Tuesday, 16 September 2014

YAMAHA LAGENDA 115ZR.. CAM MERAH IN ACTION


LAGENDA 115 ZR

Salam semua.. Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat Illahi.... Dengan limpah rahmatNya, dapat berjumpa kita kembali di blog Alang Motor ini.. Harapan kami agar para pembaca semua sentiasa dalam keadaan sehat sejahtera dan melimpah ruah rezeki selalu.. Amin... Kesetiaan anda amat kami hargai.. Terima kasih semua..
Untuk post kali ini kami ingin berkongsi pengalaman kami me'modifikasi' sebuah jentera Yamaha Lagenda 115z.. Mesin ini bukanlah diubahsuai untuk tujuan perlumbaan, Hanya 'standart modified' untuk memantapkan lagi keasyikkan tunggangan owner yang sering berulang alik dari Rompin ke Muadzam.. Jauh juga tu.. Mesin standart lemau juga atas motor.. 
Setelah dipersetujui segala syarat-syaratnya.. Terma-termanya.. Harga-harganya.. Kami mulakan operasi dengan lafaz Bismillah..... 

Semua coverset dibuka dan disimpan baik-baik.. Takut calar.. Cantik coversetnya, Make up macam motor Cup Prix dah.. Tahniah owner.. Motor anda memang cantik..


head blok lagenda 115zr
Buka Head Blok je.. Enjin tengah standart

Blok asal ditukarkn kepada blok racing bersaiz 57mm. Muka blok di skim atau dipotong 1mm.. Piston juga dipotong dome nya, dan dibikin dome baru ala-ala 'Ipoh Style..' 

head blok lagenda115
Head Blok Piston Camshaft.. Diadunkan semula..

Untuk head pula masih menggunakan head standart, cuma dipotong 1mm.. Kawah head dibiarkan standart dan squish band tidak dibuka. Potong rata terus..
Porting pula cuma porting ringan-ringan.. Lubang intake dan exzos diperkemaskan.. Tidak menambah saiz atau mengubah sudut flow.. Mesin akan di setting menggunakan karburator standart, jadi tidak perlu porting yang nakal-nakal, untuk tidak perlu mengejar RPM yang jahat-jahat.. hehe..

porting head
 Intake standart

polish head lagenda 115
Intake yang telah diberi sentuhan.. 
Cuma diperkemaskan untuk lebih kelancaran

Valve pula kami kecilkn sedikit kepalanya untuk memberi sedikit ruang kelegaan semasa Overlap dan mengelakkan valve berselisih.. Camshaft yang akan digunakan agak tinggi overlapnya.. Jadi mengecilkn sedikit kepala valve adalah langkah keselamatan untuk jentera dan poket pemiliknya.. 

valve potong
 Mesin sikit, nanti selisih sesama sendiri

Spring valve diganti kepada jenis racing yang lebih pejal

Sampai kebahagian penjaga pintu masuk dan keluar.. Bahagian yang menjadi kegemaran kami untuk mencari kuasa terpendam. Kami tugaskan Camshaft Merah SRL115 Alang Motor untuk menyempurnakan kuasa hasil modifikasi mesin ini.. Lift dan Degree nya memang telah disesuaikan untuk modifikasi sederhana begini.. Kuasa yang terhasil tidak terlalu di RPM tinggi. Kuasa di RPM pertengahan diperkuatkan, tanpa membunuh terlalu banyak kuasa di RPM rendah.. Mesin tetap tenang jika membonceng atau mendaki bukit.. Idle yang mantap, seketol-seketol kata orang..

camshaft alang motor
 Camshaft Merah SRL115 Alang Motor

camshaft alang motor
 Merah buat abang marah..

Bahagian klac pula cuma ditambah spring klac sekeping lagi untuk lebih cengkaman.. Tiada modifikasi yang berlebihan. Keadaan klac juga masih baik.. Dengan ter'double'nya spring klac ini, klac menjadi agak keras dari asal.. Pertukaran gear terasa lebih mantap, Terangkat..!!

Pastikan original untuk lebih ketahanan

Spring Klac Double

Setelah siap pemasangan head blok dan klac.. Enjin sudah boleh dihidupkan.. Sekarang adalah masa untuk mencari setting karburator.. Dipulas-pulas, diuji, dipandu, kami mendapati mainjet yang sesuai adalah saiz 105 (main jet asal) dan pilot jet 25.. Kotak air cleaner masih dipasang cuma dibuang filter didalamnya..

karburator standart
Karburator standart mj105 pj25

Oleh kerana mesin ini telah dipasang ekzos custom ini, kami tidak mengubah sistem ekzosnya.. Terus saja kami setting mengikut kehendak tuan punya mesin.. Ekzos jenama ABM cutting standart..

