cantik..
Buka Head Blok je.. Enjin tengah standart
Blok asal ditukarkn kepada blok racing bersaiz 57mm. Muka blok di skim atau dipotong 1mm.. Piston juga dipotong dome nya, dan dibikin dome baru ala-ala 'Ipoh Style..'
Head Blok Piston Camshaft.. Diadunkan semula..
Untuk head pula masih menggunakan head standart, cuma dipotong 1mm.. Kawah head dibiarkan standart dan squish band tidak dibuka. Potong rata terus..
Porting pula cuma porting ringan-ringan.. Lubang intake dan exzos diperkemaskan.. Tidak menambah saiz atau mengubah sudut flow.. Mesin akan di setting menggunakan karburator standart, jadi tidak perlu porting yang nakal-nakal, untuk tidak perlu mengejar RPM yang jahat-jahat.. hehe..
Intake standart
Intake yang telah diberi sentuhan..
Cuma diperkemaskan untuk lebih kelancaran
Valve pula kami kecilkn sedikit kepalanya untuk memberi sedikit ruang kelegaan semasa Overlap dan mengelakkan valve berselisih.. Camshaft yang akan digunakan agak tinggi overlapnya.. Jadi mengecilkn sedikit kepala valve adalah langkah keselamatan untuk jentera dan poket pemiliknya..
Mesin sikit, nanti selisih sesama sendiri
Spring valve diganti kepada jenis racing yang lebih pejal
Sampai kebahagian penjaga pintu masuk dan keluar.. Bahagian yang menjadi kegemaran kami untuk mencari kuasa terpendam. Kami tugaskan Camshaft Merah SRL115 Alang Motor untuk menyempurnakan kuasa hasil modifikasi mesin ini.. Lift dan Degree nya memang telah disesuaikan untuk modifikasi sederhana begini.. Kuasa yang terhasil tidak terlalu di RPM tinggi. Kuasa di RPM pertengahan diperkuatkan, tanpa membunuh terlalu banyak kuasa di RPM rendah.. Mesin tetap tenang jika membonceng atau mendaki bukit.. Idle yang mantap, seketol-seketol kata orang..
Camshaft Merah SRL115 Alang Motor
Merah buat abang marah..
Bahagian klac pula cuma ditambah spring klac sekeping lagi untuk lebih cengkaman.. Tiada modifikasi yang berlebihan. Keadaan klac juga masih baik.. Dengan ter'double'nya spring klac ini, klac menjadi agak keras dari asal.. Pertukaran gear terasa lebih mantap, Terangkat..!!
Pastikan original untuk lebih ketahanan
Spring Klac Double
Setelah siap pemasangan head blok dan klac.. Enjin sudah boleh dihidupkan.. Sekarang adalah masa untuk mencari setting karburator.. Dipulas-pulas, diuji, dipandu, kami mendapati mainjet yang sesuai adalah saiz 105 (main jet asal) dan pilot jet 25.. Kotak air cleaner masih dipasang cuma dibuang filter didalamnya..
Karburator standart mj105 pj25
Oleh kerana mesin ini telah dipasang ekzos custom ini, kami tidak mengubah sistem ekzosnya.. Terus saja kami setting mengikut kehendak tuan punya mesin.. Ekzos jenama ABM cutting standart..
Exzos ABM
Perincian terakhir adalah mencari pemacu yang sesuai.. Setelah membuat beberapa sessi ujian, kami dapati spoket yang sesuai adalah 16 34.. Sedap-sedap, sesuai untuk jalan jauh dan dekat..( Maaf tiada gambar spoket, terlupa nak amik gambar.. jangan marah ye )
Setelah siap sepenuhnya, kami menguji kemampuan mesin ini.. Diuji menggunakan meter GPS. kelajuannya sekitar 120 gps dan jika dirembat sepenuhnya dalam jarak jauh boleh mencecah 130 gps.. Tetapi kami telah nasihatkan kepada owner agar tidak selalu membelasah mesin hingga ke tahap maksimum.. Demi menjaga keselamatan beliau dan ketahanan mesinnya.. 'Nanti cepat rosak asyik lenjan fulltrotlle je..' pesan kami untuk semua....
Untuk lebih memantapkn lagi post ini, kami sertakan video semasa kami menguji jentera Lagenda 115 ini.. Meh kita layan dulu..
Cam Merah In Action
Jika ada salah dan silap, harap maafkan kami..
