Salam semua.. Alhamdulillah.. Syukur ke hadrat Illahi..
Berjumpa lagi kita di blog ini.. Terima kasih di atas sokongan anda.. Kerana anda, kami di sini terus brsemangat bercerita dan berkongsi pengalaman serta sedikit ilmu kami.. Segala salah silap dalam penulisan kami harap dimaafi..
Kali ini kami akan berkongi cara mengira sudut cam.. Atau senang di panggil Degree Camshaft.. Caranya mudah saja..
Bagi mereka yang mempunyai Degree Wheel mungkin tidak ada masalah dalam menentukan sudut camshaft ini. Bagi yang tidak berkesempatan memilikinya, kita boleh mengetahuinya dengan mengunakan gigi timing camshaft.
Pengiraan menggunakan degree wheel
Untuk pengiraan menggunakan gigi timing camshaft ini, kita haruslah menentukan dahulu berapa jumlah bukaan valve pada gigi timing tersebut ( Duration ).. Boleh juga rujuk cara pengiraannya pada post yang lalu.. BELAJAR MEGIRA SUDUT CAMSHAFT..
Contoh :
Andaikan anda sedang me'nyeting' Modenas GT 128.. Bilangan gigi timing GT adalah 36 gigi..
maka 360' / 36 = 10.. 1 gigi akan mewakili 10 degree..
Jika intake valve anda terbuka pada 2 gigi sebelum piston paling atas (BTDC) dan tertutup pada 3 gigi selepas piston berada di kedudukan paling bawah (ABDC).. ( kiraan hanya pada valve terbuka )
Pengiraannya adalah :
Intake open 20
Intake close 30
20 + 90 + 30 = 140
140 x 2 = 280.. cam intake anda adalah 280 degree..
*Ulang langkah yang sama untuk bahagian exzos pula..
Jika bahagian exzos anda dapati exzos valve terbuka pada 2.5 gigi sebelum piston paling bawah (BBDC) dan tertutup pada 2 gigi selepas piston berada di kedudukan paling atas (ATDC)..
Pengiraannya adalah :
Exzos open 25
Exzos close 20
25 + 90 + 20 = 135
135 x 2 = 270.. cam exzos anda adalah 270 degree..
Cam ini di panggil cam 280, 270..
Kiraan pada gigi timing
Selepas itu, anda boleh mengira sudut LSA nya pula.. Mulakan pada bahagian intake dahulu..
Jumlah degree 140 (tanpa darab dua) dibahagi dua kemudian ditolak jumlah sudut intake terbuka 20..
( 140 / 2 ) - 20 = 50
Ulang proses pengiraan untuk bahagian exzos pula.. Ambil nilai sudut exzos valve tertutup dan masukkan ke dalam formula.
( 135 / 2 ) - 20 = 47.5
Langkah terakhir adalah mencampur jumlah keseluruhannya..
50 + 47.5 = 97.5
Maka, LSA bagi contoh pengiraan cam diatas adalah 97.5'..
contoh sudut LSA
Kesimpulannya, daripada data yang kita perolehi, kita boleh mengetahui adakah sesuai atau tidak camshaft itu disetting pada mesin kita.. Setiap kiraan Lift, Duration, Degree dan LSA akan memberi kesan yang berbeza pada mesin.. Jadi pastikan anda kenal karektor camshaft tersebut. Fahami apakah kesan-kesan yang akan mempengaruhi mesin jika camshaft itu direka pada sudut-sudut tertentu..
Cukup sampai di sini untuk post kali ini,( maaf, mungkin agak pendek ..walaupun memang sengaja di pendekkan ).. Semoga anda, pembaca-pembaca budiman akan mendapat inspirasi dan menafaat daripada apa yang kami kongsikan di sini..
Akhir kata dari kami.. Tidak semestinya cam berdegree besar itu berkuasa, dan tidak wajar pula memandang rendah pada cam yang berdegree kecil.. Semuanya terletak pada kesesuaian mesin kita disetting..
Selamat mencuba.. Semoga kita semua terus maju jaya..
Terima kasih..
boleh la phm sket2...hehee...tq
ReplyDeletekalau nak lebih tahu kena buat lebih research... majulah dunia permotoran...