Exzos ABM

Perincian terakhir adalah mencari pemacu yang sesuai.. Setelah membuat beberapa sessi ujian, kami dapati spoket yang sesuai adalah 16 34.. Sedap-sedap, sesuai untuk jalan jauh dan dekat..( Maaf tiada gambar spoket, terlupa nak amik gambar.. jangan marah ye ) 

Setelah siap sepenuhnya, kami menguji kemampuan mesin ini.. Diuji menggunakan meter GPS. kelajuannya sekitar 120 gps dan jika dirembat sepenuhnya dalam jarak jauh boleh mencecah 130 gps.. Tetapi kami telah nasihatkan kepada owner agar tidak selalu membelasah mesin hingga ke tahap maksimum.. Demi menjaga keselamatan beliau dan ketahanan mesinnya.. 'Nanti cepat rosak asyik lenjan fulltrotlle je..' pesan kami untuk semua....

Untuk lebih memantapkn lagi post ini, kami sertakan video semasa kami menguji jentera Lagenda 115 ini.. Meh kita layan dulu.. 



Cam Merah In Action


Jika ada salah dan silap, harap maafkan kami..
Semoga terhibur.. Terima Kasih semua..










71 comments:

  1. terbaik dr alang..tahniah

    ReplyDelete
  2. Cam merah alang ni memang best.. Standart modi..
    Kriss ambe 60mm, comp 10.1, In/ex porting sket jer and mirror polished.
    Sprocket 16/36.. 2x Rim 18 aloi (70/90)
    Alhamdulilah.. Meter kena dinding.. Gps dlm 130++ (normal ride posistion xde tunduk2)
    Klau comp 11.1 mungkin sedap lagi waser..

    ReplyDelete
  3. Bang...meter lagenda tu brape???....legend saye ketuk meter

    ReplyDelete
  4. Slm mcm mana nak beli cam color2

    ReplyDelete
  5. Berapa kos nk buat cm lagenda merah
    saya kriss 110
    bengkel kt mna

    ReplyDelete
  6. salam abg alang motors.. mcm mne nak setting carb utk jln pendek? mj125pj25 (sekarang) . blok 58 , cam std moto ,head std , spoket 15-35 . kebanyakan std lah katekan .. moto legend 115zr . mohon pendapat alang . mungkin ada barang2 yg perlu ditukar .. terima kasih

    ReplyDelete
  7. asslm alang,boleh x bg contact no.sy nk buat mesin 115 ngan alang.nie contact no sy 01126911499.hrp alng wassup sy

    ReplyDelete
  8. pning pale nk buat lagend 115z ni..msuk blok 60 pn xleh g lagi..cume pick up jw...msuk camshaft pn sme jgk...carb dh tukar yg bsar...ap lg mau...cdi sudah tukar...gne arata pnye

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. mner tempt bengkel ni bro.boleh wshp kat no tak 0132211727

    ReplyDelete
  11. Aq pkai lagenda 115zr..meter leh baring 160..engine standard xyah korek..

    ReplyDelete
  12. Mainjet n pilot jet masih ada stok??

    ReplyDelete
  13. pkai carb wave 125 kne modified ape2 x

    ReplyDelete
  14. Bagaimana plk utk Yamaha lagenda baru yg fuel Injection, utk upgrade kn apa yg patut di standard modikasi kan ALanG

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum, bos..no tnye, bila head&blok dipotong,marking timing chain memang ade lari sikit ke...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum, bos..no tnye, bila head&blok dipotong,marking timing chain memang ade lari sikit ke...

    ReplyDelete
  17. Slm bro . .leh bagi tips x tuk moto sya srl 115z . .carb dah tkar ts 125 . . Yg len standart spoket 15-33 . . .p top speed dya bru 120-125km . .cm mn nak kasi baring 160++km?? . . Leh bgi tips x

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai cam biru alang lah rasa

      Delete
  18. Bos nak tnya..saya beli block 58mm..tapi piston dia sangkut dekat crankshaft...apa perlu saya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. crankcase or crankshaft

      Delete
    2. potong kaki dia sikit. ikut panjang piston asal.
      saya penah jadi. gi ukur dgn asal mmg panjang lebih

      Delete
  19. Assalammualaikum motor saya dah free gear langgar lubang mengaum apasal ya

    ReplyDelete
  20. untuk maklumat yang lebih lanjut boleh terus ke fb alang motor . kat situ no telefon n tempat semua ada tulis . dah try dah cam merah ni memang baik

    ReplyDelete
  21. Bengkel kat mane ni nk anto moto lh

    ReplyDelete
  22. Sya pakai lagenda. Mengapa gear moto sy mcm delay...