Semoga terhibur.. Terima Kasih semua..
terbaik dr alang..tahniah
ReplyDeletePerhh laju
ReplyDeleteCam merah alang ni memang best.. Standart modi..
ReplyDeleteKriss ambe 60mm, comp 10.1, In/ex porting sket jer and mirror polished.
Sprocket 16/36.. 2x Rim 18 aloi (70/90)
Alhamdulilah.. Meter kena dinding.. Gps dlm 130++ (normal ride posistion xde tunduk2)
Klau comp 11.1 mungkin sedap lagi waser..
tq bro!
DeleteValve spring jenama apa bro?
ReplyDeleteBang...meter lagenda tu brape???....legend saye ketuk meter
ReplyDeleteSlm mcm mana nak beli cam color2
ReplyDeleteBerapa kos nk buat cm lagenda merah
ReplyDeletesaya kriss 110
bengkel kt mna
salam abg alang motors.. mcm mne nak setting carb utk jln pendek? mj125pj25 (sekarang) . blok 58 , cam std moto ,head std , spoket 15-35 . kebanyakan std lah katekan .. moto legend 115zr . mohon pendapat alang . mungkin ada barang2 yg perlu ditukar .. terima kasih
ReplyDeleteTeruskan pos brader alang
ReplyDeleteasslm alang,boleh x bg contact no.sy nk buat mesin 115 ngan alang.nie contact no sy 01126911499.hrp alng wassup sy
ReplyDeletepning pale nk buat lagend 115z ni..msuk blok 60 pn xleh g lagi..cume pick up jw...msuk camshaft pn sme jgk...carb dh tukar yg bsar...ap lg mau...cdi sudah tukar...gne arata pnye
ReplyDeleteNaik 140 kmh tak ?
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeletemner tempt bengkel ni bro.boleh wshp kat no tak 0132211727
ReplyDeleteAq pkai lagenda 115zr..meter leh baring 160..engine standard xyah korek..
ReplyDeleteBagi tips sikit
DeleteKo pkai lagenda 115/110.?
Deletebro,,kasi tips..aku pakai 115
DeleteBlok size berapa
DeleteMainjet n pilot jet masih ada stok??
ReplyDeletePkai carburator wave 125 je..
Deletepkai carb wave 125 kne modified ape2 x
ReplyDeleteBagaimana plk utk Yamaha lagenda baru yg fuel Injection, utk upgrade kn apa yg patut di standard modikasi kan ALanG
ReplyDeleteAssalamualaikum, bos..no tnye, bila head&blok dipotong,marking timing chain memang ade lari sikit ke...
ReplyDeleteAssalamualaikum, bos..no tnye, bila head&blok dipotong,marking timing chain memang ade lari sikit ke...
ReplyDeleteSlm bro . .leh bagi tips x tuk moto sya srl 115z . .carb dah tkar ts 125 . . Yg len standart spoket 15-33 . . .p top speed dya bru 120-125km . .cm mn nak kasi baring 160++km?? . . Leh bgi tips x
ReplyDeletepakai cam biru alang lah rasa
DeleteBos nak tnya..saya beli block 58mm..tapi piston dia sangkut dekat crankshaft...apa perlu saya lakukan?
ReplyDeletecrankcase or crankshaft
Deletepotong kaki dia sikit. ikut panjang piston asal.
Deletesaya penah jadi. gi ukur dgn asal mmg panjang lebih
Assalammualaikum motor saya dah free gear langgar lubang mengaum apasal ya
ReplyDeleteuntuk maklumat yang lebih lanjut boleh terus ke fb alang motor . kat situ no telefon n tempat semua ada tulis . dah try dah cam merah ni memang baik
ReplyDeleteBengkel kat mane ni nk anto moto lh
ReplyDeleteSya pakai lagenda. Mengapa gear moto sy mcm delay...
ReplyDeleteMacam mana nak dapat kan cam alang ni saya orang jauh sabah
ReplyDeleteTolong washap 0168805349
ReplyDeleteAssalamualaikum Alang Motor
ReplyDeleteSaya ingin mendapatkan pendapat skit daripada Alang Motor mengenai modifikasi motosikal
Jadi persoalan saya buat kali ini ialah jikalau Honda EX5 Dream di modifikasi seperti di bawah,adakah motosikal ini dapat tapau 135LC atau 125Z/ZR dan brapakah top speed yg mampu dicapai?