DeleteBermanfaat . thanks bro Alang
ReplyDeleteur welcome...
Deletesgt membantu..tapi ada satu soalan bos.. utk kira lsa=Jumlah degree 140 (tanpa darab dua) dibahagi dua kemudian ditolak jumlah sudut intake terbuka 20,..adakah untuk ekzos jumlah degree 135/2- 20 ambik bukaan intake? or 25 bukaan ekzos untuk ekzos..terima kasih dgn ilmu yg diberikan..selamat maju jaya bos..
ReplyDeleteops.. ada yg tertinggal tidak dinyatakan disitu.. ok, terima kasih, saya akan edit semula, untuk lebih jelas... 135/2-20 tu.. 20 diambil dri nilai exzos closing.. (overlap)..
ReplyDeleteSalam bang alang..nk tnye tok kire degree camshft tu kne pki cam std dlu ke??sb kalo dlm head xd cam cmne valve bole buka ttup..mohon pencerahan bang..
ReplyDeleteSalam.. kena ada la cam.. xde cam nk ukur cmna..
DeleteSalam ....cam intake yang menutup pada 4 gigi tu 4gigi dari abdc atau btdc ...mohon pencerahan..
ReplyDeletebro kompius la... knapa ko nyer perkiraan degree 20+90+30? aku ade gak tgk org puteh nyer kiraan ... cara diorang kira cmni 180+IVO+IVC ... IVO(intake valve open) IVC(intake valve closing)
ReplyDeleteGt 128 cam ada tak
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteCam fz dgn cam alang biru yg mane lebih power?
ReplyDeleteCam fz dgn cam alang biru yg mane lebih power?
ReplyDeleteCam fz dgn cam alang biru yg mane lebih power?
ReplyDeleteCam fz dgn cam alang biru yg mane lebih power?
ReplyDeleteMacam mana hendak contact anda
ReplyDelete+60126481667 whatapps
Delete+60126481667 whatapps
Deleteassalam.. x nk kluar kn entry pasal spring valve ke..
ReplyDeletesemoge Alang Motor terus maju kehadapan.. ilmu yg diberikan cukup bermanfaat bagi pecinta kelajuan... terima kasih sekali lagi big boss..
ReplyDeleteCam alang motor mempunyai banyak colour .so untuk motor ex5 dream yg pakai blok 53mm nie warna apa yg sesuai ? Ker sama jer ?
ReplyDeleteCam alang motor mempunyai banyak colour .so untuk motor ex5 dream yg pakai blok 53mm nie warna apa yg sesuai ? Ker sama jer ?
ReplyDeleteWarna merah bos... biru utk moto xusik..hijau open xsilap
DeleteMacam mana kami nak dapat cam alang ni ye??kami duduk di area meru klang selangor
Deletetq bro
ReplyDeletetq bro
ReplyDeleteAlang motor ada dimana saya nak dappat kan la cam merah
ReplyDelete90 dapat mcm mane tu? Kurang faham bos. agak pening sikit cara kiraannye
ReplyDelete20degree btdc + 30degree abdc + 180degree (duration from top to bottom dc) = 230degree intake duration dia. mana dapat 280degree pulak tu?
ReplyDeletehttp://www.wallaceracing.com/camcalc.php
Deleteboleh key in je data kat web atas ni. Nak lukis susah pulak
assalam alang motor..sedikit soalan contoh: saya ada sebiji cam racing..kalau lepas pasang cam ni ape yang perlu kite buat lagi?
ReplyDeletealang teraangkan apa itu 90...knpa x amek 180 macam dlm web ni.
ReplyDeletehttp://www.wallaceracing.com/camcalc.php
Tula..nape xbuat 20+180+30?
ReplyDeleteData cam
ReplyDelete20|30
25|20
Durasi in 20+30+180=50+180=230
Durasi ex 25+20+180=45+180=225
Total durasi
230+225=455
455÷2 =227.5
LSA
LC IN 230÷2=115
115-20=95
LC EX 225÷2=112.5
112.5-20=92.5
TOTAL LC
95+92.5=187.5
187.5÷2=93.75
As'salam bos alang moto...
ReplyDeleteAde no wasapp x...
Atau wsapp saya...
Shahrani 0125660064