    ReplyDelete
  23. Macam mana nak dapat kan cam alang ni saya orang jauh sabah

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Alang Motor
    Saya ingin mendapatkan pendapat skit daripada Alang Motor mengenai modifikasi motosikal
    Jadi persoalan saya buat kali ini ialah jikalau Honda EX5 Dream di modifikasi seperti di bawah,adakah motosikal ini dapat tapau 135LC atau 125Z/ZR dan brapakah top speed yg mampu dicapai?

    Fast throttle UMA racing
    Carburetor UMA racing 30mm
    Air filter K&N racing
    Clutch plate & clutch spring racing
    Spocket 14 36
    Rim Enkei 3 batang
    Exhaust Leo Vince Corsa
    Block size 62mm
    Uma Highcam
    Manual clutch
    Chain tensioner
    Uma Racing CDI
    Gearbox racing
    Arm racing
    Jack rod +2.4mm
    Oil-cooling system
    Tayar sotong

    ReplyDelete
  25. boleh tahan (y) setting alang mmg best lah. dah terbukti

    ReplyDelete
  26. Alang mintak tolong sye tak thu sgt pasal moto tp sye nk lagenda 115zr sye jd speed sikit..boleh tolong ajr kan pape wassap kat 01125414625

    ReplyDelete
  27. Alang mintak tolong sye tak thu sgt pasal moto tp sye nk lagenda 115zr sye jd speed sikit..boleh tolong ajr kan pape wassap kat 01125414625

    ReplyDelete
  28. Assalam.. Alang. Saya nk cari carburator yamaha legenda 110zr. Bila ram minyak engine semput blm mencapai kelajuan 80 kmj. Kekadang engine mati secara tiba2. Puas sudah sy mencari carburator yg original tp belum temui. Kalau ada jual saya ingin membelinya. Tksh Atas perhatian.. Carburator asal tlh hilang dicuri orang. Hrp blh bantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alang nak tnye apa beza high cam dengan low cam

      Delete
    2. high cam bonggolanya lebih tinggi berbanding low cam.low cam ni cuma diupkan skit bonggolanya dari pada standard

      Delete
  29. Boleh tak pasang kaburator uma 30mm dengan engine standart

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai karburetor wave 125 atau ts 125 pun dah cukup.nak pakai karburetor uma 30mm takut engine tak larat nk bawak.karburetor uma 30mm ni sesuai untuk block 60mm keatas.untuk standard pakai ts dengan wave dh cukup

      Delete
  30. salam bro alang...berapa modal nk buat standaed modified??..sye nak tahu jgan??

    ReplyDelete
  31. assalam bro alang.. bengkel kat mane ?? nk modify gak moto lagenda 2005 nih.. top speed 90 km/j je ikut meter gps ... nk potong lori xlepas T.T

    ReplyDelete
  32. Assalammualaikum bro alang..saya nak tanya boleh ke yamaha lagenda115 zr fi sya nak tukar dan sya nak pakai cobaretor ?

    ReplyDelete
  33. spoket depan 16.. klau naik bukit ok x?

    ReplyDelete
  34. Part spring tu kenapa saya pasang kedudukan mcm dlm gambar tapi xboleh masuk.. Sangkut.. Jadi xrapat lurah dia xmasuk.. bila terbalik kn elok je masuk tapi clutch xjadi sebab sentiasa tekan xde free.

    ReplyDelete
  35. Spring clutch racing utk lagenda 115z tu beli kt mna?
    Ada website kdai?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  36. Cam merah tu ada jual kat mana bos ??

    ReplyDelete
  37. Ape funtion lubang skru bwah cam yg dekat sblh ekzos outake

    ReplyDelete
  38. Saye tengah cari cam original lagenda 115 crb....

    ReplyDelete
  39. Salam abg alang... Kedai kat mana ya?

    ReplyDelete
  40. salam bang..nk tanya psal knp engkol slalu lucut je bila waktu nk start tu...kdang2 dia ok..hntar pomen haritu ingtkn clutch tpi ada satu plate kt dlm clutch tu nk kna tukar tpi xtahu apa namanya..boleh bagi tahu saya tak apa nama bnde tu??

    ReplyDelete
  41. Terbaik utk standard modi 👍

    ReplyDelete
  42. Moto legenda srl 115z spec 57 carb ts ok tak

    ReplyDelete
  43. Nak up spek lagenda 115z carburetor,boleh tak bro alang bg list brg2 untuk upgraid moto sy

    ReplyDelete
  44. Mcmne nk Oder bosku ade wasap ke?skrg ngh nk buat lagenda 115 cabreter.spec 60

    ReplyDelete
  45. Bosku alang wasap sy 01125855073 nk beli cam merah lagenda 115 cabreter

    ReplyDelete
  46. Salam bossku..nak order cam merah lagend 115carb..no wasap 0139768489

    ReplyDelete
  47. salam boss...nk oder cam merah utk lagenda 115z...wasap 0125653204

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...