Fast throttle UMA racing
Carburetor UMA racing 30mm
Air filter K&N racing
Clutch plate & clutch spring racing
Spocket 14 36
Rim Enkei 3 batang
Exhaust Leo Vince Corsa
Block size 62mm
Uma Highcam
Manual clutch
Chain tensioner
Uma Racing CDI
Gearbox racing
Arm racing
Jack rod +2.4mm
Oil-cooling system
Tayar sotong
boleh tahan (y) setting alang mmg best lah. dah terbukti
ReplyDeleteAlang mintak tolong sye tak thu sgt pasal moto tp sye nk lagenda 115zr sye jd speed sikit..boleh tolong ajr kan pape wassap kat 01125414625
ReplyDeleteAlang mintak tolong sye tak thu sgt pasal moto tp sye nk lagenda 115zr sye jd speed sikit..boleh tolong ajr kan pape wassap kat 01125414625
ReplyDeleteAssalam.. Alang. Saya nk cari carburator yamaha legenda 110zr. Bila ram minyak engine semput blm mencapai kelajuan 80 kmj. Kekadang engine mati secara tiba2. Puas sudah sy mencari carburator yg original tp belum temui. Kalau ada jual saya ingin membelinya. Tksh Atas perhatian.. Carburator asal tlh hilang dicuri orang. Hrp blh bantu.
ReplyDeleteAlang nak tnye apa beza high cam dengan low cam
Deletehigh cam bonggolanya lebih tinggi berbanding low cam.low cam ni cuma diupkan skit bonggolanya dari pada standard
DeleteBoleh tak pasang kaburator uma 30mm dengan engine standart
ReplyDeletepakai karburetor wave 125 atau ts 125 pun dah cukup.nak pakai karburetor uma 30mm takut engine tak larat nk bawak.karburetor uma 30mm ni sesuai untuk block 60mm keatas.untuk standard pakai ts dengan wave dh cukup
Deletesalam bro alang...berapa modal nk buat standaed modified??..sye nak tahu jgan??
ReplyDeleteassalam bro alang.. bengkel kat mane ?? nk modify gak moto lagenda 2005 nih.. top speed 90 km/j je ikut meter gps ... nk potong lori xlepas T.T
ReplyDeleteAssalammualaikum bro alang..saya nak tanya boleh ke yamaha lagenda115 zr fi sya nak tukar dan sya nak pakai cobaretor ?
ReplyDeleteSaya nak pakai coberetor boleh ke?
DeleteApa2 nak ditukar ya?
ReplyDeletespoket depan 16.. klau naik bukit ok x?
ReplyDeletePart spring tu kenapa saya pasang kedudukan mcm dlm gambar tapi xboleh masuk.. Sangkut.. Jadi xrapat lurah dia xmasuk.. bila terbalik kn elok je masuk tapi clutch xjadi sebab sentiasa tekan xde free.
ReplyDeleteSpring clutch racing utk lagenda 115z tu beli kt mna?
ReplyDeleteAda website kdai?
This comment has been removed by the author.
DeleteBrapa kos buat semua tu?
ReplyDeleteCam merah tu ada jual kat mana bos ??
ReplyDeleteApe funtion lubang skru bwah cam yg dekat sblh ekzos outake
ReplyDeleteKlau mau oder bolh kh.
ReplyDeleteSaye tengah cari cam original lagenda 115 crb....
ReplyDeleteSalam abg alang... Kedai kat mana ya?
ReplyDeletesalam bang..nk tanya psal knp engkol slalu lucut je bila waktu nk start tu...kdang2 dia ok..hntar pomen haritu ingtkn clutch tpi ada satu plate kt dlm clutch tu nk kna tukar tpi xtahu apa namanya..boleh bagi tahu saya tak apa nama bnde tu??
ReplyDeleteTerbaik utk standard modi 👍
ReplyDeleteBengkel kat mane?
ReplyDeleteMoto legenda srl 115z spec 57 carb ts ok tak
ReplyDeleteNak up spek lagenda 115z carburetor,boleh tak bro alang bg list brg2 untuk upgraid moto sy
ReplyDeleteHai bossku
ReplyDeletePm 01116583299
Mcmne nk Oder bosku ade wasap ke?skrg ngh nk buat lagenda 115 cabreter.spec 60
ReplyDeleteBosku alang wasap sy 01125855073 nk beli cam merah lagenda 115 cabreter
ReplyDeleteSalam bossku..nak order cam merah lagend 115carb..no wasap 0139768489
ReplyDeletesalam boss...nk oder cam merah utk lagenda 115z...wasap 0125653204
ReplyDelete